|

ایران بالاخره آلمان را در اروپا برد

امروز؛ پنجه در پنجه قهرمان اروپا

هفته دوم لیگ ملت‌ها 2023 گروه مردان از دیروز به میزبانی روتردام هلند برای تیم ملی والیبال ایران شروع شد. شاگردان بهروز عطایی در نخستین دیدار از هفته دوم این بازی‌ها به مصاف آلمان رفت و 3 بر صفر این تیم را شکست داد تا به دومین برد خود در لیگ ملت‌ها 2023 دست یابد و هفت‌امتیازی شود. ایران پیش ‌از ‌این در هفته نخست سه بازی، از‌جمله دیدار نخست برابر ژاپن را واگذار کرده بود و فقط در تقابل با چین توانسته بود برنده بازی شود.

هفته دوم لیگ ملت‌ها 2023 گروه مردان از دیروز به میزبانی روتردام هلند برای تیم ملی والیبال ایران شروع شد. شاگردان بهروز عطایی در نخستین دیدار از هفته دوم این بازی‌ها به مصاف آلمان رفت و 3 بر صفر این تیم را شکست داد تا به دومین برد خود در لیگ ملت‌ها 2023 دست یابد و هفت‌امتیازی شود. ایران پیش ‌از ‌این در هفته نخست سه بازی، از‌جمله دیدار نخست برابر ژاپن را واگذار کرده بود و فقط در تقابل با چین توانسته بود برنده بازی شود. به‌این‌ترتیب ملی‌پوشان ایران با کسب سه شکست برابر ژاپن، لهستان و اسلوونی و تنها با کسب چهار امتیاز، پا به هفته دوم گذاشتند. استارت هفته دوم ولی برای تیم ملی ایران خوش‌یمن بود و آلمان، تیمی که مثل ایران فقط یک برد در هفته نخست داشت، اولین قربانی ملی‌پوشان ایرانی شد.

بهروز عطایی در ابتدای این مسابقه از ترکیب سیدمحمد موسوی، محمد ولی‌زاده، مرتضی شریفی، پوریا حسین‌خانزاده، محمدطاهر وادی، امین اسماعیل‌نژاد و محمدرضا حضرت‌پور برابر آلمان استفاده کرد. جواد کریمی، علی‌ حاجی‌پور و شهروز همایونفرمنش دیگر بازیکنان ایران در این مسابقه بودند که در مواقع مورد نیاز با نظر سرمربی به زمین مسابقه آمدند. ملی‌پوشان ایران نهایتا در سه ست متوالی این مسابقه با امتیازهای 25 بر 23، 26 بر 24 و 25 بر 16 به پیروزی رسیدند تا برای نخستین بار تیم ملی والیبال آلمان را در قاره اروپا شکست دهند. پیش ‌از‌ این ایران برابر آلمان سابقه پیروزی داشت، ولی هیچ‌کدام از بردهایش در اروپا به دست نیامده بود. سابقه دیدارهای ایران و آلمان در قاره سبز به سال‌های 2012 جام واگنر در لهستان، 2014 قهرمانی جهان در لهستان و 2021 لیگ ملت‌ها در ایتالیا برمی‌گردد که آلمان‌ها در هر سه مسابقه فاتح میدان شدند و شاگردان بهروز عطایی در نخستین مسابقه هفته دوم لیگ ملت‌ها 2023 موفق به شکستن این طلسم 11‌ساله شدند. تیم‌های ملی والیبال ایران و آلمان از سال 1991 تاکنون هشت بار در تورنمنت‌های مختلف بین‌المللی به مصاف هم رفته بودند که ایران در سه مسابقه پیروز میدان شده بود و پنج دیدار با برد آلمانی‌ها به پایان رسیده بود و برد دیروز شاگردان عطایی چهارمین برد والیبال بزرگسال ایران مقابل این تیم در طول تاریخ محسوب می‌شود.

باز هم امین اسماعیل‌نژاد

امین اسماعیل‌نژاد با کسب 16 امتیاز عنوان امتیازآورترین بازیکن در مسابقه روز گذشته را به دست آورد و ریچر بازیکن شماره 5 با 11 امتیاز بهترین بازیکن آلمان در این دیدار بود. مرتضی شریفی دیگر بازیکن تیم ملی والیبال ایران هم با کسب 11 امتیاز بهترین بازیکنان کشورمان پس از اسماعیل‌نژاد بود. تیم ملی والیبال ایران در مجموع ست‌های این مسابقه 76 امتیاز کسب کرد که به ترتیب 36 پوئن در حمله، 12 امتیاز در دفاع، شش پوئن سرویس و 22 امتیاز از اشتباهات بازیکنان آلمان بود. بازیکنان تیم ملی آلمان نیز در مجموع ست‌های این مسابقه 63 امتیاز کسب کردند که شامل 40 امتیاز حمله، سه دفاع، دو پوئن سرویس و 18 امتیاز از اشتباهات بازیکنان تیم ایران بود.

کار سخت ایران در تقابل با ایتالیا

درست است که ایران هفته دوم را با برد روحیه‌بخش برابر آلمان شروع کرده، ولی در ادامه مسیر بازی‌های بسیار دشواری دارد. این تیم همین امروز باید مقابل ایتالیا، قهرمان دنیا، به میدان برود. ایتالیا هم برخلاف انتظار هفته اول را خوب شروع نکرده، ولی برای هفته دوم با ترکیبی متفاوت به هلند آمده است. ایتالیا در بازی اول خود در هفته نخست با نتیجه ۳ بر صفر مقابل آرژانتین شکست خورد. در بازی دوم، ایتالیا به‌عنوان قهرمان جهان باز هم مقابل آمریکا با نتیجه مشابه ۳ بر صفر بازی را واگذار کرد. ایتالیا که با ترکیب جوان خود در مسابقات ظاهر شده بود، در بازی سوم کوبا را با نتیجه ۳ بر یک شکست داد تا به اولین پیروزی خود برسد. همچنین ایتالیایی‌ها در بازی چهارم آلمان را شکست دادند.

ولی سرمربی والیبال ایتالیا تصمیم گرفته است در هفته دوم با تمام قدرت خود پا به مسابقات لیگ ملت‌ها بگذارد و به همین منظور این سرمربی از همه بازیکنان قوی خود در هفته دوم دعوت کرده است. فدراسیون جهانی والیبال درباره ترکیب ایتالیا نوشت: ایتالیا مصمم است که در روتردام به پیشرفت خود ادامه دهد. ایتالیا، قهرمان کنونی جهان تلاش می‌کند تا رتبه خود را در چهار بازی هفته دوم بهبود ببخشد. ایتالیا پیش از بازی‌های هفته دوم در جایگاه نهم جدول رده‌بندی با دو برد در چهار مسابقه قرار داشت و این تیم تلاش می‌کند تا هفته دوم صعود خود را بین تیم‌های برتر قطعی کند. 

فردیناندو دجورجی، سرمربی والیبال ایتالیا، درباره چهره‌های دعوت‌شده به تیم ملی والیبال گفت: مانند هر تورنمنتی، هدف ما ادامه پیشرفت است. ما از بازیکنان جدیدی در هفته دوم استفاده خواهیم کرد. بازی امروز تیم ملی برابر ایتالیا قرار است ساعت ۱۴:۳۰ به وقت تهران برگزار شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها