|

هشدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا

«روزهای خونین» در انتظار اوکراین

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار می‌دهد با وجودی که «روسیه از نظر نظامی در جنگ پیروز نخواهد شد» اما «روزهای خونین و سختی» در جنگ اوکراین در پیش خواهد بود. ژنرال مایک میلی پس از نشست مجازی گروه تماس دفاعی اوکراین، ضمن بیان اینکه روسیه از نظر نظامی در جنگ اوکراین پیروز نخواهد شد، به کی‌یف هشدار داد که او گمان نمی‌کند بتوان تمام نیروهای روسیه را از سرزمین‌های اوکراینی بیرون راند.

«روزهای خونین» در انتظار اوکراین

علی سالم- رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار می‌دهد با وجودی که «روسیه از نظر نظامی در جنگ پیروز نخواهد شد» اما «روزهای خونین و سختی» در جنگ اوکراین در پیش خواهد بود. ژنرال مایک میلی پس از نشست مجازی گروه تماس دفاعی اوکراین، ضمن بیان اینکه روسیه از نظر نظامی در جنگ اوکراین پیروز نخواهد شد، به کی‌یف هشدار داد که او گمان نمی‌کند بتوان تمام نیروهای روسیه را از سرزمین‌های اوکراینی بیرون راند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته است که می‌خواهد همه روس‌ها از سرزمین‌های اوکراین که تحت اشغال روسیه درآمده، خارج شوند. اما اوایل سال جاری، ژنرال میلی گفت که من نمی‌گویم این کار شدنی نیست، فقط می‌گویم این کار «بسیار بسیار دشوار است».

او اخیرا نیز ادعای خود را تکرار کرد که تحقق این هدف «در کوتاه‌مدت» چالش‌برانگیز خواهد بود. ژنرال میلی که در کنار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا سخن می‌گفت، افزود: «جنگ ادامه خواهد داشت و روزهای خونین و سختی پیش‌رو خواهد بود. در نقطه‌ای، هر دو طرف یا برای حل‌وفصل منازعات، مذاکره خواهند کرد یا به یک نتیجه نظامی خواهند رسید». میلی همچنین به گزارش‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های آمریکایی در داخل روسیه اشاره کرد و گفت که ایالات متحده همچنان در حال بررسی تصاویر حمله ادعایی در نزدیکی بلگورود است. او تأکید کرد که «واشنگتن به وضوح با به‌کارگیری هرگونه تجهیزات آمریکایی برای حمله به روسیه در داخل مرزهای روسیه مخالفت کرده است». واشنگتن از سال ۲۰۲۱ تاکنون، ۳۸ میلیارد دلار کمک امنیتی و دفاعی به اوکراین ارائه داده است و به‌تازگی نیز به متحدان خود اجازه داده تا به اوکراین جت‌های جنگنده نسل چهار که شامل اف ۱۶ ساخت ایالات متحده نیز می‌شود، عرضه کنند.

پیشنهادی به سود مسکو

در همین حال وال‌استریت ژورنال گزارش داده که چین در تلاش برای برقراری آتش‌بس میان مسکو و کی‌یف به مقامات اروپایی پیشنهاد کرده که بخش‌هایی از اوکراین که هم‌اکنون تحت اشغال قرار دارد، در اختیار روسیه باقی بماند. روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات اروپایی گزارش داد که لی هوی نماینده ویژه چین در سفر اخیر خود به کشورهای اروپایی، جزئیات «طرح صلح چین» را به‌ اشتراک گذاشت که شامل دوری از واشنگتن و منزوی‌کردن ایالات متحده و تحت اشغال ماندن بخش‌هایی از اوکراین توسط روسیه می‌شد. بر اساس این گزارش، مقامات اروپایی اعلام کردند هنوز زود است که تلاش‌های پکن برای میانجیگری در این مناقشه را رد کنیم و همچنین اعلام کردند که تفکیک اروپا از آمریکا غیرممکن است و اروپا به حمایت خود از کی‌یف پایان نخواهد داد. لی هوی نماینده ویژه رژیم چین در امور اوراسیا در اوایل ماه جاری میلادی از چندین پایتخت اروپایی ازجمله کی‌یف، ورشو، برلین، پاریس و بروکسل بازدید کرد تا طرح صلح پکن برای اوکراین را تبلیغ کند و اخیرا از کشورهای اروپایی خواست تا پکن را به‌عنوان جایگزین اقتصادی واشنگتن در نظر بگیرند و تمام توانشان را به‌منظور پایان‌دادن به درگیری میان روسیه و اوکراین به ‌کار بیندازند. وال‌استریت ژورنال از قول برخی مقام‌های رسمی دولت‌های اروپایی که به هویتشان اشاره‌ای نکرد، نوشت اروپایی‌ها گمان می‌کنند دستیابی به صلح تنها در صورت عقب‌نشینی کامل نیروهای نظامی روسیه از تمام اراضی اوکراین ممکن خواهد بود. همچنین گفته شده که اروپایی‌ها با توجه به روابط نزدیک چین با روسیه، توانایی این کشور برای واسطه‌گری صادقانه در مذاکرات را زیر سؤال برده و با دیده تردید به نقش‌آفرینی چین در شکل‌دادن و به ثمر رساندن مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین نگاه می‌کنند. وال‌استریت ژورنال همچنین در ادامه گزارش خود به نقل از یکی دیگر از دیپلمات‌های اروپایی که به‌تازگی با هوی گفت‌وگو کرده است، نوشت: احتمالا چین تلاش می‌کند تا وحدت غرب را محک بزند و از خود نیز ابتکار عمل نشان بدهد. یکی دیگر از دیپلمات‌هایی که وال‌استریت ژورنال با او گفت‌وگو کرده بود نیز رویکرد حزب کمونیست چین در قبال پایان جنگ اوکراین را تشریح کرد و گفت: «به‌ نظر می‌رسد منافع پکن ایجاب می‌کند تا جنگ اوکراین به‌گونه‌ای به‌ پایان برسد که روسیه بتواند اراضی اشغالی را حفظ کند و درعین‌حال روندها به سمتی حرکت نکند که مسکو به استفاده از تسلیحات هسته‌ای دست بزند». به این ترتیب کشورهای اروپایی در مورد پیشنهاد صلح پکن می‌گویند استقبال دولت پوتین از این طرح صلح نشان می‌دهد موضع چین در قبال جنگ اوکراین بی‌طرفانه نیست و اقدامات دیپلماتیک این کشور در جهت تأمین منافع روسیه در این جنگ قرار دارد. بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین، کشورهای غربی مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کردند که به‌شدت اقتصاد این کشور را تحت تأثیر قرار داد و در همان زمان که نفت و گاز روسیه تحریم شده بود، رژیم چین به خریدار اصلی انرژی از مسکو تبدیل شد. چین در حال حاضر بزرگ‌ترین خریدار نفت روسیه است و کالاهای مهمی همچون تراشه‌های کامپیوتری و سایر وسایل الکترونیکی را که هم مصارف نظامی دارند و هم غیرنظامی، به روسیه صادر می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها