|

شورا صدای مردم است

باید باور داشته باشیم شوراها یک نهاد مدنی، نظارتی و مشورتی هستند که از یک‌ طرف در حکومت دخیل هستند و از طرف دیگر از دل جامعه برآمده است، شورا نماینده و صدای مردم و سرمایه‌ اجتماعی و فرهنگی یک جامعه است. شورا به‌عنوان یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در امور اجرائی کشور شناخته می‌شود و مسئولیتی سنگینی بر دوش شورا قرار داده شده اما جایگاهی که قانون اساسی برای شورا در نظر گرفته با واقعیت فاصله دارد.

شورا  صدای مردم است

سینا ساریخانی، نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها: باید باور داشته باشیم شوراها یک نهاد مدنی، نظارتی و مشورتی هستند که از یک‌ طرف در حکومت دخیل هستند و از طرف دیگر از دل جامعه برآمده است، شورا نماینده و صدای مردم و سرمایه‌ اجتماعی و فرهنگی یک جامعه است. شورا به‌عنوان یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در امور اجرائی کشور شناخته می‌شود و مسئولیتی سنگینی بر دوش شورا قرار داده شده اما جایگاهی که قانون اساسی برای شورا در نظر گرفته با واقعیت فاصله دارد. امیدواریم دولت و مجلس کمک کنند تا شورا به وضعیت مطلوب واقعی و کارآمد برسد و بتواند بیش از پیش تأثیرگذار و کارآمدتر باشد. خدمت‌رسانی یک فریضه الهی است و شوراهای اسلامی بدون مزد و منت و دلسوزانه پیگیر حل مشکلات مردم هستند، در شهرها و روستاها هر مشکلی است شوراها پای کارند و اگر دستگاه‌های اجرائی کشور با شوراها تعامل و همکاری خوبی داشته باشند، مشکلات مردم سریع‌تر حل می‌شوند چراکه شورا پارلمان محلی و پل ارتباطی مردم و مسئولان است و مشکلات مردم را به مسئولان منتقل می‌کند. شوراها باید قانون‌مداری و اخلاق‌گرایی را مبنای کار خود قرار دهند و با تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی حداکثر استفاده از نظریات کارشناسان، مشاوران، معتمدان و تعامل و ارتباط با مدیران ارشد شهرستانی و استانی کار خود را جلو ببرند. اعضای شورا باید به دور از فضای سیاسی‌کاری و گروه‌گرایی و با همدلی و هم‌فکری سعی کنند تا مدت حضور خود در شورا را فرصتی برای رشد و تعالی شهر و روستا و خدمت صادقانه به مردم قرار دهند. تعامل سه نهاد عمده و تأثیرگذار کشور یعنی دولت، مجلس و شوراها می‌تواند سبب ایجاد برکات و اثرات بسیاری در حل‌وفصل مسائل شهری و روستایی باشد. شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها خط مقدم خدمت‌رسانی به مردم هستند. تقویت مدیریت‌های محلی و شهری از برنامه‌های پیشرفت هر کشوری است.

متأسفانه تعامل شوراها و دولت در سال‌های اخیر از کارایی و بهره‌وری لازم برخوردار نبوده است. در ایجاد این عدم کارایی و بهره‌وری موارد مختلفی تأثیرگذار بوده است. عدم اعتقاد به شوراها در بدنه اجرائی کشور، ضعف حقوقی و نبود بسترهای قانونی لازم و ضمانت‌های اجرائی مناسب جهت تعامل سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف با شوراها، ضعف تاریخی سنت‌های مردم‌سالاری و عدم توجه به آموزش شوراها از این دست است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها