|

آزمون روزهای متفاوتی را در اروپا تجربه می‌کند

سردار؛ تولد «شورشی» کوچک

فوتبال ایران خواسته یا ناخواسته، این روزها مدیون دو چهره بین‌المللی‌اش است؛ مهدی طارمی و سردار آزمون. درباره طارمی که نیاز به شرح جزئیات نیست؛ او چندین فصل است که با حضورش در باشگاه پورتو، به تنهایی اسم فوتبال ایران را در اروپا زنده نگه داشته و همچنان روند با‌ثباتی را در این باشگاه پرتغالی دارد. او از زمانی که به لیگ پرتغال رفته به طرز آشکاری سطح بازی‌اش را بالا برده و همواره به‌عنوان مهاجم، یکی از مدعیان اصلی عنوان آقای گلی در لیگ پرتغال بوده است.

سردار؛ تولد «شورشی» کوچک

فوتبال ایران خواسته یا ناخواسته، این روزها مدیون دو چهره بین‌المللی‌اش است؛ مهدی طارمی و سردار آزمون. درباره طارمی که نیاز به شرح جزئیات نیست؛ او چندین فصل است که با حضورش در باشگاه پورتو، به تنهایی اسم فوتبال ایران را در اروپا زنده نگه داشته و همچنان روند با‌ثباتی را در این باشگاه پرتغالی دارد. او از زمانی که به لیگ پرتغال رفته به طرز آشکاری سطح بازی‌اش را بالا برده و همواره به‌عنوان مهاجم، یکی از مدعیان اصلی عنوان آقای گلی در لیگ پرتغال بوده است.

 در کنار این موضوع باید به درخشش و گل‌زنی‌هایش به تیم‌های مطرح اروپایی در لیگ قهرمانان اروپا نیز پرداخت تا مشخص شود کلاس بازی او تا چه اندازه متحول شده است. در کنار مهدی طارمی حالا شاید باید در سطحی متفاوت‌تر از سردار آزمون نام برد؛ دیگر مهاجم تیم ملی ایران که اوضاع بسیار متفاوتی را از لحاظ فوتبالی و البته غیر‌فوتبالی در این فصل سپری کرده است. این روزها موتور گل‌زنی سردار حسابی روشن شده و برخلاف پیش‌بینی کارشناسان فوتبال در بوندس‌لیگا، حالا به سختی باید دنبال کسی گشت که نتواند از او تعریف و تمجید کند. البته سردار برای رسیدن به موقعیت کنونی، روزها و ماه‌های سختی را سپری کرده و اتفاقا در همین مسیر نشان داده است که تا چه اندازه می‌تواند «شورشی» از نوع هیجانی‌اش باشد. سردار آزمون در تیم ملی ایران جایگاه متفاوتی دارد؛ با وجود آنکه در زمره سن‌و‌سال‌‌دارها قرار نمی‌گیرد، ولی به وضوح تأثیرگذار است؛ آن‌قدرکه درباره‌ او بگویند توانسته یک‌نفره سرمربی تیم ملی را عوض کند. این یکی داستان چندان پوشیده‌ای نیست؛ شایعاتی که خبر می‌دهد او و رفقایش در تیم ملی تصمیم گرفتند کار مارک ویلموتس را یکسره و مقدمات اخراجش را فراهم کنند. واضح است که این موضوع در حد شایعه است و برای تأیید آن نیازمند سند و مدرک هستیم که تکذیب‌های مکرر بازیکنان مانع از آن می‌شود. با وجود چنین امری، اسم سردار در ماجرای برکناری ویلموتس بیش از بقیه به گوش می‌رسد. او در دوره دراگان اسکوچیچ نیز مجددا نقشی متفاوت ایجاد کرد؛ درست در روزهایی که دیگر ستاره‌های تیم ملی علیه دراگان شده و قصد داشتند این مربی کروات را کله‌پا کنند، سردار آزمون پشت دراگان اسکوچیچ ایستاد و از او تعریف و تمجید کرد. هرچند این بار مخالفتش راه به جایی نبرد و دسته رقیب زور بیشتری برای به‌کرسی‌نشاندن حرف‌هایش داشت؛ قدرتی که در نهایت منجر به بازگشت دوباره کارلوس کی‌روش به فوتبال ایران شد. سردار که یکی از مخالفان جدی برکناری دراگان بود، مشکلی برای سازگاری و همراهی با کارلوس کی‌روش نداشت، ولی او درست در مقطع جام جهانی باز هم نشان داد تا چه اندازه می‌تواند متفاوت‌تر از سایر بازیکنان باشد. گو اینکه قبل از شروع جام جهانی هم سردار متفاوت‌تر از بقیه نشان داد. در روزهایی که جامعه ملتهب شده بود و تعدادی از بازیکنان تیم ملی مشغول ارزیابی شرایط بودند، سردار آزمون با گذاشتن یکی، دو پست خبرساز، به صدر اخبار برگشت. همان زمان شایعاتی مبنی بر دستور از بالا برای کنار‌گذاشتن او از تیم ملی در مسیر جام جهانی مطرح و فضا به‌قدر کافی مبهم شد. شایعه شد که همان پست باعث شکل‌گیری کدورت بین بازیکنان تیم ملی شده است و در نهایت سردار آن پست جنجالی را حذف کرد. این بار شایعه جدیدتری شکل گرفت که این بازیکن به دلیل فشاری که از بیرون از مجموعه به او وارد شده، مجبور به حذف پست جنجالی‌اش شده است؛ موردی که او با قسم‌خوردن تکذیبش کرد و در پستی جدیدتر نوشت: «‌قسم می‌خورم هیچ فشاری روی گذاشتن یا برداشتن استوری من نبود و ماجرای خط‌خوردنم دروغ بود. از بازیکنان تیم عذر می‌خواهم چون کار عجولانه من باعث شد مورد اهانت قرار بگیرند». سردار در مقایسه با دیگر بازیکنان تیم ملی، جام جهانی متفاوتی را هم تجربه کرد و از روی سکوها بیش از هر بازیکن دیگری تشویق شد تا مشخص شود در آن برهه، محبوب‌ترین چهره تیم ملی بین سکوها‌ست.

بعد از جام جهانی و با فروکش‌کردن التهاب موجود، شورش‌های کوچک سردار آزمون درباره تیم ملی و مربیانش فروکش نکرد. او در تازه‌ترین اتفاق، قید حضور در اردوی تیم ملی ایران با امیر قلعه‌نویی را زد تا دوباره در کانون حواشی قرار بگیرد. تعدادی از رسانه‌ها نوشته‌اند که سردار آزمون به دلیل کدورتی قدیمی از امیر قلعه‌نویی که به دلیل عدم اعتماد به بازی او شکل گرفته، از انتخاب این سرمربی ناراحت بوده و در اردو حاضر نشده است. یکی از روزنامه‌های ورزشی نیز نوشت که سردار درخواست اتاق اختصاصی کرده تا وجه تمایزش با دیگر بازیکنان تیم ملی را نشان دهد. فدراسیون ولی می‌گفت او به دلیل مشکلات شخصی نتوانسته تیم ملی را همراهی کند. جالب آنکه سردار آزمون به ایران آمد ولی به جای حضور در اردوی تیم ملی فوتبال ایران، راهی زادگاهش در گنبد شد و در میان شگفتی در یک تورنمنت والیبال در همان شهر به میدان رفت. اینجا شایعات دوباره قوت گرفتند و اختلاف احتمالی با کادر فنی تیم ملی دوباره مطرح شد. قلعه‌نویی جواب مشخصی برای غیبت سردار آزمون نداشت، ولی سردار درست در زمانی که مشخص بود حرف‌های قلعه‌نویی را به‌قدر کافی گوش نکرده است، از امیر قلعه‌نویی بابت اینکه شرایط او را درک کرده و اجازه داده کنار خانواده‌اش باشد، تشکر کرد. او البته دیگر شایعه‌های موجود را هم تکذیب کرد و از این گفت که هرگز برای بازی با پیراهن تیم ملی تردید ندارد. در کنار چنین شورش‌های ریزودرشتی که بیشتر در قالب همراهی با تیم ملی فوتبال ایران رقم خورده، سردار چهره‌ای متفاوت از خودش در زمین فوتبال، به‌ویژه در ماه‌های اخیر در عرصه باشگاهی نشان داده و حالا بسیاری از ژاوی آلونسو، سرمربی بایرلورکوزن، انتقاد می‌کنند که چطور مهاجمی با چنین کیفیت، فقط باید به‌عنوان بازیکن ذخیره وارد زمین شود. سردار در عصری که کاملا تغییرات فنی‌اش به چشم می‌آید، تبدیل به یکی از مهره‌های تأثیرگذار لورکوزن شده و حالا بیش از گذشته اسمش را در آلمان سر زبان انداخته است. درباره این بخش دیگر می‌توان به وضوح با آمار و ارقام صحبت کرد تا نکات تازه برجسته شوند. آزمون از هفته اول تا هشتم بوندس‌لیگا در ترکیب بایر به میدان رفت و با وجود آنکه در دو بازی فیکس بود و در دیگر بازی‌ها هم کم‌و‌بیش فرصت بازی‌کردن به دست آورد، نه توانست گلی بزند و نه حتی پاس گلی به هم‌تیمی‌هایش بدهد. از هفته نهم تا شانزدهم که شرایط بدتر هم شد؛ او مصدوم شد و بسیاری از بازی‌ها را از دست داد و بعد از بازگشتش در هفته شانزدهم هم روی نیمکت نشست. سردار در دو هفته، دو بازی به‌عنوان بازیکن ذخیره انجام داد که دوباره توفیقی نداشت و بعد در میان شگفتی در دیدار بعدی حتی در فهرست بازیکنان تیمش هم قرار نگرفت. او در هفته بیستم روی نیمکت برگشت ولی فرصتی برای بازی‌کردن پیدا نکرد. تولد فوتبالی سردار آزمون در بوندس‌لیگا از هفته بیست‌و‌یکم رقم خورد؛ او در ترکیب اصلی به میدان رفت و موفق شد اولین پاس گلش در این لیگ را در روز شکست تیمش برابر ماینز دهد. او در دو دیدار بعدی برابر فرایبورگ و هرتا‌برلین هم در ترکیب اصلی به میدان رفت و موفق شد در هر دو دیدار گل‌زنی کند. از آنجا که او روی دور گل‌زنی افتاده بود، کمتر کسی تصور می‌کرد در دیدار برابر وردربرمن در هفته بیست‌و‌چهارم فقط دو دقیقه در زمین باشد و در دیدار برابر بایرن‌مونیخ هم اصلا بازی نکند. 

عجیب آنکه سردار در دو بازی آخر تیمش در بوندس‌لیگا که برابر شالکه و فراکفورت برگزار شده، دو بار گل‌زنی کرده ولی هر دو بار به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفته است. او همین چند روز پیش هم در لیگ اروپا دوباره به‌عنوان یار ذخیره به زمین رفت و تیمش را با یک پاس گل از شکست رهانید. لورکوزن در شرایطی امشب قرار است برابر ولفسبورگ به میدان برود که این بار سردار آزمون و طرفداران فوتبال ایران امید زیادی دارند او از ابتدا در ترکیب قرار بگیرد تا فرصت بیشتری برای درخشش داشته باشد. هرچند همین حالا با زدن چهار گل و دادن یک پاس گل در شش دیدار اخیرش در بوندس‌لیگا، حسابی کارشناسان را سر ذوق آورده است. سردار آزمون فعلا از 16 بازی‌ خود در این فصل از بوندس‌لیگا که فقط پنج بازی را در ترکیب اصلی بوده و در مجموع 596 دقیقه بازی کرده است، چهار گل زده در کارنامه دارد. آماری که اگر محدود به شش بازی اخیر شود، میانگین درخشانی برای این مهاجم ایرانی ترسیم می‌کند؛ 291 دقیقه بازی، چهار گل و یک پاس گل.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها