|

مکرون در میان زباله‌ها

به‌ نظر می‌رسد پس از ابزارهای ساخت عکس از روی متن، حالا نوبت به ویدئو رسیده است تا کاربران با هوش مصنوعی ویدئوهای عجیب خلق کنند. در روزهای اخیر شاهد انتشار تصاویر غیرواقعی زیادی بودیم که به کمک هوش مصنوعی ساخته شده بودند؛ اما حالا نوبت به ویدئو رسیده است.

مکرون در میان زباله‌ها

دیجیاتو: به‌ نظر می‌رسد پس از ابزارهای ساخت عکس از روی متن، حالا نوبت به ویدئو رسیده است تا کاربران با هوش مصنوعی ویدئوهای عجیب خلق کنند.

در روزهای اخیر شاهد انتشار تصاویر غیرواقعی زیادی بودیم که به کمک هوش مصنوعی ساخته شده بودند؛ اما حالا نوبت به ویدئو رسیده است. یک ابزار هوش مصنوعی به نام ModelScope می‌تواند از دستورات متنی کاربران ویدئوهای کوتاه بسازد. حالا کاربران به سراغ این ابزار رفته‌اند و دست به خلق ویدئوهای عجیبی زده‌اند.

این مدل هوش مصنوعی از طرف یک تیم در Huggingface توسعه یافته است. ModelScope یک مدل انتشار متن به ویدئوی چندمرحله‌ای است که از کاربر متن انگلیسی می‌گیرد، آن را درک می‌کند و سپس ویدئوهای کوتاه می‌سازد. این مدل‌های هوش مصنوعی هنوز در اول راه قرار دارند؛ بنابراین نتایج به‌دست‌‌آمده به وسیله آنها بی‌‎نقص نیستند؛ با این‌ حال همچنان سرگرم‌کننده و البته عجیب به‌ نظر می‌رسند.

کاربران در توییتر شروع به انتشار ویدئوهای ساخته‌شده با این ابزار کرده‌اند. در ویدئویی «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، درحال جمع‌کردن زباله از خیابان‌های پاریس است.

کاربر دیگری تصمیم گرفته با استفاده از این مدل هوش مصنوعی یک کلیپ کوتاه از فیلم جنگ ستارگان بسازد.

یک کاربر دیگر اما ویدئوی طولانی‌تری ساخته و به سراغ تریلر عجیبی از فیلم سریع و خشن رفته است که در آن دو «وین دیزل» وجود دارد و با دایناسور هم می‌جنگد!

کاربر دیگری ویدئویی از خوردن اسپاگتی توسط ویل اسمیت منتشر کرده است. اگرچه این ویدئوها کیفیت چندان بالایی ندارند و می‌توان جعلی‌بودن آنها را به‌راحتی تشخیص داد؛ اما همان‌طور که گفتیم، این ابزارها هنوز در اول راه قرار دارند. ابزارهای تولید عکس از روی متن هم در ابتدا کیفیت بالایی نداشتند؛ اما حالا کیفیت ابزارهایی مانند میدجرنی به‌ اندازه‌ای پیشرفت کرده‌ است که تشخیص تصاویر جعلی از واقعی می‌تواند برای برخی کاربران دشوار باشد.

برای مثال، در چند روز گذشته تصاویر ساخته‌شده از دستگیری دونالد ترامپ یا زلزله‌ای مرگ‌بار اما غیرواقعی، در اینترنت وایرال شدند. البته همین موارد باعث شد تا امکان دسترسی رایگان به این امکان متوقف شود. علاوه‌براین، یک تدوینگر فیلم با استفاده از میدجرنی تصاویر فوق‌العاده‌ای از رویدادها و شخصیت‌های تاریخی مانند عیسی مسیح خلق کرده است.

این تدوینگر فیلم 53‌ساله به نام «دانکن تامسن» تصمیم گرفته با استفاده از هوش مصنوعی، برخی وقایع تاریخی را بازسازی کند. او با کمک مدل هوش مصنوعی میدجرنی و چندین ماه صرف زمان، این وقایع را به‌ صورت سلفی درآورده است و افراد مشهوری مانند عیسی مسیح، ناپلئون و حتی انسان‌های عصر حجر در این تصاویر گویی با گوشی هوشمند در حال سلفی‌گرفتن هستند. درحالی‌که اقدامات قبلی را می‌توان نوعی سوءاستفاده از هوش مصنوعی در نظر گرفت، اقدام تامسن به‌ جای اینکه سوءاستفاده باشد، نوعی سرگرمی است؛ چرا‌که همه ما می‌دانیم در زمان ناپلئون یا عیسی مسیح خبری از گوشی‌های هوشمند و سلفی نبوده است!

در واقع هوش مصنوعی علاوه بر متحول‌کردن صنعت عکاسی، در آینده نزدیک به دنیای فیلم‌برداری هم راه پیدا می‌کند. 

Midjourney یکی از ابزارهای مطرح برای دستیابی به این هدف است. تامسن برای اینکه بتواند تصاویر سلفی مدنظرش را خلق کند، چندین ماه مشغول اصلاح دستورات بوده تا درنهایت بتواند به آنها افکت سلفی بدهد.

خروجی‌های هوش مصنوعی را می‌توان خیره‌کننده دانست؛ هرچند در همان نگاه اول می‌توان متوجه شد که جعلی هستند. در واقع این کار می‌تواند یک فرایند برنامه‌نویسی زمان‌بر و طولانی باشد؛ چرا‌که هوش مصنوعی از کاربران می‌خواهد که دقیقا به آن بگویند که باید چه کاری انجام دهد و نیاز به توضیحات خالص دارد. هرچند باید منتظر تبعات این اتفاق باشیم. به‌تازگی یک مرد بلژیکی به‌ دنبال صحبت با چت‌بات به مدت شش هفته، دست به خودکشی زد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها