|

واکنش آموزش و پرورش به گزارش «شرق»

آموزش و پرورش جوابیه‌ای در مورد گزارشی با تیتر آموزش را فقیرتر نکنید برای روزنامه نوشت: در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 1401.12.9 با عنوان «آموزش را فقیرتر نکنید» پاسخ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش را به شرح ذیل به استحضار می‌رساند:

واکنش آموزش و پرورش به گزارش «شرق»

آموزش و پرورش جوابیه‌ای در مورد گزارشی با تیتر آموزش را فقیرتر نکنید برای روزنامه نوشت: در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 1401.12.9 با عنوان «آموزش را فقیرتر نکنید» پاسخ سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش را به شرح ذیل به استحضار می‌رساند:


 

1- تقریبا در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا، رصد و پایش دقیق دارایی‌های دولت و خودداری از تبدیل دارایی‌ها به رکود و غیر قابل استفاده امری علمی و عاقلانه است لذا هدف اصلی مصوبه مولد‌سازی دارایی‌های دولت تلاش در جهت به فعلیت درآوردن اموال و املاک راکد دولت می‌باشد.

2- آیین‌نامه اجرایی مولدسازی داراییهای دولت در جلسه 1401.10.21 هیئت عالی مولدسازی دارایی‌های دولت به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جزء 6 بند 2 مصوبه شصت‌و‌هفتمین شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به تصویب رسید و در آن تمامی فرایندها و ابعاد اجرایی مولدسازی به تفصیل و شفاف آمده است.

3- همان‌گونه که به‌کرات از مسیر رسانه‌های مختلف مطرح شد در مسیر تدوین پیش‌نویس مصوبه مولد‌سازی دارایی‌های دولت نقطه نظرات تعداد قابل توجهی از صاحب‌نظران داخلی و خارجی و مدیران باتجربه و مراکز علمی و پژوهشی در امر مدیریت دارایی‌های دولت مورد توجه قرار گرفت و جلسات هم‌فکری متعددی با این افراد برگزار شد و تمامی اسناد که در قالب‌های مکتوب، صوتی و تصویری منتشر شده است در دبیرخانه هیئت عالی مولدسازی موجود می‌باشد.

4- هیئت عالی مولد‌سازی از عالی‌ترین سطح تشکیل شده است، حضور دو نماینده تام‌الاختیار قوای مقننه و قضائیه و پنج عضو دولت شامل: معاون اول (رئیس)، وزیر اقتصاد (دبیر)، وزیر کشور، وزیر راه و شهر‌سازی و رئیس‌سازمان برنامه و بودجه که هرکدام آنها به‌ دلیل جایگاه و سمت خود مرتبط با دارایی‌های دولت هستند و طبیعتا حضور و دخالت آنان در فرایند تصمیم‌‌سازی مولد‌سازی دارایی‌های دولت تلاشی بر اجرای دقیق مصوبه با کمترین نقص ممکن است.

5- تصور برخی بر این است املاک فعال و یا املاک خیر ساز نیز در مسیر طرح مولدسازی قرارگرفته است. هیچ ملک خیرسازی در طرح مولدسازی قرار نگرفته است. موارد احتمالی پس از بررسی اولیه و در مرحله تثبیت سند مالکیت اصلاح خواهد شد. اساسا املاکی که مالکیت آن به نام دولت و دولتی‌ساز نباشد، نمی‌تواند در مسیر مولدسازی قرار بگیرد، مگر آنکه فرد خیّر برنامه‌های ارتقایی برای خدمات آموزشی آن ملک داشته باشد که با نظارت و رضایت ایشان فضای استاندارد و ایمن برای دانش‌آموزان آماده خواهد شد.

6- در پایان لازم می‌دانیم بخش‌هایی از مصاحبه یکی از توشیح‌کنندگان نامه مذکور با خبرنگار روزنامه جوان در تاریخ 6 اسفند جاری (تقریبا 24 ساعت قبل از توشیح این نامه) درخصوص مصوبه مولدسازی در حوزه آموزش و پرورش را بازخوانی کنیم (به مخاطبان عزیز هم پیشنهاد می‌کنیم این مصاحبه منصفانه و خواندنی را کاملا مطالعه نمایند هرچند نگاه ایشان درخصوص اردوگاه، مدارس جنب بازار، تجاری سازی، فروش مدارس و ... قابل تأمل است):

- با توجه به شرایط کشور و به تبع آن شرایط آموزش و پرورش به ویژه در حوزه عمرانی می‌تواند یک مصوبه مفید و قابل استفاده باشد.

- به‌رغم همه تلاش‌هایی که بعد از انقلاب برای استاندارد‌سازی فضا‌های آموزشی صورت گرفته همچنان با نقایص و کاستی‌هایی در کشور مواجه هستیم به ویژه در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته که به شدت بر موضوع عدالت آموزشی تأثیر منفی گذاشته‌است.

- هم‌اکنون در آموزش و پرورش به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن تغییر آمایش جمعیتی است مدارس و فضا‌های آموزشی و پرورشی را داریم که امروز مورد استفاده دانش‌آموزان قرار نمی‌گیرد. بنابراین این فضا‌ها نه ‌تنها باری از آموزش و پرورش برنمی‌دارد، بلکه هزینه نگهداری مزید بر علت می‌شود و هزینه‌هایی را برای آموزش و پرورش ایجاد می‌کند.

- از شکل و قالب مصوبه مشخص می‌شود، هدف از مولدسازی بهینه‌کردن مدارس و فضا‌های آموزشی و پرورشی است که اکنون دیگر دانش‌آموز ندارد و تغییر کاربری پیدا کرده، به عنوان نمونه به کارگاه بسته‌بندی یا متأسفانه به محل نگهداری احشام و چهارپایان تبدیل شده‌است.

- علاوه بر این، امروزه در شهر‌ها به دلیل تغییرات جمعیتی و سطوح تجاری مدارسی را داریم که یک زمانی مناسب فضای آموزش و پرورش بوده، اما امروز در دل بازار و محل کسب و کار و تعمیرگاه‌های اتومبیل قرار گرفته‌اند که از حیث آلودگی هوا و آلودگی صوتی مناسب دانش‌آموزان نیست.

- وزیر اسبق آموزش و پرورش افزود: حالا مولدسازی می‌خواهد این مدارس را تبدیل به احسنت کند. این مدارس را بفروشد و در محل‌های مناسب مدارس، فضا‌های جدیدی را برای دانش‌آموزان ایجاد کند. این مهم مورد تأکید متن مصوبه مولدسازی نیز است که درآمد‌های حاصل از این مصوبه باید صرف حوزه‌های عمرانی شود. بنابراین از این منظر این مصوبه می‌تواند اثرات مثبتی را در حوزه عمرانی آموزش و پرورش داشته باشد. به ویژه در شرایط کنونی که آموزش و پرورش با کمبود نقدینگی در حوزه عمرانی مواجه است.

- ایشان در پایان خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که این مصوبه برای احیا‌ی سرمایه‌های بلااستفاده آموزش و پرورش بسیار کارآمد است. اکنون در برخی مناطق اردوگاه‌هایی را داریم که دیگر مورد استفاده دانش‌آموزان نیست و متأسفانه به محل ییلاق مسئولان تغییر کرده است. این در حالی است که در آن منطقه مدارسی را که ناایمن و دچار کمبود تجهیزات هستند، داریم. در چنین شرایطی مصوبه مولدسازی با فروش این فضا‌ها و هزینه‌کردن پول به دست آمده در راستای نیاز‌های دانش‌آموزان می‌تواند اقدام صحیح و قابل‌دفاعی باشد.

خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم 

صورت گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها