|

مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن:

اتاق بازرگانی محفل ثروت‌اندوزی عده‌ای شده است!

تصدی‌گری گسترده دولت در صنعت خودرو با وجود کارنامه ناموفق دولت‌ها در اداره این صنعت، محور سخنرانی دو نفر از مدیران گروه خودروسازی بهمن در نشست پیدا و پنهان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی بود. این فعالان بخش خصوصی تأکید کردند که دامنه نفوذ دولتی‌ها به پارلمان بخش خصوصی هم رسیده و اتاق بازرگانی در‌حال‌حاضر محفل ثروت‌اندوزی عده‌ای خاص و صدای واردکنندگان شده و تولیدکنندگان در آن نقشی ندارند.

اتاق بازرگانی محفل ثروت‌اندوزی عده‌ای شده است!

‌شرق: تصدی‌گری گسترده دولت در صنعت خودرو با وجود کارنامه ناموفق دولت‌ها در اداره این صنعت، محور سخنرانی دو نفر از مدیران گروه خودروسازی بهمن در نشست پیدا و پنهان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی بود. این فعالان بخش خصوصی تأکید کردند که دامنه نفوذ دولتی‌ها به پارلمان بخش خصوصی هم رسیده و اتاق بازرگانی در‌حال‌حاضر محفل ثروت‌اندوزی عده‌ای خاص و صدای واردکنندگان شده و تولیدکنندگان در آن نقشی ندارند.

نگاه واردات‌مآبانه اتاق بازرگانی

بیوک علیمرادلو، مدیرعامل گروه خودروسازی بهمن، در نشست پیدا و پنهان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی با انتقاد از نفوذ گسترده دولتی‌ها در پارلمان بخش خصوصی از عزم ائتلاف اتاق شفاف برای بلندکردن صدای تولید در اتاق بازرگانی خبر داد و گفت که کارنامه دولت در اداره اقتصاد کشور نشان می‌دهد که دولت در اداره بنگاه‌های اقتصادی کارآمد نیست. علیمرادلو به عواقب حضور دولت در صنعت خودرو هم گریزی زده و گفت: شکست بسیاری از پروژه‌های بزرگ در صنعت خودرو ناشی از کوته‌نگری دولت‌هاست؛ چرا‌که دولت‌ها بر‌اساس عمر سیاسی خود تصمیم می‌گیرند و همین کوته‌نگری اجرای پروژه‌های بزرگ را ناممکن کرده است. مدیرعامل گروه بهمن با برشمردن برخی موفقیت‌های خودروسازی لاچیا در مراکش، از اهمیت صنعت خودرو در جهان گفت و توضیح داد: وقتی ایران وارد عرصه خودروسازی شد، مراکش حتی در خیال خود هم ورود به این صنعت را نمی‌دید؛ اما اکنون این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو است و این موفقیت به دلیل آن بود که دولت مراکش تنها سیاست‌گذاری کرد و اجرا را به بخش خصوصی سپرد؛ نه آنکه خودش قانون بگذارد، خودش تولید کند، خودش قیمت بگذارد، خودش بفروشد، خودش وارد کند و... بعد هم صدایش بلند باشد که چرا خودرو کیفیت ندارد. علیمرادلو با انتقاد از نگاه واردات‌مآبانه اتاق بازرگانی گفت: در کشور ما هنوز همه‌ چیز از دریچه بازرگانی دیده می‌شود. در بازار خودرو، واردات اولین راه‌حل است و هر کاری را که بلد نیستیم، با واردات حل می‌کنیم و هیچ‌کس از من صنعتگر نمی‌پرسد مشکل تو چیست؟ و در اتاق بازرگانی هم حاکمیت تاجران بر اتاق بازرگانی صدای تولیدکنندگان را کم کرده است. او به اهمیت نقش اتاق بازرگانی و توان تأثیرگذاری‌اش بر اقتصاد تأکید کرد: اتاق بازرگانی در ۹۶ شورای تصمیم‌گیر در کشور عضو اصلی یا ناظر دارد؛ اما متأسفانه چون نگاه غالب، نگاه بازرگانی است، صدایی از این نمایندگان به گوش نمی‌رسد و یک‌ بار ندیده‌ایم که اعضای اتاق بازرگانی در دفاع از تولید، به دولت اعتراض کنند. نامزد انتخابات اتاق بازرگانی، تأکید کرد که راه‌حل خروج اقتصاد کشور از بن‌بست، خصوصی‌سازی است. علیمرادلو همچنین از تشکیل «ائتلاف اتاق شفاف» خبر داد و افزود: اتاق بازرگانی باید تغییرات بنیادین کند و یکی از این تغییرات، مطالبه‌گری به نمایندگی از بخش خصوصی است. یکی دیگر از تغییرات کاستن از حاکمیت تاجران بر اتاق بازرگانی و غلبه دیدگاه‌های تولیدی در آن است و اتاق بازرگانی نباید محفل ثروت‌اندوزی یک عده خاص باشد.

اگر اقتصاد کشور سوسیالیستی است، بگویید!

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: اگر سیستم اقتصادی کشور سوسیالیستی است، شفاف بگویند و ابزارهای آن را هم فراهم کنند؛ چون ممکن است سوسیالیسم با ابزارهای خود کارایی داشته باشد. در‌این‌صورت دیگر بخش خصوصی نداریم؛ اما بخش دولتی هم نداریم و همه‌ چیز ملی و مالکیت اشتراکی می‌شود!  این صنعتگر، دولت را بلاتکلیف خواند و گفت: از یک‌ طرف دائم درباره کاهش تصدی‌گری دولت حرف زده می‌شود و از یک طرف دیگر تصدی‌گری در همه شئون در حال گسترش است. همه‌ این تصمیمات را هم به نام مردم می‌گیرند؛ اما یک‌ بار نمی‌گویند مردم مدنظرشان چه کسانی هستند.

رشد اشتغال با خصوصی‌سازی

علیمرادلو همچنین درباره مشکلات تشکل‌های بخش خصوصی در ایران به «شرق» گفت: اینکه چرا تشکل‌های بخش خصوصی در صنعت خودروسازی قوی نیستند، به دلیل آن است که ۸۰ درصد این صنعت در دست دولت است و بخش خصوصی چندانی در این صنعت وجود ندارد و البته نتیجه این رویکرد هم در عملکرد صنعت خودروسازی ایران واضح و مبرهن است. مدیرعامل بهمن‌خودرو همچنین گفت که ضعف دیگر تشکل‌سازی بخش خصوصی در ایران این است که مؤسس تشکل برای خودش جایگاه ابدی متصور می‌شود و ما در ایران تشکل‌هایی داریم که رئیس آن از زمان تأسیس تاکنون تغییر نکرده است! این فعال بخش خصوصی در ادامه به اهمیت خصوصی‌سازی و رفع موانع این بخش تأکید کرد و گفت خصوصی‌سازی صنایع ضمن رشد کیفیت کالا، باعث افزایش اشتغال می‌شود؛ به طوری که در گروه بهمن‌خودرو پس از خصوصی‌سازی و در دو سال گذشته حدود چهار هزار نفر نیروی جدید استخدام شده و در سال آینده روند استخدام‌ها ادامه خواهد داشت.

در اقتصاد سالم نیاز به رانت نیست

در ادامه این نشست، بهروز حبیبی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت کروز هم مشروعیت اتاق بازرگانی را در گرو حضور حداکثری همه بخش‌های فعال در اقتصاد ایران دانست و گفت: اتاق به‌عنوان حلقه وصل حاکمیت با بخش خصوصی، باید درست کار کند و با شبکه‌سازی در بخش‌های مختلف، صدای بخش خصوصی را به گوش تصمیم‌گیران برساند. حبیبی تغییر اولویت‌های اتاق بازرگان را یکی از انگیزه‌های خود برای حضور در انتخابات هیئت نمایندگان اتاق عنوان کرد و افزود: بخش خصوصی باید چنان تقویت شود که بتواند دولت را مجبور به خروج از تصدی‌گری کند و ما می‌خواهیم با تقویت اتاق، این مهم را رقم بزنیم.او با ذکر مثال‌هایی از ظرفیت بخش خصوصی مولد در ایجاد اشتغال گفت: فضای اتاق باید به شکلی باشد که مردم بتوانند ایده‌های خود را ارائه و آن را اجرائی کنند و ما اتاق را ابزار مناسبی برای مردمی‌سازی اقتصاد می‌دانیم.حبیبی ادامه داد: اگر اقتصاد تحت تأثیر تصمیمات عجولانه، مقطعی و سیاسی دولت نباشد، کسی نیاز به رانت ندارد. به بیان دیگر، در فضای شفاف، کسی نمی‌تواند رانت بگیرد.رئیس هیئت‌مدیره شرکت قطعه‌سازی کروز در پایان گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قرار نیست در مقابل دولت بایستد. اتاق باید در کنار دولت بایستد و کار بخش خصوصی را تسهیل کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها