|

وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات از طراحی سیم‌کارت‌ برای گردشگران خارجی خبر داد

اینترنت آزاد برای ازما بهتران؟

وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات از طراحی سیم‌کارت‌ برای گردشگران خارجی در کشور به‌ منظور استفاده بهتر آنها از فضای‌ مجازی خبر داد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره برنامه این وزارتخانه به منظور طراحی سیم‌کارت‌هایی خاص برای گردشگران خارجی حاضر در ایران، گفت: شنیده شده است که توریست‌ها و گردشگران خارجی در کشور به دلیل فیلترینگ دو پلتفرم واتس‌اپ و اینستاگرام کمی دچار مشکل شده‌اند

اینترنت آزاد برای ازما بهتران؟

‌وزیر ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات از طراحی سیم‌کارت‌ برای گردشگران خارجی در کشور به‌ منظور استفاده بهتر آنها از فضای‌ مجازی خبر داد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره برنامه این وزارتخانه به منظور طراحی سیم‌کارت‌هایی خاص برای گردشگران خارجی حاضر در ایران، گفت: شنیده شده است که توریست‌ها و گردشگران خارجی در کشور به دلیل فیلترینگ دو پلتفرم واتس‌اپ و اینستاگرام کمی دچار مشکل شده‌اند. او همچنین افزود: در نظر داریم با توجه به محدودیت استفاده از این دو پلتفرم، برای گردشگران خارجی که به کشورمان سفر کرده‌اند، سیم‌کارت‌های خاصی را طراحی کنیم که این افراد بتوانند در مدت حضور خود در ایران راحت‌تر و بهتر از فضای‌ مجازی استفاده کنند.

این سخنان وزیر ارتباطات به واکنش منفی بسیاری ختم شد تا جایی که محمد فاضلی، استاد دانشگاه، در توییتی نوشت: «ما مردم ایران را هم توریست فرض کنید، فقط اقامت ما متوسط هفتاد‌ و اندی سال است. اگر توریست‌های خارجی برای چند روز اقامت به سیم‌کارت ویژه نیاز دارند تا از فضای مجازی استفاده کنند، ما توریست‌های بلندمدت هم نیاز داریم. اول فکر می‌کنید بعد می‌گویید؟ یا می‌گویید بعد فکر می‌کنید؟ یا...».

با اعمال محدودیت‌های گسترده در استفاده از اینترنت و مسدودسازی دسترسی مردم به پلتفرم‌های خارجی و کاهش پهنای باند و تصمیمات صیانتی این‌چنینی از اواخر شهریور ماه تا امروز کاربران فضای مجازی با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده و خواستار رفع این محدودیت‌ها هستند. حتی گفته شد رئیس‌جمهور در دستور به نامه‌ نماینده‌ای خواستار رفع محدویت‌ها شده است که البته وزیر ارتباطات اعلام بی‌اطلاعی کرد. حال وزیر بدون توجه به تبعیضی که برای جذب گردشگران احتمالی در پیش گرفته، از رفع محدودیت‌های اینترنتی برای گردشگران سخن گفته است. در همین زمینه در واکنش به انتقادها وزارت ارتباطات درباره سیم‌کارت گردشگری، با ادعای استقبال ایرانیان از شبکه‌های اجتماعی مجازی ایرانی، به ایسنا گفته است: میزان نصب و استفاده پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی در میان کاربران ایرانی همچنان رو به گسترش است؛ اما برای گردشگران خارجی که مدت کوتاهی به ایران سفر می‌کنند و دایره ارتباطات آنها با هم‌وطنان خودشان در سکوهایی است که مطابق مقررات داخلی ما، آن سکوها دچار محدودیت‌هایی است، درخواست‌هایی مطرح شده است که سیم‌کارت‌های گردشگری زمان‌دار که تفاوت آن دسترسی به چند سکوی خاص است، اختصاص داده و پس از خروج گردشگر، آن سیم‌کارت منقضی شود. او در نهایت گفته است: «سیم‌کارت گردشگری خارجی هنوز در حد پیشنهاد است و درباره آن تصمیم‌گیری نشده است». البته اینکه برای تشویق ورود گردشگران خارجی به کشور تصمیماتی گرفته شود و از سختی‌های حضور در ایران برای آنها کاسته شود، قدم مثبتی است؛ اما نمی‌توان بر سختی‌هایی که بر مردم ایران روا داشته شده، چشم بست و صرف دادن سیم‌کارت مخصوص را عامل جذب گردشگر معرفی کرد؛ زیرا حضور گردشگران در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که با وعده یک سیم‌کارت مشکلی حل نخواهد شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها