|

آمار ضرر کسب و کارهای کوچک آنلاین را باید سازمان صمت بدهد

فیلترینگ و محدودیت دسترسی به اینترنت ضرر بسیاری را شامل حال مشاغل آنلاین کرد و در این بین فشار بیشتر برای کسب‌وکارهای کوچک بود که حتی برخی از آنها در چند ماه کاملا از بین رفتند؛ موضوعی که یک اقتصاددان و استاد دانشگاه به آن اشاره می‌کند و درباره نبود استقبال برای شروع فعالیت اقتصادی در پلتفرم‌های داخلی می‌گوید: «باید جایگزینی برای آن در نظر گرفت.»

آمار ضرر کسب و کارهای کوچک آنلاین  را  باید سازمان صمت بدهد

شرق: فیلترینگ و محدودیت دسترسی به اینترنت ضرر بسیاری را شامل حال مشاغل آنلاین کرد و در این بین فشار بیشتر برای کسب‌وکارهای کوچک بود که حتی برخی از آنها در چند ماه کاملا از بین رفتند؛ موضوعی که یک اقتصاددان و استاد دانشگاه به آن اشاره می‌کند و درباره نبود استقبال برای شروع فعالیت اقتصادی در پلتفرم‌های داخلی می‌گوید: «باید جایگزینی برای آن در نظر گرفت. مثلا اگر واردات خودرو را منع می‌کنیم باید برای تولید فکری کرده باشیم که مسلما این موضوع جواب نمی‌دهد و سایت‌هایی مثل بله، ایتا و... نمی‌تواند آن کیفیت را داشته باشد و جایگزین موارد فیلتر‌شده شود».

البرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران به کسب‌وکارهای کوچک آنلاین که در زمان محدودیت و قطعی اینترنت دچار مشکل شدند، اشاره می‌کند و به «شرق» می‌گوید: واقعیت این است که ما نمی‌توانیم روی کسب‌وکارهای خانگی برای یک رشد اقتصادی حساب کنیم، هزینه کسب‌وکارهای خانگی بالاتر از یک مجتمع یا صنعتی است که کار خدماتی یا تولیدی می‌کند‌ ولی از این جهت که به اشتغال کمک می‌کند و برخی با هزینه‌های کم می‌توانند کاری را شروع کنند، بستری مهم خواهد بود. حتی راه معرفی برخی کسب‌وکارهای بزرگ هم از همین راه است.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: برخی از این کسب‌وکارها از کانال اینستاگرام و واتس‌اپ استفاده می‌کردند و اولویت حکومت هم روی بحث فیلترینگ بود و در ‌واقع کاهش استفاده از آن برای بحث‌های سیاسی شکل گرفت‌ اما باید جایگزینی برای آن در نظر گرفت. مثلا اگر واردات خودرو را منع می‌کنیم، باید برای تولید فکری کرده باشیم که مسلما این موضوع جواب نمی‌دهد و سایت‌هایی مثل بله، ایتا و... نمی‌تواند آن کیفیت را داشته باشد و جایگزین موارد فیلتر‌شده شوند.

او ادامه می‌دهد: بنابراین بحث جایگزینی است و چیز پیچیده‌ای نیست که ما بگوییم موقت است و بعد آزادش می‌کنیم، چون الان این صحبت است که اصلا باز نشود. یک راه دیگر هم وی‌پی‌ان است. این‌هم کسب‌وکاری است که عده‌ای از آن استفاده می‌کنند که این هم هزینه‌زا است. الان نمی‌توانیم بگوییم همه این کسب‌وکارها به هم ریخته ولی مسلما کسانی که توان مالی کافی نداشتند و از این راه کالایی را می‌فروختند، ضربه خوردند اما اینکه چه مقدار آسیب تا الان به وجود آمده را نمی‌دانیم و جایی مثل وزارت صمت باید آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

بغزیان در پاسخ به اینکه با وجود وضعیت اینترنت در داخل کشور، آیا این نوع کسب‌وکارها می‌توانند جایی برای خود ایجاد کنند، می‌گوید: نه به نظرم فعلا چیزی نتوانسته کاملا جبران کند و بی‌اعتمادی به سایت‌هایی که معرفی شده هم نشان می‌دهد که آن قشر استفاده‌کننده آن را نپذیرفته‌اند. الان همه از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنند، واقعا این چه کاری است که فشاری به این شکل به تک‌تک افراد تحمیل کنیم تا افراد دیگر هم از این فشار سود ببرند، امیدواریم در‌این‌باره فکر جدی شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها