|

طالبان و تیک آبی 8 دلاری

همه کاربران از‌جمله سرکردگان طالبان می‌توانند با پرداخت ماهانه ۷.۹۹ دلار تیک آبی توییتر داشته باشند. این اتفاق از تصمیمات جدید ایلان ماسک است که در تاریخ 14 آبان اعلام کرد و تعدادی از اعضای طالبان که پیش‌تر در توییتر حساب داشتند از این موضوع استقبال کردند و وارد عمل شدند.

طالبان و تیک آبی  8 دلاری

همه کاربران از‌جمله سرکردگان طالبان می‌توانند با پرداخت ماهانه ۷.۹۹ دلار تیک آبی توییتر داشته باشند. این اتفاق از تصمیمات جدید ایلان ماسک است که در تاریخ 14 آبان اعلام کرد و تعدادی از اعضای طالبان که پیش‌تر در توییتر حساب داشتند از این موضوع استقبال کردند و وارد عمل شدند.

به گزارش ایندیپندنت، هدایت‌الله هدایت، رئیس اداره دسترسی به اطلاعات در رژیم طالبان، نخستین فردی بود که اوایل دی‌ماه با پرداخت پول به توییتر، تیک آبی گرفت. شماری از کاربران حساب او را به توییتر گزارش (ریپورت) کردند و نوشتند که دادن تیک آبی به اعضای طالبان، به آنان در پخش و انتشار اخبار غیرواقعی جرئت بیشتری می‌دهد و جلو این کار باید گرفته شود. در نتیجه اعتراض کاربران، توییتر تیک آبی را از هدایت‌الله هدایت پس گرفت، اما در روزهای اخیر، شماری دیگر از اعضای طالبان که مدام در وصف رهبران این گروه و علیه ارزش‌های حقوق‌بشری، دموکراسی و آزادی‌های مدنی مطلب منتشر می‌کنند،‌ تیک آبی دریافت کرده‌اند. یکی از چهره‌های پرمخاطب طالبان در توییتر، «مبین‌خان» است. نام حقیقی این شخص هنوز فاش نشده، اما او در فضای مجازی خود را دارای رتبه نظامی ارشد که معادل سپهبد در ارتش است، معرفی می‌کند. مبین‌خان در توییتر ۴۱۰ هزار دنبال‌کننده دارد و در یوتیوب و اینستاگرام نیز فعال است.

حضور طالبان در توییتر به چند سال قبل برمی‌گردد؛ زمانی که دفتر سیاسی این گروه در سال ۲۰۱۲ در دوحه، پایتخت قطر، ایجاد شد، اعضای آن و نیز سخنگویان این گروه در پاکستان و افغانستان به توییتر پیوستند. از آنجا که توییتر در پخش و انتشار محتوا و عکس‌های خشن محدودیت چندانی ندارد، اعضای طالبان بدون هیچ محدودیتی در آن فعالیت می‌کنند. هرچند هیچ‌یک از رهبران و چهره‌های شناخته‌شده طالبان در فیس‌بوک حساب کاربری ندارند؛ چون فیس‌بوک محتوایی را که در آن درباره طالبان تبلیغ شود، حذف می‌کند. مبین‌خان پس از دریافت تیک آبی‌ خود در روز سه‌شنبه ۲۷ دی، به طنز گفت: «ایلان ماسک به همه اعضای طالبان که در توییتر فعالیت دارند، تیک آبی می‌دهد». در روزهای اخیر، ده‌ها نفر از اعضای طالبان با هزاران دنبال‌کننده تیک آبی خریده‌اند. احمد یاسر، رئیس‌دفتر ملا‌ عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، از‌جمله این افراد است که با ۳۷ هزار دنبال‌کننده در توییتر، برای حساب کاربری خود تیک آبی خریده است. در‌حالی‌که اعضای طالبان با پرداخت پول برای حساب‌های کاربری خود در توییتر علامت تأیید دریافت می‌کنند، حساب کاربری امرالله صالح، معاون‌اول دولت پیشین افغانستان، روز دوشنبه با بیش از یک میلیون دنبال‌کننده از دسترس خارج شد. گفته می‌شود اعضای طالبان و مخالفان او در پی انتشار چند توییت واکنش‌‌برانگیز در پاسخ به اظهارات مایک پمپئو درباره توافق‌نامه صلح دوحه، حساب کاربری او را به توییتر ریپورت کرده‌اند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها