|

پس از اقامتگاه ترامپ، از دفتر کار بایدن هم اسناد طبقه‌بندی‌شده کشف شده است

جنجال اسناد محرمانه در آمریکا

کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده از یکی از دفاتر جو بایدن توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که یورش چندی پیش اف‌بی‌آی به اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جهوری سابق آمریکا در فلوریدا و کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده همچنان مورد توجه رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها قرار دارد.

جنجال اسناد محرمانه در آمریکا
آرش فرحزاد روزنامه‌نگار حوزه جهان روزنامه شرق

کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده از یکی از دفاتر جو بایدن توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که یورش چندی پیش اف‌بی‌آی به اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس‌جهوری سابق آمریکا در فلوریدا و کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده همچنان مورد توجه رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها قرار دارد. 

بر اساس آنچه کاخ سفید اعلام کرده، این اسناد که دارای مهر طبقه‌بندی‌شده بودند، از دفتری به دست آمده که زمانی جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا حدود هشت سال از آن استفاده می‌کرد. بایدن پیش‌تر درباره نگهداری اسناد طبقه‌بندی‌شده در اقامتگاه دونالد ترامپ گفته بود که انتقال اسناد طبقه‌بندی‌شده به خارج از کاخ سفید بی‌مسئولیتی است، اما هنوز درباره اتفاق مشابه مربوط به خودش موضع‌گیری  نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکلای بایدن می‌گویند این اسناد را که تعداد آنها 10 پرونده اعلام شده، نوامبر گذشته، زمانی که مشغول سروسامان ‌دادن به این دفتر بودند، پیدا کردند و این اسناد را به آرشیو ملی تحویل داده‌اند. کاخ سفید در این زمینه در حال همکاری با آرشیو ملی و وزارت دادگستری است. این اسناد در «مرکز پن بایدن» کشف شد که یک اتاق فکر مرتبط با دانشگاه پنسیلوانیاست. محل کشف این اسناد هم «یک کمد قفل‌شده» عنوان شده است. از مریک گارلند، دادستان کل آمریکا خواسته شده است که این اسناد را بررسی کند. 

برخی چهره‌های جمهوری‌خواه نوع برخورد با وجود اسناد طبقه‌بندی‌شده در دفتر خصوصی بایدن و دیگر موضوعات مربوط به بایدن، شامل اتهام‌‌ها علیه پسرش را دوگانه توصیف کرده‌اند. سناتور رانی جکسون در این زمینه گفت: «دو سیستم قضائی در این کشور داریم، یکی برای آنها و یکی برای ما». جیمز کومر، عضو جمهوری‌خواه کنگره و رئیس جدید کمیته نظارتی مجلس نمایندگان هم گفت که نحوه برخورد با ماجرای انتقال اسناد محرمانه به دفتر بایدن سؤالاتی را درباره بی‌طرفی وزارت دادگستری ایجاد کرده است.

او به خبرنگاران گفت: «موضوع دیگر نگرانی در این مورد است که در وزارت دادگستری یک نظام قضائی دو لایه وجود دارد به نحوی که رفتار آن با جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها متفاوت است، یا دست‌کم در رفتار با رئیس‌جمهوری فعلی و رئیس‌جمهوری سابق رویکردی متفاوت دارد».

مشخص نیست که اسناد درباره چه موضوعاتی است، سطح طبقه‌بندی آنها چیست و به چه دلیل به این مرکز انتقال یافته‌اند. گفته می‌شود این اسناد حاوی مطالب محرمانه اتمی نبوده و در پوشه‌ای همراه اسناد طبقه‌بندی‌نشده در یک جعبه قرار داشتند.

ریچارد ساوبر، مشاور ویژه جو بایدن، گفته که درست قبل از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر 2022، وکلای جو بایدن در جریان پاکسازی این اتاق این اسناد را یافتند. جو بایدن بین سال‌های 2009 تا 2017 دفتری در این مؤسسه تحقیقاتی داشت. او در آن زمان معاون رئیس‌جمهوری بود و ساختمان این مؤسسه حدود یک‌ونیم کیلومتر با کاخ سفید فاصله دارد. 

ساوبر گفته است که «از زمان یافت‌شدن این اسناد، وکلای شخصی رئیس‌جمهور با مرکز آرشیو ملی و وزارت دادگستری همکاری نزدیک داشته‌اند تا اطمینان حاصل کنند که هرگونه سوابق مربوط به دوره ریاست‌جمهوری اوباما و معاونت جو بایدن در اختیار آرشیو ملی قرار می‌گیرد». او توضیح نداده است که به چه دلیل در مورد موضوع یافت‌شدن اسناد در ماه نوامبر و قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای با تأخیری دوماهه اطلاع‌رسانی

 شده است.

در ماه سپتامبر، از بایدن هنگام شرکت در یک برنامه شبکه سی‌بی‌اس در مورد واکنش او به یافت‌شدن اسناد محرمانه در مارآلاگو -‌اقامتگاه دونالد ترامپ در فلوریدا‌- سؤال شد؛ جو بایدن گفت «متعجم که چطور کسی می‌تواند این‌قدر غیرمسئولانه عمل کند؟».

روز گذشته ترامپ در مطلبی به یافت‌شدن این اسناد در دفتر کار سابق آقای بایدن واکنش نشان داد و با اشاره به نحوه برخورد اف‌بی‌آی با موضوع مدارک محرمانه در اقامتگاهش، با کنایه پرسید: «قرار است اف‌بی‌آی چه موقعی به خانه‌های جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید هجوم ببرد؟». ترامپ به اتهام خودداری از قبول سریع درخواست‌ بازگرداندن حدود ۳۰۰ سند طبقه‌بندی‌شده که پس از ترک قدرت به مارآلاگو برده بود، تحت بازجویی قرار گرفته است. موضوع انتقال اسناد را آرشیو ملی به مقامات قضائی اطلاع داده بود. پرونده‌های جو بایدن کوتاه‌مدتی پس از آن یافت شد که وزارت دادگستری اعلام کرد یک حقوق‌دان مستقل را برای تصمیم‌گیری در مورد احتمال ایراد اتهام کیفری علیه ترامپ در ارتباط با یافت‌شدن پرونده‌های محرمانه در مارآلاگو تعیین کرده است.

وزارت دادگستری از یک وکیل آمریکایی در شیکاگو به نام جان لاوش جونیور خواسته است تا اسناد یافت‌شده در مرکز پن بایدن را بررسی کند. آدام کینزینگر، نماینده سابق حزب جمهوری‌خواه در کنگره به شبکه سی‌ان‌ان گفته است احتمالا وظیفه این وکیل این است که مشخص کند چه کسانی در تشکیلات جو بایدن در مقام معاون رئیس‌جمهور مسئول مدیریت این اسناد بودند و آیا این اسناد به‌طور عمدی یا تصادفی به دفتر او در این مؤسسه تحقیقاتی منتقل شده است. پلیس فدرال آمریکا چند ماه پیش اقامتگاه دونالد ترامپ در فلوریدا را برای کشف اسناد محرمانه تفتیش کرده بود. دونالد ترامپ پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری خود حاضر نشده بود تا این اسناد را با وجود درخواست وزارت دادگستری به آرشیو ملی تحویل دهد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها