|

انتخابات میان‌دوره‌ای، میدان نبرد دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برای کنترل کنگره

آزمونی مهم برای بایدن و رویای آمریکایی

روز سه‌شنبه و برای نخستین بار از زمانی که «دونالد ترامپ» کاخ سفید را ترک کرد، ایالات متحده با آزمون سراسری دموکراسی خود روبه‌رو خواهد شد؛

آزمونی مهم برای بایدن و رویای آمریکایی

روز سه‌شنبه و برای نخستین بار از زمانی که «دونالد ترامپ» کاخ سفید را ترک کرد، ایالات متحده با آزمون سراسری دموکراسی خود روبه‌رو خواهد شد؛ انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره و همچنین انتخابات برای تعیین فرماندار 36 ایالت. با این وجود، این انتخابات یک همه‌پرسی برای ریاست‌جمهوری «جو بایدن» نیز خواهد بود و به رقابت‌های انتخاباتی برای تصاحب کرسی ریاست‌جمهوری در کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ جهت خواهد داد. گمانه‌زنی‌ها در مورد رقابت ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ حتی پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آغاز شده است. انتخابات میان‌دوره‌ای معمولا به عنوان یک همه‌پرسی در مورد رئیس‌جمهور مستقر در نظر گرفته می‌شود. اگر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، سنا و فرمانداری‌های ایالت‌ها متحمل ضرر و هزینه‌های سنگینی شوند، بایدن متوقف خواهد شد. ممکن است جناح چپ حزب دموکرات از او بخواهد که برای انتخابات ۲۰۲۴ نامزد نشود. او ۲۰ نوامبر ۸۰ساله می‌شود و در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکاست که به قدرت رسیده است. جانشین بالقوه او برای ایجاد یک برند سیاسی و راه‌اندازی کارزار دریافت کمک مالی به زمان نیاز دارد. هیچ وارث آشکاری برای او وجود ندارد و بایدن می‌تواند برای درک وضعیت فعلی خود به تاریخ معاصر نگاهی بیندازد: بیل کلینتون و اوباما در سال‌های ۱۹۹۴ و ۲۰۱۰ در انتخابات میان‌دوره‌ای از سوی رأی‌دهندگان مورد سرزنش قرار گرفتند، اما مجددا برای دومین دوره ریاست‌جمهوری در انتخابات پیروز شدند. در طرف جمهوری‌خواهان، ترامپ با آزمونی برای احیای مجدد خود مواجه است. الگوی شکست نامزد‌های مورد تأیید او در ایالت‌هایی مانند آریزونا، جورجیا، پنسیلوانیا و اوهایو ممکن است جمهوری‌خواهان عمل‌گراتر را با این پرسش مواجه کند که آیا رئیس‌جمهور ۷۶ساله پیشین می‌تواند بهترین گزینه حزب برای نامزدی و دستیابی به کرسی ریاست‌جمهوری در کاخ سفید باشد یا خیر. این نگرانی نزد برخی جمهوری‌خواهان وجود دارد که نامزد‌هایی که از ادعای ترامپ در مورد به‌سرقت‌رفتن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین حمایت می‌کنند، باعث ایجاد سردرگمی و تردید در مورد موجودیت و ماهیت دموکراسی آمریکا در سال ۲۰۲۴ می‌شوند. در کنار این مسائل، انتخابات روز سه‌شنبه از بسیاری جهات اهمیت زیادی در داخل و خارج ایالات متحده دارد و روزنامه گاردین به تعدادی از این موارد اشاره کوتاهی کرده است.

اوکراین

حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آمریکایی‌ها را شوکه کرد. هشت ماه پس از آن، اکثر شهروندان آمریکایی به حمایت از کمک به اوکراین ادامه می‌دهند. اگرچه نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که جنگ اوکراین و به‌طور کلی‌تر سیاست خارجی از مسائل اصلی در تصمیم‌گیری رأی‌دهندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای نیستند، با این وجود، نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای می‌تواند پیامد‌های چشمگیری برای جنگ در اوکراین داشته باشد. «کوین مک‌کارتی» رهبر جمهوری‌خواهان که امیدوار است در صورت دردست‌گرفتن کنترل مجلس نمایندگان توسط جمهوری‌خواهان در ماه نوامبر، رئیس مجلس نمایندگان شود، گفته است که کنگره دیگر «چک سفیدامضایی برای اوکراین نخواهد نوشت». این اظهارات با سرزنش شدید دموکرات‌ها و اختلاف‌نظر در میان جمهوری‌خواهان مواجه شده است. همچنین بایدن بار‌ها در مورد تأثیر جنگ اوکراین در زمینه افزایش قیمت سوخت صحبت کرده که دغدغه اصلی رأی‌دهندگان است. جمهوری‌خواهان از آن موضوع برای حمله به سیاست‌های اقتصادی دموکرات‌ها استفاده کرده‌اند. در واکنش به این موضوع بایدن به دنبال مقصر معرفی‌کردن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بوده و گفته است که قیمت بالای گاز، بهای اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه روسیه است. همچنین بایدن استدلال کرده که ایستادن در کنار اوکراین برای دفاع از ارزش‌های دموکراتیک که در سراسر جهان مورد حمله قرار می‌گیرند، امری حیاتی است.در جریان مبارزات انتخاباتی، تعداد فزاینده‌ای از جمهوری‌خواهان از بایدن به دلیل ارسال کمک به اوکراین در حالی که شهروندان آمریکایی از افزایش نرخ تورم در داخل آمریکا رنج می‌برند، انتقاد کردند. «مارجری تیلور گرین» نماینده جورجیا در کنگره که از طرفداران ترامپ است حتی خواستار مذاکره با مسکو شده است. چنین دیدگاه‌هایی در حزب جمهوری‌خواه در اقلیت قرار دارند، اما اگر جمهوری‌خواهان بتوانند مجلس نمایندگان را تصاحب کنند اعضایی مانند گرین مطمئنا نفوذ سیاسی‌شان افزایش خواهد یافت.

دموکراسی

چندین نامزد جمهوری‌خواه که در مورد سلامت و صحت نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ تردید داشته‌اند، در آستانه پیروزی در رقابت‌های فرمانداری و دادستانی در آریزونا، ویسکانسین، نوادا و دیگر ایالت‌های کلیدی قرار دارند. کسب سمت‌های کلیدی در این ایالت‌ها در حصول اطمینان از اینکه آرا به‌طور قانونی به صندوق‌ها ریخته شده و به درستی شمارش می‌شوند نقش خواهند داشت. اگر این نامزد‌ها برنده شوند بر روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در ایالت‌های خود نظارت خواهند کرد. در حال حاضر نگرانی عمیقی وجود دارد که آنان از مواضع خود برای ایجاد سردرگمی در تلاش برای براندازی نتیجه رأی‌گیری سال ۲۰۲۴ استفاده کنند و از پذیرش پیروزی هر نامزدی که ترامپ را شکست دهد خودداری ورزند. «جیم مارچانت» یک جمهوری‌خواه که برای مقام ارشد انتخاباتی نوادا نامزد شده به صراحت گفته است که یک هدف دارد: «زمانی که صاحب‌منصبی در نوادا شوم می‌خواهم در ائتلاف با نامزد‌های دیگر در سراسر کشور وضعیت در کل آمریکا را درست کنم. در آن صورت ترامپ در سال ۲۰۲۴ دوباره رئیس‌جمهور خواهد شد». در همین حال، اگر جمهوری‌خواهان کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست بگیرند همان‌گونه که از آنان انتظار می‌رود انکار نتیجه انتخابات در میان اعضایشان نیز برجسته‌تر خواهد شد؛ ۱۲۴ نامزدی که نتیجه انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری را انکار کردند یا نسبت به صحت آن شک داشتند برای پیروزی در رقابت‌های خود به‌شدت مورد حمایت قرار می‌گیرند. جمهوری‌خواهان می‌توانند از اکثریت تازه خود برای آغاز تحقیقات، برگزاری جلسات استماع و انتشار اطلاعات نادرست در مورد انتخابات استفاده کنند. پیروزی جمهوری‌خواهان در هر یک از دو مجلس کنگره به سرعت به فرصت اندکی که برای دموکرات‌ها به منظور تصویب هر نوع قانون حق رأی فدرال باقی مانده بود، پایان می‌دهد. این بن‌بست اساس وضعیت موجود را دست‌کم برای دو سال دیگر حفظ خواهد کرد. علی‌رغم آنکه دموکرات‌ها از سال ۲۰۲۰ هر دو مجلس کنگره را تحت کنترل دارند، اما نتوانسته‌اند هیچ نوع قانون مرتبطی درباره حق رأی را تصویب کنند؛ زیرا تصویب چنین قانونی نیازمند کسب ۶۰ رأی در سنای ایالات متحده است.

قضات

ترامپ در دوره چهارساله خود بیش از ۲۰۰ قاضی را برای سیستم قضائی فدرال منصوب کرد که مسلما عمیق‌ترین میراث او بوده است. تصمیمات این قضات جان میلیون‌ها شهروند آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تأثیر این انتصابات در ماه ژوئن به بهترین نحو ممکن آشکار شد؛ زمانی که دیوان عالی با رأی سه قاضی از 9 قاضی منصوب‌شده توسط ترامپ حق سقط جنین در قانون اساسی را لغو کرد. بایدن در حال مبارزه با این تصمیم بوده است. تا تاریخ ۸ آگوست او ۷۵ قاضی را در هیئت فدرال منصوب کرده بود که بسیار بیش از تعداد قضات منصوب‌شده توسط ترامپ یا اوباما در دوره مشابه ریاست‌جمهوری بوده‌اند. در میان این قضات تعداد درخور توجهی از زنان و رنگین‌پوستان حضور دارند که مهم‌ترین آنان «کتانجی براون جکسن» اولین قاضی زن آمریکایی آفریقایی‌تبار در دیوان عالی بوده است. تمام این اقدامات توسط سنای تحت کنترل دموکرات‌ها امکان‌پذیر شد. اگر جمهوری‌خواهان بتوانند در جریان انتخابات کنترل مجلس نمایندگان را در دست گیرند، این قدرت را خواهند داشت که از انتصاب نامزد‌های بعدی بایدن جلوگیری کنند و احتمالا او را مجبور می‌کنند تا نامزد‌های «میانه‌رو» را به امید کسب آرای جمهوری‌خواهان انتخاب کند. تعداد کمی از دموکرات‌ها فراموش کرده‌اند که جمهوری‌خواهان در سنا چگونه در آخرین سال ریاست‌جمهوری اوباما انتصاب قضات دیوان عالی در کرسی‌های خالی‌مانده آن نهاد را مسدود کردند و از برگزاری جلسه استماع «مرلیک گارلند» خودداری ورزیدند.

تحقیقات و  کمیته‌ها

دولت بایدن و قانون‌گذاران دموکرات در حال آماده‌شدن برای تحت محاصره قانونی درآمدن و هجوم تحقیقات هستند. اگر جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب کنند یکی از اولین دستورکارهای‌شان احتمالا پایان‌دادن به کار کمیته منتخب تحقیق در مورد شورش ششم ژانویه علیه ساختمان کنگره خواهد بود. اعضای کمیته این امکان را نیز پیش‌بینی کرده‌اند و در تلاش هستند تا پیش از پایان سال گزارش کاملی از یافته‌های خود را منتشر کنند. این کمیته از زمان ایجاد در سال گذشته خشم دونالد ترامپ را برانگیخته است. همچنین رهبران جمهوری‌خواه خواستار بررسی و تحقیق در مورد معاملات تجاری «هانتر بایدن» پسر رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در خارج کشور و تحقیق درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان در سال گذشته شده‌اند. حتی ممکن است استیضاح و برکناری یکی از اعضای کابینه بایدن نیز در دستور کار جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان قرار گیرد. چند نفر از اعضای حزب جمهوری‌خواه خواستار برکناری «الخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی بایدن به دلیل نوع رویکرد کاخ سفید در مورد موضوعات مرزی آمریکا و مکزیک شده‌اند. «استیو اسکالیز» نماینده جمهوری‌خواه در ماه سپتامبر گفته بود: «ما برای مایورکاس یک جای اختصاصی قرار خواهیم داد. او باید در این مورد شهادت دهد».

سقط جنین

تصمیم دیوان عالی برای لغو قانون سقط جنین در ماه ژوئن این موضوع را به مرکز چندین رقابت کلیدی در انتخابات میان‌دوره‌ای تبدیل کرده است. نتایج رقابت‌های فرمانداری به‌طور خاص می‌تواند پیامد‌های مستقیمی برای آینده دسترسی به سقط جنین داشته باشد که ایالت‌ها درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند. دموکرات‌ها در میانه نشانه‌هایی مبنی بر خشم نسبت به تصمیم دیوان عالی سقط جنین را بخش اصلی پیام مبارزات انتخاباتی خود قرار داده‌اند و تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای ممنوع‌کردن سقط جنین در ایالت‌ها به واکنش‌های سیاسی دامن می‌زند. در چندین ایالت، تعداد زنانی که برای رأی‌دادن ثبت‌نام کردند افزایش یافته و در کانزاس محافظه‌کار رأی‌دهندگان به‌طور عمده تلاش برای تضعیف حمایت از سقط جنین را رد کردند. حمایت از سقط جنین در چهار ایالت در انتخابات میان‌دوره‌ای نقشی برجسته دارد و رقابت‌ها برای تعیین فرمانداران نیز می‌تواند برای دسترسی به حق و امکانات سقط جنین در سطح ایالت‌ها حیاتی باشد. در سطح فدرال، بایدن وعده داده اگر رأی‌دهندگان آمریکایی با اکثریت بیشتری در انتخابات سه‌شنبه به نامزد‌های دموکرات رأی دهند، اولین اقدام قانونی‌اش در کنگره جدید تدوین حقوق سقط جنین خواهد بود. در مقابل، برخی از جمهوری‌خواهان گفته‌اند اگر حزب‌شان کنترل کنگره را در ماه نوامبر بار دیگر در دست گیرد برای ممنوعیت سقط جنین در سطح ملی تلاش خواهند کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها