|

روسیه با وجود اعلام آتش‌بس، به حملات خود ادامه داد

بسته حمایتی جدید غرب برای اوکراین

غرب با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین که در آستانه یک‌سالگی قرار دارد، قصد دارد به حمایت خود از اوکراین ادامه دهد و به نظر می‌رسد این برخلاف برآورد مسکو از موضع غرب باشد.

بسته حمایتی جدید غرب برای اوکراین

غرب با وجود فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین که در آستانه یک‌سالگی قرار دارد، قصد دارد به حمایت خود از اوکراین ادامه دهد و به نظر می‌رسد این برخلاف برآورد مسکو از موضع غرب باشد. در حالی‌ که مسکو این دیدگاه را ترویج می‌کرد که پس از طولانی‌شدن جنگ اوکراین و پیامدهای دشوار اقتصادی و سیاسی آن برای کشورهای اروپایی، غرب قادر نخواهد بود به حمایت نظامی و تسلیحاتی از کی‌یف ادامه دهد، کشورهای غربی اعلام کردند سطح حمایت نظامی از کی‌یف را افزایش می‌دهند. به‌تازگی و پس از آنکه پاریس از طرح جدیدش برای ارسال تانک‌های سبک رزمی به کی‌یف پرده برداشت، آمریکا و آلمان نیز اعلام کردند که قصد دارند خودروهای زرهی جدیدی به اوکراین ارسال کنند.

بر اساس گزارشی که اسکای‌نیوز منتشر کرده، مجموع کمک‌های نظامی و تسلیحاتی که آلمان از آغاز جنگ اوکراین تا ماه دسامبر ۲۰۲۲ به کی‌یف فرستاد، بالغ بر دو میلیارد دلار است که عبارت‌اند از سامانه پدافند هوایی ایریس‌‌تی، 30 دستگاه تانک پدافند هوایی گپارد، توپ‌های هویتزر ۲۰۰۰ و سامانه موشک‌انداز چندگانه مارس۲.

وزارت دفاع ایالات متحده در نوامبر ۲۰۲۲ اعلام کرد هزینه حمایت نظامی از کی‌یف به ۱۹.۳ میلیارد دلار رسیده است. سپس در اواسط دسامبر، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درباره تخصیص دو میلیارد یورو به صندوقی که از آن برای حمایت نظامی از کی‌یف استفاده می‌شود، توافق کردند. از سوی دیگر، بر اساس بیانیه مشترک آمریکا و آلمان، این دو کشور سامانه پدافند هوایی پاتریوت و خودروهای زرهی ماردر را در اختیار اوکراین قرار خواهند داد. همچنین به گفته محافل نزدیک به دولت آمریکا، واشنگتن قصد دارد ۵۰ دستگاه تانک بردلی به اوکراین ارسال کند.

روزنامه تلگراف نیز گزارش داد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با تصمیمی که برای ارسال تانک‌های ای‌ام‌اکس-۱۰آرسی به اوکراین اتخاذ کرد، خط قرمزها را زیر پا گذاشت و تابوهای نظامی را شکست. این در حالی است که اوکراین تاکنون با استفاده از تانک‌های ساخت شوروی علیه روسیه می‌جنگید و تانک‌های پیشرفته غربی برای نخستین‌بار در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد گرفت. در واکنش به تصمیم ارسال تسلیحات پیشرفته از غرب به اوکراین، خبرگزاری تاس روسیه به نقل از آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن، نوشت تمام تحرکات اخیر غرب نشان می‌دهد واشنگتن به راه‌حل سیاسی در اوکراین تمایلی ندارد. آنتونوف تصریح کرد: «هیچ‌کس نباید درباره اینکه چه کسی مسئول طولانی‌شدن جنگ کنونی است، کوچک‌ترین تردیدی داشته باشد؛ به‌ویژه اینکه تسلیحات ارسالی غرب به کی‌یف، برخلاف ادعای غرب، ماهیت دفاعی ندارند».

در همین راستا، آرتور لدکبرک، کارشناس سیاسی، گفت: «پافشاری پوتین بر مذاکرات مشروط به واقعیت‌های امروز، غرب را بر آن می‌دارد تا کمک‌های نظامی خود برای حمایت از کی‌یف و پیشروی نیروهای اوکراین در برابر نیروهای روسی را دو برابر کند و با ادامه فشار، مسکو را به تغییر موضع وادارد. افزایش میزان حمایت نظامی و تأکید رهبران کشورهای اروپایی مبنی بر تداوم کمک‌های تسلیحاتی لازم به اوکراین، این پیام را به روسیه می‌رساند که غرب مصمم است با وجود چالش‌های اقتصادی، به حمایت نظامی‌ خود از کی‌یف ادامه دهد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری روسیه بر این تصور بود که با ادامه جنگ در اوکراین، حمایت نظامی غرب از کی‌یف متوقف خواهد شد و درگیری پرهزینه‌ای که آغاز شده است، به پایان خواهد رسید».

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرده بود دولت آمریکا مجموعه کمک‌های نظامی تازه‌ای به ارزش ۳.۷۵ میلیارد دلار در اختیار اوکراین و همسایگانش، در جناح شرقی پیمان نظامی ناتو، قرار می‌دهد. آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که آخرین بسته از کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین، شامل خودروهای زرهی سنگین «بردلی» است. این خودروهای زرهی برای نخستین‌بار است که در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد. این خودروها زرهی، به ‌دلیل قابلیت شلیک موشک‌های ضد‌تانک، به‌عنوان «قاتل تانک» شناخته می‌شوند. این بسته از کمک‌های نظامی، شامل ۲.۸۵ میلیارد دلار از اعتبار وزارت دفاع آمریکاست که به‌طور مستقیم در اختیار اوکراین قرار می‌‌‌گیرد.

۲۲۵ میلیون دلار برای حمایت از نوسازی در سازمان دفاعی اوکراین و نیز ۶۸۲ میلیون دلار برای متحدان نظامی آمریکا در اروپا در نظر گرفته شده است. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد جنگ در اوکراین به نقطه حساسی رسیده و ما باید هر کاری که در توانمان است انجام دهیم تا به اوکراینی‌ها کمک کنیم در برابر تجاوز روسیه ایستادگی کنند.

ارائه بسته جدید کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، در زمانی بود که روسیه به ‌مناسب کریسمس ارتدوکس‌ها، برای ۳۶ ساعت اعلام آتش‌بس کرد‌؛ آتش‌بسی که از سوی اوکراینی‌ها رد شده است.

آتش‌بس یک‌جانبه نیروی روسیه از ظهر روز جمعه به وقت محلی به مدت ۳۶ ساعت شروع شده است. بسیاری از مسیحیان ارتدوکس، از جمله در روسیه و اوکراین، کریسمس را در روزهای ششم و هفتم ژانویه جشن می‌گیرند. این نخستین آتش‌بس از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته به‌حساب می‌آید. با وجود اعلام آتش‌بس روسیه، در اوکراین گزارش‌ها نشان می‌دهد درگیری‌های شدیدی در مناطق اطراف شهر باخموت، در شرق اوکراین و نیز در امتداد خط مقدم رخ داد. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود اعلام آتش‌بس روس‌ها، نیروهای روسیه ده‌ها شهرک و مواضع نیروهای اوکراینی را در امتداد خط مقدم بمباران کردند.

پنجشنبه گذشته، مقام‌های کرملین اعلام کردند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به مناسبت فرارسیدن کریسمس ارتدوکس‌ها، برای ۳۶ ساعت دستور آتش‌بس داده است. به‌موجب این فرمان نظامی، نیروهای روسیه در روزهای جمعه و شنبه دست به اسلحه نمی‌زدند. مقام‌های نظامی اوکراین در واکنش به اعلام آتش‌بس روس‌ها گفتند تا زمانی که نیروهای متجاوز روسیه از سرزمین‌های اشغالی خارج نشوند، هیچ آتش‌بسی را قبول نخواهند کرد.

رویترز در گزارشی نوشت که در خیابان‌های ویران‌شده شهر باخموت، نیروهای داوطلب اوکراینی که برای نجات جان ساکنان باقی‌مانده‌ در شهر در منطقه حضور دارند، با نظامیان روسیه درگیر شدند. این شهر که تا پیش از تهاجم روسیه به اوکراین در زمستان سال پیش، بیش از ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت، بار دیگر صحنه درگیری‌های شدید بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها