|

مروارید سیاه ابدی شد

او طغیان کرد و تمام مسئولیت زندگی‌اش را گردن گرفت و مانند ستاره‌ای شروع به درخشیدن کرد‌. او زندگی توأم با رنج و سختی را با جوهر عشق، به شکوه و زیبایی ابدی تبدیل کرد و به کمال شکوفایی رسید و جاودانه شد‌. او یک فرد معمولی نبود، بلکه یک انسان توانمند و متعالی بود که قطعه موسیقی زندگی‌اش را به زیبایی هر‌چه تمام‌تر نواخت و همگان را متحیر کرد‌.

بهرام حیدری‌رامشه: او طغیان کرد و تمام مسئولیت زندگی‌اش را گردن گرفت و مانند ستاره‌ای شروع به درخشیدن کرد‌. او زندگی توأم با رنج و سختی را با جوهر عشق، به شکوه و زیبایی ابدی تبدیل کرد و به کمال شکوفایی رسید و جاودانه شد‌. او یک فرد معمولی نبود، بلکه یک انسان توانمند و متعالی بود که قطعه موسیقی زندگی‌اش را به زیبایی هر‌چه تمام‌تر نواخت و همگان را متحیر کرد‌. او با ورزش و فوتبال، به جهانیان درس زندگی داد‌. در دنیا خداگونه عمل کرد و دست به خلق و آفرینش زیبایی و عشق زد. او کسی نبود جز ادسون آرانتس دونا سیمونتس ملقب به پله‌؛ همان «پرولا‌نگرا» یا مروارید سیاه‌.

پله برای فوتبال بازی‌کردن به این دنیا آمده بود‌. البته آمده بود به ورزش و فوتبال معنی ببخشد. به قول نیمار که نوشته بود فوتبال قبل از پله یک ورزش بود و او بود که فوتبال را به هنر تبدیل کرد‌. دقیقا کاری که پله کرد، کیمیاگری فوتبال بود. او بود که با آن حرکات دیدنی، چشم‌نواز و خیره‌کننده باعث شد مردم به فوتبال علاقه‌مند شوند. او یک استعداد ذاتی خالص در فوتبال بود. اگر کلیپ‌های کوتاهی را که از او به‌جا مانده است، دیده باشید، متوجه می‌شوید همه فوتبالیست‌های بزرگ حال حاضر، تقلید‌کننده حرکات او هستند. مارادونا، مسی، رونالدو، رونالدینیو، زیدان و... تنها بخشی از حرکات او را به نمایش گذاشته‌اند.

هم‌اکنون که مسی در فوتبال دنیا آقایی می‌کند و کلکسیون افتخاراتش را تازه تکمیل کرده، به خوبی می‌داند که هیچ‌گاه دستش برای دومین و سومین بار به‌عنوان بازیکن به جام نمی‌رسد؛ افتخاری که سال‌ها قبل نصیب پله شده بود، سه بار در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰. پله که متولد ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ بود، جوان‌ترین گل‌زن برزیل در فینال جام جهانی نیز هست.

در سال ۲۰۰۰ از سوی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال به‌عنوان بازیکن برتر جهان انتخاب شد و همچنین یکی از دو برنده مشترک بازیکن قرن فیفا بود. مجله فرانس فوتبال در سال ۱۹۹۹ در رأی‌گیری از برندگان توپ طلا تا آن سال، پله را با ۱۷ رأی به‌عنوان برترین بازیکن قرن ۲۰ فوتبال انتخاب کرد. پله از طرف کمیته بین‌المللی المپیک برترین ورزشکار قرن ۲۰ هم شناخته شده است. پله یک گل‌زن بالفطره بود و هزارو 263 گل در هزارو ۳۶۳ بازی زد.

پله بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان بود. او تا اندازه‌ای محبوب بود که هنگام برگزاری جام جهانی ۱۹۷۰، اطلاعیه‌ای در یکی از خیابان‌های مکزیک نصب شد با این متن: «امروز کار نمی‌کنیم چون می‌خواهیم برویم و پله را ببینیم».

او چنان محبوب بود که سال ۱۹۶۷ دو طرف در جنگ داخلی نیجریه، با آتش‌بسی کوتاه موافقت کردند تا پله بتواند یک مسابقه نمایشی در این کشور برگزار کند.

چند اظهارنظر از بزرگان فوتبال درباره او اینجا جمع‌آوری شده است:

فرانس پوشکاش: «بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ، آلفردو دیاستفانو بود. پله را بین بازیکن‌ها دسته‌بندی نمی‌کنم، او چیزی فراتر از اینها بود».

سر الکس فرگوسن: «از همان بچگی طرفدار پله بودم. بعدها مارادونا و پله را زیاد مقایسه می‌کردند. همیشه پله را ترجیح می‌دادم».

کارل هاینز رومنیگه: «از نظر فنی او بهترین بازیکن تاریخ است. نه‌تنها بهترین بازیکن دنیا بود، بلکه سفیر فوتبال هم به حساب می‌آمد. هیچ‌کس به اندازه او به فوتبال خدمت نکرد».

روماریو: «طبیعی است که پله الگویم باشد. پله برای ما مثل خداست».

میشل پلاتینی: «برای اینکه مثل پله فوتبال بازی کنید، باید مثل خدایان فوتبال بازی کنید».

آلفردو دیاستفانو: «مسی و رونالدو هر دو بازیکنان بزرگی هستند که ویژگی‌های خاصی دارند، اما پله بازیکن بهتری بود».

یوهان کرویف: «پله تنها بازیکنی بود که از مرزهای عقل و منطق عبور کرد» (نقل‌ها از ۳۶۰).

پله علاوه بر فوتبال، در اخلاق و منش و رفتار هم رهبری بزرگ و تأثیرگذار بود‌. بله، او رهبری قدرتمند و محترم بود که برایش «رقیب» معنایی نداشت و همه را به چشم «رفیق» می‌دید. پیام‌های منتشر‌شده از او درباره افراد مختلف، سرشار از احترام و انسان‌دوستی بود. اسطوره‌ای که صدای بینوایان و سیاه‌پوستان بود. او نلسون ماندلای فوتبال بود و حتی فراتر. اون بدون هیچ مبارزه‌ای، نهایت احترام را برای قشر ضعیف جامعه به ارمغان آورد. هفته نخست مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در پیامی به جهانیان نوشت «به فکر من نباشید، فقط از جام جهانی لذت ببرید»؛ همین جمله به تنهایی نشان‌دهنده تواضع و بزرگ‌منشی او است. او رایحه عطر خود را به همه جهان بخشیده؛ به‌طوری‌که تا قرن‌ها باقی خواهد ماند‌. پله فقط در فوتبال اسطوره و قهرمان نبود بلکه در همه جنبه‌های زندگی قهرمان بود‌؛ انسانی بزرگ، متعالی و شایان احترام.

در این بخش، به پنج توصیه جالبی که پله در دیدار با مارادونا مطرح کرد، می‌پردازیم‌؛ توصیه‌هایی که اگر نیک بنگریم، درس‌هایی از زندگی است‌.

1. هرگز به اینکه به تو بگویند بهترین هستی توجه نکن. روزی که حس کنی بهترین هستی، برای همیشه دست از بهترین‌بودن خواهی کشید.

2. تشویق‌ها را بپذیر اما بر اساس آنها زندگی نکن. فقط سه بازی بد کافی است که هواداران بر سرت داد بکشند و دست از دوست‌داشتنت بردارند.

3. در قراردادها همیشه احترام خودت را حفظ کن. باید برای ارزش واقعی‌ات بجنگی. هرگز خودت را ارزان نفروش اما وقتی قراردادی را امضا کردی، اعتراض نکن و زیاده‌خواه نباش. امضا مانند حرفی که می‌زنی ارزشمند است.

4. درباره انتقال به کشورهای دیگر باید تصمیمت را پس از اینکه همه چیز را به خوبی تحلیل کردی بگیری. همیشه خانواده‌ات را هم مدنظر قرار بده. باید این را در نظر داشته باشی که وظیفه پر‌کردن شکم خانواده پر‌جمعیتت بر عهده تو است.

5. بدنت ابراز کار تو است، از آن مراقبت کن. برای همه چیز در زندگی وقت هست، حتی اگر بازیکن خوبی باشی. وقت داری بیرون بروی، بنوشی، سیگار بکشی، دیروقت بخوابی، هرچه می‌خواهی بخوری، اما این کارها را با تعادل انجام بده، بدون اینکه به جسمت آسیب بزنی؛ چون در این صورت همه چیز به پایان خواهد رسید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها