|

نشست البغداد ۲ با حضور ۱۲کشور در اردن برگزار شد

بزم صلح در اردن

نشست البغداد ۲ در بحرالمیت اردن با حضور ۱۲ کشور با هدف تأمین و ارتقای ثبات و امنیت در عراق برگزار شد، نتیجه این بزم سیاسی به دور از حاشیه و بدون خط و نشان کشیدن‌های مرسوم یک گام مثبت برای تأمین امنیت در منطقه و تمامیت ارضی عراق بود.

بزم صلح در اردن

‌شرق: نشست البغداد ۲ در بحرالمیت اردن با حضور ۱۲ کشور با هدف تأمین و ارتقای ثبات و امنیت در عراق برگزار شد، نتیجه این بزم سیاسی به دور از حاشیه و بدون خط و نشان کشیدن‌های مرسوم یک گام مثبت برای تأمین امنیت در منطقه و تمامیت ارضی عراق بود. هرچند نباید بر این حقیقت چشم پوشید که البغداد ۲، نشستی بود که توانسته مجموعه کشورهایی را زیر یک سقف گرد هم آورد که جمع‌شدن نیمی از این ۱۲ کشور در یک نشست با یک هدف مشترک بعید به نظر می‌رسید. حتی خوش‌و‌بش رئیس‌جمهور فرانسه و امیرعبداللهیان و جوزپ بورل در راهروهای هتل هیلتون هم اگر در این نشست نبود در این روزها که سنگینی روابط ایران و اروپا بر مذاکرات برجامی سایه افکنده دور از ذهن بود، اما اردن نقطه عطفی در روابط کشور‌های منطقه بود و این کشورهای منطقه را برای رسیدن به فهم مشترک از منافع بین‌المللی نزدیک کرد.

البته حضور ترکیه با سفیر یعنی پایین‌ترین سطح حضور در نشست هم حواشی خود را داشت زیرا گمانه‌زنی‌ها از آمدن اردوغان بود اما وقتی به حضور سفیر بسنده شد، این اقدام ترکیه به لج‌بازی سیاسی تعبیر شد که خریداری هم نداشت.

تیم دیپلماسی ایران که از ابتدا رئیس‌جمهور مانند سایر سران به نشست دعوت شده بود اما به حضور وزیر خارجه ختم شد هم پررنگ بود و در کنار سخنرانی در نشست با دیدارهای دوجانبه به‌خصوص دیدار با بورل همراه شد.

در آغاز نشست، پادشاه اردن به عنوان میزبان سخنرانی کرد و گفت: ما باور داریم که منطقه به صلح عادلانه و ثبات نیاز دارد. پادشاه اردن گفت: «ما می‌دانیم که چالش‌هایی که با آنها مواجه هستیم، زیاد بوده و پیچیده‌تر می‌شود؛ ولی ایمان داریم که این کنفراس به منظور خدمت به منابع مشترک ما برگزار می‌شود تا امنیت عراق را تضمین کرده و شکوفایی و ثبات این کشور رکن اساسی منطقه است و ما امیدواریم برای همکاری با شما جهت تعمیق شراکتمان در راستای منابع مردم خود ادامه داشته باشد.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیگر سخنران در نشست بغداد ۲ هم گفت: ما مصمم هستیم که با همسایگان خود، ایران و ترکیه اقدامات جدی داشته باشیم و به بهترین راه‌ها به‌منظور مدیریت مشترک منابع آبی فراسرزمینی دست یابیم. او گفت: ما از کشورهای برادر و دوست می‌خواهیم که به ما در استرداد اموال دزدیده و قاچاق‌شده کمک کرده و افراد تحت پیگرد که این کشورها را محل اقامت انتخاب کرده‌اند، به ما تحویل دهند. او با بیان اینکه مبارزه با فساد مالی و اداری را در رأس اولویت‌های دولتش قرار داده، گفت مبارزه عملی با فساد را از بالاترین سطوح آغاز کرده است. وزیر خارجه کشورمان هم در سخنانی در این نشست ضمن ایراد سخنرانی خود، به بیان نظرات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با عراق، منطقه و برخی موضوعات بین‌المللی پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود، ضمن تأکید بر حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از دولت و‌ ملت عراق، ابراز امیدواری کرد که در نتیجه تعامل و همکاری کشورهای حاضر در این نشست، منطقه خلیج فارس شاهد توسعه، آبادانی و ثبات بیشتری باشد.

امیرعبداللهیان، گفت‌وگو و همکاری میان کشورهای منطقه برای رسیدن به یک فهم مشترک جهت نیل به ثبات، صلح و توسعه را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت قطعی دانست.

وزیر خارجه کشورمان، توسعه همکاری‌های همه‌جانبه با کشورهای همسایه و از جمله کشور عراق را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و بر حمایت همه‌جانبه کشورمان از دولت عراق تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، جایگاه عراق در برقراری صلح و‌ ثبات در منطقه را مهم دانست و از نقش مثبت منطقه‌ای عراق در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه و ترویج فرهنگ گفت‌وگو استقبال کرد. همچنین آمادگی تهران را برای تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای یادآور شد.

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر جدیت جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات دو سال گذشته درخصوص برنامه هسته‌ای، رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار را هدف طرف ایرانی در مذاکرات اعلام کرد.

وی افزود، روز جاری با آقای جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکراتی داشتم و ضمن تشکر از نقش سازنده ایشان در مذاکرات وین، به ایشان گفتم که ما با رعایت خطوط قرمز و متون پیش‌رو، آماده جمع‌بندی هستیم.

تأکید بر منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و‌ کشتار جمعی و ضرورت جلوگیری از فرصت تهدید امنیت منطقه توسط کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی، از دیگر محورهای سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان بود.

دکتر امیرعبداللهیان در پایان، مسئله فلسطین را همچنان موضوع اول جهان اسلام نامیده و ضمن حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در مقابل اشغالگری، راه‌حل سیاسی مسئله فلسطین را با توجه به اصل «حق تعیین سرنوشت»، برگزاری رفراندوم میان ساکنان اصیل سرزمین تاریخی فلسطین، اعم از مسلمانان، یهودیان و مسیحیان و تشکیل دولت واحد فلسطین به پایتختی قدس دانست.

الزیانی، وزیر امور خارجه بحرین، در نشست بغداد ۲ گفت که بحرین با هرگونه مداخلات خارجی در امور داخلی عراق مخالف است. وزیر خارجه عربستان هم‌ بر حفظ تمامیت ارضی و امنیت عراق بدون دخالت کشورهای دیگر تأکید کرد.

مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در سخنانی که به دور از شیطنت سیاسی بود، در جریان دومین کنفرانس بغداد در سواحل بحرالمیت، تأکید کرد که کشورش به روابط متوازن با عراق پایبند است. در همین حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست گفت که عراق باید پُلی میان کشورهای منطقه باشد.

در پایان نشست هم در کنفرانس خبری وزرای خارجه اردن، عراق و فرانسه اعلام شد نشست بعدی در مصر خواهد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها