|

دستکاری در حقیقت

یک روزنامه از اعدام ۳ نوجوان در کره شمالی به خاطر تماشا و توزیع سریال‌های کره‌ جنوبی خبر داده است. اتفاقی که پیشتر نیز رخ داده بود و شهروندان کره شمالی به خاطر تماشا و گوش سپردن آهنگ‌های کره جنوبی اعدام شده‌اند.

دستکاری در حقیقت

یک روزنامه از اعدام ۳ نوجوان در کره شمالی به خاطر تماشا و توزیع سریال‌های کره‌ جنوبی خبر داده است.  اتفاقی که پیشتر نیز رخ داده بود و شهروندان کره شمالی  به خاطر تماشا و گوش سپردن آهنگ‌های  کره جنوبی اعدام شده‌اند. حقیقت چیست؟ آزادی بیان چگونه محدود می‌شود؟ آیا در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تقلب شده است؟ شرکت‌های رسانه‌ای تا حد امکان مدیریت اخبار را دارند؟ اینها سؤالاتی است که در چند روز گذشته مطرح شده است.

اطلاعات لپ‌تاپ بایدن

چند روز پیش اولین مجموعه از «فایل‌های توییتر» در رابطه با «سرکوب آزادی بیان» توسط ایلان ماسک در این شبکه اجتماعی منتشر شد. این پست‌ها بر مسئله جنجالی هانتر بایدن و واکنش توییتر به محدودکردن آنها در زمان انتخابات تمرکز داشت. توییتر در این سری فایل‌ها نشان می‌دهد مدیران اجرائی وقت توییتر پیش از انتخابات بخشی از توییت‌های مربوط به گزارش‌ها درباره اطلاعات لپ‌تاپ هانتر بایدن را مدیریت کرده‌اند.‌نیویورک‌پست در اکتبر ۲۰۲۰، کمتر از یک ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ادعا کرد هانتر بایدن از نفوذ خود برای ایجاد ارتباط میان یک تاجر اوکراینی و پدرش جو بایدن در زمانی که او به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا خدمت می‌کرد، استفاده کرده بود. نگرانی‌های زیادی در رابطه با صحت و سقم محتویات این لپ‌تاپ وجود داشت و در نتیجه توییتر در آن زمان کاربرانی که لینک مربوط به این قضیه را برای یکدیگر ارسال می‌کردند، مسدود می‌کرد. انتشار این فایل‌ها سبب شد تا ترامپ درخواست تجدید انتخابات را دوباره مطرح کند.‌به گزارش ایسنا، به نقل از نشریه رولینگ استون، دونالد ترامپ بار دیگر خواستار لغو نتیجه انتخابات 2020 شد و خود را «پیروز واقعی» این انتخابات دانست. او این بار پا را فراتر هم گذاشت و خاتمه‌دادن به قانون اساسی ایالات متحده آمریکا را خواستار شد.‌رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در شبکه اجتماعی تروث‌سوشال خود نوشت: «آیا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را پس می‌زنید و پیروز برحق این دور از انتخابات را اعلام می‌کنید یا انتخابات جدیدی دارید؟ این تقلب بزرگ امکان خاتمه‌دادن به تمامی قوانین و مقررات و حتی بندهای قانون اساسی را فراهم می‌کند. همچنین، «بیگ‌تک» -یکی از غول‌های شرکت فناوری- همکاری نزدیکی با دموکرات‌ها دارد. بنیان‌گذاران بزرگ ما نمی‌خواستند و نمی‌خواهند انتخابات غلط و جعلی را بپذیرند!». 

افزایش خشونت و دروغ

از هنگامی که ایلان ماسک، توییتر را خریداری کرده است، سرعت اتفاقات و اخبار منتشرشده درباره این تحول در حال افزایش است. یکی از آخرین اظهارنظرهای «ایلان ماسک» این بود که «حجم سخنان تنفرآمیز در این شبکه اجتماعی کاهش یافته است». ادعای عجیبی بود، چراکه او تمام کسانی را که خشونت‌پراکنی می‌کردند و عضویتشان در این پلتفرم لغو شده بود، مورد بخشش قرار داد. حالا دو سازمان ناظر بر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تحقیقی را درباره صحت این ادعا منتشر کرده‌اند. سی‌ان‌ان و رسانه‌هایی مانند نیویورک‌تایمز، گزارشی از این تحقیق منتشر کرده‌اند که اتفاقا نشان‌دهنده افزایش سخنان تنفربرانگیز در توییتر است. این دو گروه در توصیف این وضعیت، از واژه «دردسرساز» و «رو به وخامت» یاد کرده‌اند و همچنین اخراج گسترده کارمندان توییتر را سبب افزایش وخامت اوضاع دانسته‌اند. مدیر اجرائی مرکز مقابله با نفرت دیجیتال اعلام کرده است که ایلان ماسک فضای توییتر را برای خریدوفروش و تجارت باز گذاشته و دلیل افزایش چنین ادبیات نفرت‌پراکنانه‌ای انتشار توییت‌های آزادانه‌ای است که هیچ حد و حصری برای آن وجود ندارد. همچنین گروه دیگر اعلام کرده است: «تغییرات جدید بر گسترش سخنان نفرت‌آمیز تأثیر می‌گذارد و افراط‌گرایان می‌توانند به این فضا بازگردند و این منجر به افزایش انتشار محتواهای افراطی و اطلاعات نادرست می‌شود. این روند احتمالا افزایش آزار و اذیت کاربران را به دنبال خواهد داشت».ماسک پیش‌تر اعلام کرده بود فقط جلوی توییت‌ها و سخنانی را می‌خواهد بگیرد که مروج خشونت و غیرقانونی باشند. حتی محدودیتی را که در زمینه عدم انتشار اطلاعات غیردقیق و غلط درباره کووید 19 بود نیز لغو کرد. البته واکنش ایلان ماسک به مقاله نیویورک‌تایمز درباره این تحقیق منفی بود و در حساب کاربری توییترش نوشت: «کاملا نادرست». البته او توضیح بیشتری نداد که اشاره‌اش به کدام بخش این تحقیقات بود، اما تأکید کرده که داده‌های خود درباره ادعایش را در هفته آینده منتشر می‌کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها