|

تیک آبی پولی می‌شود؟

این روزها و با حضور ایلان ماسک در توییتر تغییرات جدیدی اعلام می‌شود، از جمله پولی‌شدن تیک آبی یا امکانات ویدئویی در توییتر. در این میان جک دورسی مبدع توییتر از خلق و بنیان‌گذاری رسانه دیگری به‌عنوان رقیب توییتر خبر داده است. در حال حاضر ایلان ماسک نظرسنجی درباره برگرداندن اپلیکیشن ویدئوی کوتاه واین (Vine) را در توییتر آغاز کرده است.

این روزها و با حضور ایلان ماسک در توییتر تغییرات جدیدی اعلام می‌شود، از جمله پولی‌شدن تیک آبی یا امکانات ویدئویی در توییتر. در این میان جک دورسی مبدع توییتر از خلق و بنیان‌گذاری رسانه دیگری به‌عنوان رقیب توییتر خبر داده است. در حال حاضر ایلان ماسک نظرسنجی درباره برگرداندن اپلیکیشن ویدئوی کوتاه واین (Vine) را در توییتر آغاز کرده است. 

البته او که 110 میلیون دنبال‌کننده در این شبکه دارد. قبلا نظرسنجی درباره فروش ۱۰ درصد از سهام خود در شرکت خودروسازی تسلا و اضافه‌شدن دکمه ویرایش در توییتر را نیز انجام داده بود. به گزارش شفقنا، توییتر، سرویس ویدئوی کوتاه واین را در سال ۲۰۱۲ خرید و در سال ۲۰۱۶ در بحبوحه مشکلات داخلی و ناتوانی برای حفظ تولیدکنندگان محتوای برتر، آن را تعطیل کرد. سال بعد، شرکت بایت دنس، اپلیکیشن Musical.ly را خریداری و آن را با سرویس ویدئوی کوتاه خود تیک‌تاک ادغام کرد. جک دورسی، یکی از مؤسسان و مدیرعامل سابق توییتر، چند ماه پیش تعطیلی این سرویس ویدئویی را بزرگ‌ترین افسوس خود خوانده بود. تاکنون 72 درصد از شرکت‌کنندگان از بازگرداندن واین استقبال کرده‌اند. اما دیگر تغییری که «ایلان ماسک» خبر از آن داده، این است که فرایند تأیید کاربران و طرح تیک آبی را تغییر می‌دهد و هزینه اشتراک در طرح عضویت تیک آبی ماهانه پنج تا۲۰ دلار خواهد بود. او در توییتی اطلاع داده است: «کل فرایند تأیید هویت در حال تغییر است». در صورت اجرائی‌شدن این پروژه، کاربران باید برای عضویت در «توییتر بلو» ماهانه ۴.۹۹ دلار آبونمان پرداخت کنند یا تیک آبی‌شان را از دست می‌دهند.

البته تاکنون دو قیمت برای این آبونه اعلام شده به طوری که نشریه ورج هزینه اشتراک برای «توییتر بلو» را تا ۱۹.۹۹ دلار پیش‌بینی کرده بودند. البته واکنش نسبت به این موضوع در بین کاربران منفی بوده است و معتقدند با این شیوه چالش حساب‌های رباتی و پیام‌های ناخواسته (اسپم) در توییتر بیشتر خواهد شد. گزینه اصلاح توییت جزء دیگر تغییراتی است که ماسک آن را آغاز خواهد کرد که البته از اوایل ماه جاری ارائه شده است. در حال حاضر توییتر به دفتر مشق و کسب تجربه «ایلان ماسک» تبدیل شده است تا بتواند در زمینه هدایت یک شبکه اجتماعی پرطرفدار در آن تجربه‌اندوزی کند. از سوی دیگر «جک دورسی» مدیرعامل سابق و از بنیان‌گذاران توییتر سرگرم تست اپلیکیشن شبکه اجتماعی دیگری برای رقابت با توییتر است. به گزارش ایسنا از بیزینس اینسایدر منابع آگاه اظهار کرده‌اند که او دنبال تست‌کنندگان بتا برای اپلیکیشن اجتماعی مبتنی بر بلاک‌چین بلواسکای سوشال است. دورسی هفته گذشته در توییتر اعلام کرد بلواسکای قصد دارد رقیب هر شرکتی شود که تلاش می‌کند مالک عناصر بنیادین شبکه اجتماعی یا اطلاعات افرادی که از آن استفاده می‌کنند، باشد.

دورسی پیش‌تر در پیامی به ماسک که در جریان دعوای حقوقی‌شان افشا شد، نوشته بود: «پلتفرم جدیدی نیاز است به همین دلیل توییتر را ترک کردم. توییتر باید یک پروتکل کد باز مشابه اپلیکیشن پیام‌رسان رمزنگاری‌شده سیگنال داشته باشد». او تأکید کرده بود «توییتر نمی‌تواند یک مدل تبلیغاتی باشد» درحالی‌که به نظر می‌رسد ماسک به شدت به دنبال پول‌درآوردن از توییتر است.

دورسی در سال 2019 که بلواسکای را تأسیس کرده بود به دنبال ساخت یک پروتکل بادوام و باز برای مکالمات عمومی بود. بر اساس گزارش یاهو فاینانس، تیم توسعه بلواسکای، این اپلیکیشن را به عنوان یک پروتکل برای اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی توزیع‌شده در مقیاس بزرگ توصیف کرده‌اند که قابلیت انتقال، انتخاب الگوریتم، هم‌کنش‌پذیری و عملکرد را امکان‌پذیر خواهد کرد. به نظر می‌رسد در سال‌های آینده، در فضایی متفاوت‌تر در شبکه‌های اجتماعی آزادتر امکان گفت‌وگو فراهم شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها