|

کارلوس کی‌روش: من جنگ روانی را نمی‌بازم

کنفرانس خبری کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران ‌و گرگ برهالتر، سرمربی تیم ملی آمریکا روز گذشته در دو فضای مشابه ولی در عین حال متفاوت برگزار شد. کی‌روش که در کنفرانس‌های قبلی بارها مجبور شده بود به سؤالات سیاسی و البته رخدادهای موجود در ایران واکنش نشان دهد، این بار با هیچ سؤالی در این زمینه مواجه نشد.

کارلوس کی‌روش: من جنگ روانی را نمی‌بازم

کنفرانس خبری کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران ‌و گرگ برهالتر، سرمربی تیم ملی آمریکا روز گذشته در دو فضای مشابه ولی در عین حال متفاوت برگزار شد. کی‌روش که در کنفرانس‌های قبلی بارها مجبور شده بود به سؤالات سیاسی و البته رخدادهای موجود در ایران واکنش نشان دهد، این بار با هیچ سؤالی در این زمینه مواجه نشد. با این حال، سرمربی پرتغالی تیم ملی به حواشی‌ای که صفحه رسمی تیم ملی فوتبال آمریکا برای چندساعتی انجام داده و کلمه الله را از روی پرچم حذف کرده بود واکنش نشان داد. او گفت ۴۲ سال در فوتبال کار کرده و می‌داند این‌چنین موارد روانی و جزئی هنوز هم می‌تواند تأثیرگذار باشد. کارلوس ولی گفت که جنگ روانی را نمی‌بازد و به همین دلیل به چنین موضوعی واکنش نشان داده است. برخلاف کنفرانس خبری کارلوس که درست شبیه به کنفرانس سرمربی تیم ملی آمریکا شلوغ بود، برهالتر از سؤالات سیاسی در امان نماند. او که با پرسش‌های تهاجمی تعدادی از خبرنگاران ایرانی که مدام سؤال‌هایی مربوط به رخدادهای آمریکا از وضعیت اقتصادی تا سیاه‌پوستان در این کشور داشتند، روبه‌رو شده بود، بدون دامن‌زدن به چنین مواردی از این گفت که ما از مردم و تیم ملی فوتبال ایران حمایت می‌کنیم. او گفت ما اینجا هستیم تا برادرانه کنار یکدیگر حضور داشته باشیم. سرمربی تیم ملی آمریکا همچنین بابت رفتاری که با پرچم ایران شده بود گفت بازیکنان و اعضای تیمش در این ماجرا دست نداشته‌اند ولی با وجود این بابت چنین موردی باز هم عذرخواهی می‌کند. او در پاسخ به سؤال خبرنگاران تلویزیون ایران هم از فضای ورزشی گفت و تکرار کرد که مربی فوتبال است و چندان از اتفاقات سیاسی خبر ندارد. او از تیم ملی فوتبال ایران و مربی‌اش هم تمجید کرد و گفت کی‌روش مربی بسیار بادانشی است و می‌داند چطور نتیجه مورد نظرش را بگیرد. کنفرانس خبری هر دو مربی با استقبال بی‌سابقه خبرنگاران روبه‌رو شده بود. در زیر بخشی از صحبت‌های کی‌روش در این کنفرانس خبری را می‌خوانید:

  می‌دانیم چه کار می‌کنیم و یک تیم مرتب و سازمان‌یافته در مقابل ماست. آمریکا نیز مانند ایران به دنبال صعود خواهد بود. بچه‌های من باید مهارت و روح و روان خود را جمع کنند تا نتیجه‌ای بگیریم که به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کنیم.

  ما این اعتقاد را داریم که می‌توانیم یک فوتبال خوب بازی کنیم و اگر فوتبال خوبی بازی نکنیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اما فوتبال خوب باعث می‌شود بازی را ببریم. تمرکز ما بر این است که خوب و سازماندهی‌شده باشیم و بتوانیم از لحاظ دفاعی بهترین عملکردمان را برابر بازیکنان آمریکا داشته باشیم. ما باید توپ را نگه داریم و از فوتبال لذت ببریم، پیروزی ما دست خداست و نتیجه خدای فوتبال است که دست ما نیست.

  باید درباره حقایق حرف بزنیم. دو حقیقت وجود دارد که شما از آن حرفی نزدید. تیمی اینجاست که بهترین عملکرد را داشته باشد، همین‌طور ایالات متحده که دو بازی عالی داشته است. من می‌خواهم توجه همه را جلب کنم که ما به شدت بازی سختی داریم. دیگر مهم نیست که چطور شروع و حرکت کردیم، مهم این است که چگونه تمامش کنیم. در جام‌های جهانی قبلی با تیم‌های دیگر بعضی وقت‌ها خیلی خوب شروع می‌کردیم، اما بعضی وقت‌ها نمی‌دانستیم که چگونه ادامه دهیم.

  من درباره صحبت‌های کلینزمن نظری ندارم. روز گذشته فدراسیون فوتبال ایران درباره ایالات متحده به خاطر حرکاتی که داشت شکایتی انجام داد. در 42 سالی که مربیگری کردم اگر نتوانم در این جنگ روانی کاری انجام دهم، عملا کار خاصی انجام نداده‌ام. من جنگ روانی را نمی‌بازم.

  من در آفریقا متولد شده‌ام و بعضی‌های شما پیشینه من را می‌دانید. تا امروز در جاهای زیادی کار کرده‌ام. شاید ندانید یک توپ ساده برای بچه‌هایی که دو روز است غذا نخورده‌اند و لباس ندارند، چه کاری می‌کند. این لحظه‌ای جادویی است. در آن زمان ناراحتی در یک لحظه به لبخند تبدیل می‌شود و این مأموریت ما در فوتبال است. پدر من به من این را یاد داد که به فوتبال دروغ نگو. همه‌چیزت را برای بازی بده، ولی خودت را برای بازی نکش، این را هم گفت و من به این پایبند هستم. این مأموریت ماست و به آن احترام می‌گذاریم. بقیه موارد برای همه جوامع می‌تواند مهم باشد، همان‌طور که کریم چندین بار گفت ما به همه آرمان‌های بشری وفادار هستیم، چه درباره حقوق بشر یا نژادپرستی صحبت کنیم چه کودکانی که در مدارس به خاطر تیراندازی می‌میرند. همه ما همبستگی داریم. ما اینجا هستیم برای اینکه حداقل 90 دقیقه لبخند روی لبان مردم بگذاریم.

  یک هدف داریم و باید به مرحله بعد برویم، باید از این مسئله لذت ببریم و اطمینان پیدا کنیم وقتی بازی تمام می‌شود مردم ایران و مردم آمریکا به ما افتخار کنند و همین‌طور فوتبال به ما افتخار کند. یک روز دیگر است که فوتبال پیروز می‌شود و این هدف ماست و امیدوارم بتوانیم بهترین تیم زمین باشیم و بتوانیم گل بزنیم و بازی را ببریم، این چیزی است که ما برای آن در بازی فردا آماده می‌شویم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها