|

کیان، کودکی برای فردا

کیان پیرفلک، کودک ایذه‌ای، در وقایع اخیر این شهر کوچک کشته شده است. از او ویدئویی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که مادرش پیش‌تر در صفحه شخصی خود قرار داده بود.

گیسو فغفوری دبیر صفحه آخر روزنامه شرق

کیان پیرفلک، کودک ایذه‌ای، در وقایع اخیر این شهر کوچک کشته شده است. از او ویدئویی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که مادرش پیش‌تر در صفحه شخصی خود قرار داده بود. هرچند ویدئو کشته‌شدن این کودک 9‌ساله که مادرش از همسایه به دنبال یخ برای جنازه تیر‌خورده‌اش است، همه را متأثر کرد. در یکی از ویدئوها، او در حال امتحان قایقی است که درست کرده تا در جشنواره جابربن‌حیان شرکت کند. او ابتدای ویدئو که برای معلمش در شبکه شاد فرستاده است، می‌گوید: «به نام خداوند رنگین‌کمان». از زمان انتشار خبر کشته‌شدن این کودک که در کلاس سوم دبستان درس می‌خواند و در ماشین همراه خانواده‌اش بوده، بسیاری حیرت‌زده و اندوهگین هستند. نام او در حافظه مردم ایران ثبت شد و این مصرع «‌به نام خداوند رنگین‌کمان‌»، شعری از «محمود پور‌وهاب» که در کتاب فارسی قرار دارد، تبدیل به مطلع بسیاری از متن‌هایی شده است که در غم از‌دست‌دادن این کودک نوشته‌اند.در بخشی از این شعر آمده است‌:

خدایا به ما مهربانی بده‌/ دلی ساده و آسمانی بده/ دلی صاف و بی‌کینه، مانند آب‌/ دلی روشن و گرم، چون آفتاب 

داغی بر دل

علیرضا عصار این شعر را همان پنجشنبه‌شب و ساعاتی بعد از این اتفاق بازخوانی و به‌عنوان قطعه‌ای منتشر کرد. آن‌طور که در اخبار منتشر‌شده از معاون سیاسی-اجتماعی استاندار خوزستان آمده است، این یک حادثه کور بوده‌؛ «‌حادثه‌ای که در ایذه اتفاق افتاده توسط یک تیم تروریستی انجام شد و این تیم از فضای ملتهب اغتشاشی که تعداد معدودی ایجاد کرده بودند، استفاده کردند و مستقیم به سمت مردم از‌جمله پسر‌بچه‌ای که در ماشین بود، تیراندازی کرده و آنها را به شهادت رساندند». پدر این پسر نیز به دلیل مجروحیت ناشی از تیراندازی در بیمارستان بستری است.

کشته‌شدن این کودک قلب بسیاری از مردم را عمیقا جریحه‌دار کرد و سبب شد از منظرهای مختلف به این اندوه واکنش نشان دهند. هنگامه قاضیانی به مهتاب کرامتی سفیر یونیسف در ایران وظایفش را یادآوری کرد و او نیز اندکی بعد استعفای خود را بر سربرگی از یونیسف در حساب کاربری خود قرار داد‌. او که از شهریور ۱۳۸۵ از سوی «یونیسف» (صندوق کودکان ملل متحد) به‌عنوان «سفیر حسن‌نیت و صلح» برگزیده شده بود، در این سربرگ اعلام کرده بود‌: «‌من همیشه جایی بودم که بتوان برای کوکان کاری کرد». بر این برگه این بخش از حقوق کودکان جهان نوشته شده است که کودکان باید از هرگونه سوءاستفاده، آزار و خشونت دور باشند.

تعدادی از سینماگران و چهره‌های شناخته‌شده دیگر نیز با خانواده این کودک همدردی کردند‌؛ از اصغر فرهادی و شهاب حسینی گرفته تا صابر ابر، عارف غلامی‌‌ و شقایق دهقان.

کودکی برای فردا

کیان پیرفلک از آن کودکانی بود که ایران به آن نیاز داشت؛ این را می‌توان در یادآوری‌های مادرش و فیلم‌هایی که از او منتشر شده دریافت و بیشتر غمگین شد. او همان‌طور که قانون و ما بزرگ‌ترها از او انتظار داشتیم، رفتار می‌کرد. مادرش از او بر سر مزارش نقل‌قول کرد که به پدرش دم هلال‌احمر گفت‌: «‌بابا به پلیس‌ها اعتماد کن، خوبی‌مون را می‌خوان‌».

همچنین از او فیلمی منتشر شده است که در حال کاشتن گیاه است برای مراقبت از محیط زیست، برای اینکه بتواند کار مفیدی برای دنیا انجام دهد، برای اینکه ایران و جهان زیباتر باشد.مادرش «‌زینب مولایی‌راد» از آرزوی او نیز گفته که می‌خواست مهندس رباتیک شود. 

شهری کوچک

اما کیان پیرفلک یک کشته‌شده از شهر کوچک ایذه است که به ندرت در اخبار مطرح می‌شد. یک شهر کوچک از استان خوزستان که هم‌جوار استان‌های کهگیلویه‌و‌بویر‌احمد و چهارمحال‌و‌بختیاری است. مردم آنجا بختیاری هستند و هوایش با بقیه استان متفاوت است و قطب اکوتوریسم استان خوزستان محسوب می‌شود‌. اما امکانات این شهر حدودا 300 هزار نفری محدود است. ماجرای هزینه تعمیر یک‌میلیارد‌و 500 هزار تومانی استخر سرپوشیده این شهر که مورد موافقت شورای شهر و هیئت دولت قرار نگرفت، جزء اخباری بود که چند وقت پیش در اخبار منتشر‌شده از این شهر مورد توجه قرار گرفت. مرداد امسال بود که وزش باران‌های سیل‌آسا و جاری‌شدن آب از مسیل‌های شهری، خیابان‌های شهر ایذه را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زیر آب برد‌. فروردین امسال یک کودک سه‌ساله هنگام شنا در رودخانه منطقه مرغا غرق شد. در تیرماه چهار مدرسه در روستاهای اطراف شهرستان ایذه افتتاح شدند؛ هرچند چهار سال پیش ایسنا اطلاع داده بود دوهزارو ۵۰۰ دانش‌آموز در ۱۱۸ مدرسه عشایری در ایذه مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۱۶ مدرسه چادری یک یا دو‌کلاسه و ۱۸ مدرسه کانکسی هستند.

حقوق کودک فراموش نشود

مرگ «کیان پیرفلک» در کنار دو کودک 14 و 13‌ساله دیگر در شهر «ایذه» به تعداد کودکان کشته‌شده این روزها اضافه کرد. تصویر پیکر غرق در خون این کودک و چهره هراسیده کودکی در متروی خیابان دولت تهران و خبر به حضانت داده‌شدن آرتین به خواهرش -‌بعد از کشته‌شدن پدر و مادرش- بار دیگر این نکته مهم و فراموش‌شده این روزها را خاطرنشان می‌کند که جان کودکان عزیز است، نیاز است که از حال کودکان در این روزها مراقبت کرد و باید دولت به دنبال ایجاد فضای امن برای آنان باشد و در قبال جان و آرامش آنان مطابق با تمام معیارهای جهانی و اسلامی مسئول است. دولت ناگزیر است برای دفاع از کودکانی که در این شرایط به هر طریقی حضور دارند، چه مانند «کیان» در حال گذر از منطقه درگیری هستند و چه دیگر کودکان زیر 18 سال حاضر در اعتراضات، به مأموران خود آموزش‌های لازم را برای حفظ و امنیت جان آنها بدهد‌. دولت و نیروی انتظامی در هر لحظه نباید فراموش کنند که حفظ جان کودکان بر عهده آنان است. هرچند مسئولان بر نداشتن تیرهای جنگی توسط مأموران انتظامی تأکید دارند، اما تاکنون کودکان در این میان آسیب بسیار دیده‌اند. «کیان پیرفلک» در ذهن بسیاری ماندگار شد و نحوه کشته‌شدن او همچون داغی فراموش‌نشدنی در حافظه تاریخی مردم ثبت شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها