|

روزی برای کودکی

این روزها کشته‌شدن «کیان پیرفلک» سبب تأثر و اندوه مردم ایران شده است. مدیر مدرسه او خبر از تغییر نام مدرسه به نام او داده است و رویداد24، عکسی از حضور هم‌کلاسی‌هایش بر سر مزارش منتشر کرده است.

روزی برای کودکی

این روزها کشته‌شدن «کیان پیرفلک» سبب تأثر و اندوه مردم ایران شده است. مدیر مدرسه او خبر از تغییر نام مدرسه به نام او داده است و رویداد24، عکسی از حضور هم‌کلاسی‌هایش بر سر مزارش منتشر کرده است.

ابراز نگرانی 

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره شرایط ناگوار این روزها برای کودکان و کشته‌شدن تعدادی از آنها همچون «کیان پیرفلک» ابراز نگرانی کرد. در این متن آمده است:

به نام خداوند رنگین‌کمان، هم‌زمان با اعتراضات در شهرهای مختلف کشور و در کنار حوادث تلخ بسیاری که هر روزه شاهد آن هستیم، خبر کشته‌شدن و آسیب‌دیدن شماری از کودکان و نوجوانان از جمله ناگوارترین اخبار این روزهاست. در میان کودکانی که در این معرکه جان پاک خود را از دست می‌دهند، نام عده‌ای چون «کیان پیرفلک» در ذهن‌ها ماندگار می‌شود و عده‌ای نیز اگرچه کمتر شناخته می‌شوند، اما بی‌شک شایسته توجه و گرامیداشت نام و یادشان هستند. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های سوگوار و آحاد مردم، نگرانی شدید خود را از ادامه آسیب‌‌رسیدن به کودکان ابراز داشته، خواهان آن است که در کنار احترام به حق اعتراض مدنی شهروندان، حفاظت از جسم و روح کودکان و نوجوانان به عنوان یک اصل مهم مورد توجه ویژه قرار گیرد.

روز  جهانی کودک:  از سال 1954 تاکنون در 20 نوامبر هر سال، بزرگداشتی برای «روز جهانی کودک» در راستای حمایت، ترویج و بزرگداشت حقوق کودکان برگزار می‌شود. سازمان‌های مختلف جهان مانند یونیسف، یوفا، اتحادیه اروپا و... از برخی تلاش‌هایی که برای بهبود رفاه، ایمنی و توسعه شخصی کودکان انجام داده‌اند، گزارش داده‌اند. شعار امسال روز جهانی کودک «برابری و شمول برای هر کودک» است؛ اما واقعیت‌های امروزی با اهدافی که اعلام می‌شد، فاصله بسیاری دارد و اصل مهم «بهترین منافع کودک» که باید هدایت‌کننده سیاست‌های دولت‌ها باشد، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کم‌کاری دولت‌ها:  یکی از کمیسران حمایت از حقوق کودکان جهان، تصویر کمی انتقادی‌تری را ترسیم کرده و به سی‌ان‌بی‌سی گفته است که با وجود پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در سطح بین‌المللی، دسترسی بدون مانع کودکان به حقوق خود همچنان یک چالش جدی است که جنگ‌ها و بحران مهاجرت، آن را تشدید کرده است. بحران انرژی، همه‌گیری جهانی و بحران آب‌و‌هوایی، هر روز کودکان بیشتری را به سمت فقر، طرد اجتماعی و مهاجرت سوق می‌دهد. حق کودکان برای داشتن محیطی سالم و دسترسی به عدالت آب‌و‌هوا از مواردی است که در این شرایط محقق نشده است. او همچنین تأکید کرد که دولت‌ها مسئولیت روشنی در حمایت از خانوارهای کم‌درآمد دارند؛ زیرا فقر و محرومیت اجتماعی نه‌تنها بر دوران کودکی تأثیر می‌گذارد؛ بلکه دسترسی کودکان به فرصت‌ها را در بزرگسالی محدود می‌کند؛ زیرا دور باطل فقر از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. این کمیسر به این نکته اشاره می‌کند که تنها راه برای ایجاد شرایطی که به کودکان اجازه می‌دهد در محیطی سالم و امن رشد کنند، اجازه‌دادن به آنها برای مشارکت در فرایند تصمیم‌گیری است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها