|

اینترنت داریم، اینترنت نداریم‌؟

اعتراضات در ایران وارد هفته هشتم خود می‌شود. از همان روزهای اول محدودیت اینترنت در دستور کار قرار گرفت، اما مسئولان بر این باورند که قطعی اینترنت در ایران رخ نداده است‌.

اینترنت داریم، اینترنت نداریم‌؟

اعتراضات در ایران وارد هفته هشتم خود می‌شود. از همان روزهای اول محدودیت اینترنت در دستور کار قرار گرفت، اما مسئولان بر این باورند که قطعی اینترنت در ایران رخ نداده است‌.

تجارت‌نیوز در اول مهر نوشت اینترنت در ایران از روز چهارشنبه (30 شهریور) قطع شده و فقط سایت‌های داخلی در دسترس هستند. در این مدت اینستاگرام و واتس‌اپ هم مسدود شده‌اند. این سایت این سؤال را مطرح کرد‌: «اما چه فرد و نهادی دستور مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ را صادر کرد؟‌» و جواب آن را به نقل از فارس چنین نوشت‌: «‌مسدودسازی اینستاگرام و واتس‌اپ به دستور شورای عالی امنیت ملی کشور انجام شده است. این شورا تنها دستور مسدودسازی را اعلام کرده و زمان برداشتن این محدودیت‌ها را مشخص نکرده است‌».

قطع اینترنت البته هیچ‌وقت از سوی مسئولان پذیرفته نشد؛ به‌طوری‌که در تاریخ 27 مهر «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات گفت‌: «در یک ماه گذشته اینترنت کشور به‌طور سراسری قطع نشده بود. محدودیت‌هایی در برخی ساعات اعمال شده بود که نهادهای امنیتی تصمیم گرفتند و در همه کشورها هم مرسوم است. اپراتورها ضرری را که به مشترکین وارد شده، جبران می‌کنند. به غیر از دو پلتفرم، محدودیت‌ها برداشته شده است و بسته‌بودن این پلتفرم‌ها هم بر اساس مصوبه نهادهای امنیتی است».

در روز سوم آبان بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، سخنانی تاریخی را بیان کرد و در جمع دانشجویان در قم گفت‌: «‌دولت سیزدهم هیچ‌وقت اینترنت را قطع نکرده است، بلکه برخی پیام‌رسان‌های خاص فیلتر شده‌اند؛ این در حالی است که دولت قبل در حوادث مشابه تمام اینترنت را قطع می‌کرد و استثنائی قائل نمی‌شد».

اما به نظر می‌رسد مسئولان و مردم از دو منظر متفاوت به ماجراها نگاه می‌کنند؛ چرا‌که جمع هزارو 200 نفری از فعالان حوزه فناوری خطاب به ابراهیم رئیسی درخواست کرده‌اند «محدودیت‌های اینترنت را رفع کنید». در این نامه از او خواسته شده تا با استفاده از اختیارات قانونی خود، محدودیت‌های اینترنت را رفع کند.

به گزارش دیجیاتو، این فعالان به او وعده انتخاباتی‌اش یعنی «دسترسی به اینترنت بدون محدودیت» را یادآوری کردند و با تأکید بر اینکه چه مشکلاتی در این مدت بر سر کسب‌و‌کارها و ارتباطات آمده است، نوشته‌اند‌: «‌دسترسی به اینترنت برای 50 میلیون نفر از مردم ایران مترادف با دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌هاست».

پیش‌تر انجمن کسب‌و‌کارهای الکترونیک، انجمن کسب‌و‌کارهای مجازی و... نیز در نامه‌هایی جداگانه نسبت به محدودیت‌های اعمال‌شده در اینترنت واکنش نشان داده بودند و خواستار برطرف‌شدن آنها بودند.

همچنین «کیوان جامه‌بزرگ»، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، به تشریح شرایط کنونی پرداخته و گفته است‌: «‌در‌حال‌حاضر چیزی به‌ نام اینترنت نداریم. چیزی که وجود دارد یک شبکه دست‌و‌پا‌شکسته و ناپایدار است که مسئولان هم به صراحت گفته‌اند هیچ حسابی روی تداوم فعالیت پلتفرم‌های بین‌المللی آن باز نکنید. نتیجه این سیاست این است که در آینده، اقتصاد دیجیتال هم نخواهیم داشت و پیرو آن سایر صنایع کشور نیز در این شکاف دیجیتالی سال‌ها عقب‌ می‌افتند».

او یک نکته خیلی مهم را یادآوری می‌کند و می‌گوید‌: «‌روزانه میلیون‌ها عنوان محتوای تخصصی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شوند و متخصصان دنیا از همین طریق با یکدیگر شبکه‌سازی می‌کنند و از یکدیگر می‌آموزند. مگر می‌شود به دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌و‌کار، انجمن‌های تخصصی علمی، نشریات معتبر بین‌المللی و افراد شاخص و تأثیرگذار بر صنایع گفت بیایید در پلتفرم‌های داخلی ما فعالیت کنید؟ مگر می‌توان به شرکای بین‌المللی گفت در پیام‌رسان‌های ایرانی فعالیت کنید؟ توسعه شبکه ملی اطلاعات در نبود دسترسی آزاد به اینترنت به بهانه استقلال، یک فریب بزرگ و اشتباه تاریخی خواهد بود».

این تضاد سخنان در حالی است که کارگروه صیانت فعالیت‌های خود را به‌طور فشرده پیگیری می‌کند. در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تشکیل جلسه کمیسیون مشترک صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی مطرح شد و یکی از اعضای این کمیسیون از پیگیری بررسی طرح صیانت در مجلس در هفته آینده و یکی دیگر از اعضا هم از برگزاری این جلسه با حضور نایب‌رئیس مجلس خبر داد. به نظر می‌رسد اعضای این کمیسیون به دنبال پیگیری طرح خود هستند که جزئیات آن پیش از اعراضات در شورای عالی فضای مجازی تصویب و برای اجرا ابلاغ شده بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها