|

گزارش «شرق» از محدودیت اینترنت و تأثیر آن بر کار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران

سخت‌تر از قبل پیش می‌رویم

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، در هر بحران و اتفاقی جلوتر از دیگر اقشار پیش می‌روند، افرادی که ساده‌ترین ابزارشان دسترسی آزاد به منابع است. ولی این روزها با محدودیت دسترسی به اینترنت دچار مشکلات متعدد و بیشتر از قبل شدند، از دسترسی به منابع داخلی و خارجی تا حتی امکان ارتباط در داخل کشور. در بسیاری از مواقع حتی جابه‌جایی چند فایل ساده از مطالب در اپلیکیشن‌ها به موانع جدی در روند کار رسانه تبدیل می‌شوند و همین در روند کار روزمره این گروه بسیار پراهمیت است.

نسترن فرخه خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نسترن فرخه: خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، در هر بحران و اتفاقی جلوتر از دیگر اقشار پیش می‌روند، افرادی که ساده‌ترین ابزارشان دسترسی آزاد به منابع است. ولی این روزها با محدودیت دسترسی به اینترنت دچار مشکلات متعدد و بیشتر از قبل شدند، از دسترسی به منابع داخلی و خارجی تا حتی امکان ارتباط در داخل کشور. در بسیاری از مواقع حتی جابه‌جایی چند فایل ساده از مطالب در اپلیکیشن‌ها به موانع جدی در روند کار رسانه تبدیل می‌شوند و همین در روند کار روزمره این گروه بسیار پراهمیت است.

از این رو بسیاری از مشاغل، این روزها دچار چالش‌هایی در فضای آنلاین شده‌اند و خبرنگارها و روزنامه‌نگارها هم از این قاعده مستثنا نیستند. «شرق» با چند خبرنگار در این حوزه گفت‌وگو کرده تا از مسائل و مشکلات اخیر خود با اینترنت در قالب کار رسانه بگویند.

سردرگمی   برای   مشکل   نصب   فیلترشکن

زینب رحیمی یکی از خبرنگارهای حوزه محیط زیست است که با شروع اعتراضات و محدودیت دسترسی به اینترنت، حتی تا مدت‌ها امکان استفاده از فیلترشکن و اتصال به آن را نداشته است. این خبرنگار اضافه می‌کند: تا مدت‌ها با هیچ فیلترشکنی نتوانستم وصل شوم و از طرفی وقتی به عنوان خبرنگار بخواهیم به منابع دسترسی داسته باشیم، طبعا از منابع خارجی هم استفاده می‌کنیم و این ساده‌ترین ابزار کار ماست. حالا اینکه روی سیستم، مجبور باشیم فیلترشکن نصب کنیم، تنها محدودیت‌های ما را بیشتر می‌کند. همین‌ها باعث می‌شود کاری که در یک روز می‌توانستی انجام دهی، دو، سه روز زمان ببرد. حال حتی اگر گزارشی هم تهیه کنیم، مردم دیگر نمی‌توانند مثل گذشته به آن دسترسی داشته باشند. چون بیشتر مخاطبان من در توییتر و اینستاگرام کارهای من را دنبال می‌کردند. این خبرنگار ادامه می‌دهد: در واقع این روزها خبرنگارها هم از نظر تولید محتوا دچار مشکل هستند و هم مخاطبان در معذوریت قرار گرفته‌اند.

مردم   با  وجود   مشکلات  هنوز   به   ما   سر   می‌زنند

سرگه بارسقیان، از روزنامه‌نگاران قدیمی و فعال در مجلات مهم در مورد روند همراهی مخاطبان و مشکلات محدودیت اینترنت برای اهالی رسانه می‌گوید: در این ایام ما نگران بودیم فروش مجله دچار مشکل شود، ولی دیدیم با وجود چالش‌های پیش‌آمده در اینستاگرام بازدید بد نیست و مردم با وجود مشکلات هنوز به ما سر می‌زنند.

ما فعلا با فیلترشکن کار می‌کنیم، الان در نقل و انتقال مطالب و فایل و اتصال به وی‌پی‌ان مشکل داریم، چون مدام باید چند روز یک بار آن را عوض کنیم.

دسترسی   به   منابع  محدود شده

طبق صحبت‌های سوگل دانایی، روزنامه‌نگار، با شروع افزایش محدودیت‌های اتصال به اینترنت، از صبح که برای خواندن سایت‌ها و منابع کار را شروع می‌کنیم دچار چالش هستیم و اضافه می‌کند: برای دسترسی به برخی سایت‌ها باید از فیلترشکن استفاده کنیم، اما وقتی که نیاز به دسترسی سایت داخلی داریم باید همان موقع فیلترشکن را خاموش کنیم چون با فیلترشکن هیچ اپ و سایت داخلی باز نمی‌شود. فیلترشکن را که خاموش می‌کنیم دسترسی به گوگل و گوگل‌داک که آرشیوهایمان در آن وجود دارد، از بین می‌رود. موضوع دیگر اینکه برای لینک و ارتباط‌ها هم گاهی نیاز است با یک کارشناس خارجی مصاحبه کنیم، اما تلگرام یا واتس‌اپ وصل نمی‌شود. البته الان محل کارمان فیلترشکنی به ما داده که اغلب مواقع کار می‌کند، اما سرعتش بسیار پایین است و در زمان استفاده از آن دسترسی به اپ و سایت‌های داخلی از بین می‌رود. نکته بعدی اینکه من عادت دارم تمام کارهایم را در گوگل‌داک می‌نویسم که همان روزهای اول قطعی اینترنت، کامل از بین رفته بود و این بر روند دورکاری‌های من تأثیر گذاشته بود. گاهی مصاحبه‌های آنلاین و اسکایپی می‌گرفتیم که الان از هیچ‌کدامشان نمی‌توانیم استفاده کنیم. من یادم است که چند وقت پیش به دلیل همین مشکلات اینترنت یادداشتی، نیم‌ساعت مانده به صفحه‌آرایی نهایی به دستم رسید. در واقع تبادل ارتباطی به مشکل خورده است. واقعا یک وقت‌هایی نیاز است از داده‌های سایت‌های خارجی ترجمه و استفاده کنیم، در این شرایط باید فاتحه آن را بخوانیم. روزهای اول حتی دسترسی به رسانه‌های داخلی همچون ایسنا و فارس هم امکان‌پذیر نبود.

این خبرنگار از چالش کار در حوزه گزارش‌های تصویری می‌گوید که این روزها حتی دانلود فیلم و جابه‌جایی فایل گزارش‌های تصویری‌ در اپلیکیشن‌ها کار بسیار سختی شده است.

از   ترس   فشار   رسانه   چیزی   نمی‌گویم

در این میان خبرنگارهای دیگری هم هستند که این روزها روند کارشان به دلیل مشکلات در اتصال به اینترنت و دسترسی‌ به منابع دچار چالش‌های جدی شده اما به دلیل ناامنی شغلی اظهار نظری نمی‌کنند، همچون خبرنگار جوانی که در یکی از خبرگزاری‌های داخلی مشغول است و نمی‌خواهد نامی از او ذکر شود، او می‌گوید: شرایط خیلی سخت است، از جابه‌جایی فایل صدا و متن تا ارتباطاتی که همیشه داشتیم، خیلی شرایط سخت شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها