|

گزارش خبرگزاری قوه قضائیه، میزان از وضعیت حضور وکلای محمد قبادلو در دادگاه

11 روز پیش اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت‌‌شدگان اعتراضات اخیر به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. متهم این دادگاه محمد قبادلو بود و طبق گزارش‌ها «امیر رئیسیان» که وکیل تعیینی متهم بود، اجازه حضور در دادگاه برای دفاع را نیافت. خبرگزاری میزان به‌تازگی گزارشی از این دادگاه منتشر کرده که نکات درخور توجهی دارد.

گزارش خبرگزاری قوه قضائیه، میزان  از وضعیت حضور وکلای محمد قبادلو در دادگاه

شرق: 11 روز پیش اولین دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت‌‌شدگان اعتراضات اخیر به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. متهم این دادگاه محمد قبادلو بود و طبق گزارش‌ها «امیر رئیسیان» که وکیل تعیینی متهم بود، اجازه حضور در دادگاه برای دفاع را نیافت. خبرگزاری میزان به‌تازگی گزارشی از این دادگاه منتشر کرده که نکات درخور توجهی دارد. میزان نوشته قبادلو متهم به افساد فی‌الارض از طریق اقدام گسترده علیه مأموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری پیکان سفید‌رنگ شده است که بنا بر گفته این رسانه، اقدام وی منجر به شهادت استوار فرید کرم‌پور‌حسنوند و مجروح‌شدن پنج مأمور دیگر پلیس شده است. در گزارش میزان اشاره‌ای هم به حضور وکلای قبادلو شده که در ادامه عینا گزارش خبرگزاری قوه‌ قضائیه را می‌خوانیم:

با توجه به اینکه اتهامات قبادلو مبنی بر قتل عمد، ایراد صدمه عمدی منجر به شکستگی نسبت به سایر شکات، اقدام به قتل عمدی سایر شکات که زنده مانده بودند، از طریق برخورد با خودرو و تخریب وسایل نقیله ناجا در دادگاه کیفری یک رسیدگی می‌شود، وکلایی که خانواده وی انتخاب کردند، در جریان این پرونده حضور دارند و می‌توانند طبق قانون از موکل خود دفاع کنند. نکته مهم این است که بحث قصاص متهم هم در همین دادگاه مطرح و مورد پیگیری است.

طبق قانون و در آغاز تحقیقات مقدماتی، قاضی پرونده به محمد قبادلو اعلام می‌کند که توانایی اخذ وکیل دارد یا خیر؟

قبادلو مدعی می‌شود که توانایی اخذ وکیل ندارد و خطاب به قاضی بیان می‌کند قوه قضائیه برای وی وکیل انتخاب کند. قاضی هم طی مکاتبات موجود طبق تبصره ماده ۱۹۰ از مرکز مشاوران قوه قضائیه برای قبادلو درخواست وکیل می‌کند. در این مرحله خانواده محمد قبادلو دو وکیل (مهدخت دامغان‌پور و امیر رئیسیان) را برای پرونده وی معرفی می‌کنند. با توجه به ابعاد امنیتی این پرونده و اجرای تبصره ماده ۴۸ (انتخاب وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضائیه) وکلای معرفی‌شده توسط خانواده قبادلو، صلاحیت دفاع از وی در پرونده افساد فی‌الارض را که در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود، ندارند اما حضور آنها در پرونده کیفری محمد قبادلو مانعی ندارد و وکلای تعیینی می‌توانند از اتهامات انتصابی وی در دادگاه کیفری یک دفاع کنند. در آخرین جلسه دفاع مربوط به پرونده کیفری محمد قبادلو در دادسرا، هر دو وکیل انتخابی (مهدخت دامغان‌پور و امیر رئیسیان) حضور داشتند. در این جلسه که حدود سه ساعت طول کشید، وکیل رئیسیان مدعی شد که موکل وی دچار بیماری دوقطبی است و تعادل روانی ندارد و در زمان حرکت به سمت مأموران از خود اراده‌ای نداشته است. پس از صحبت‌های وکیل، بازپرس پرونده در حضور وکلا از متهم درباره بیماری روانی و دوقطبی سؤال می‌پرسد. محمد قبادلو اعلام می‌کند سال ۹۴ متوجه بیماری خود شده اما پیش از این در بیمارستانی برای درمان بستری نبوده است، فقط گهگاهی به پزشک مراجعه می‌کرده است و آخرین درگیری یا نزاع وی هم برمی‌گردد به سال اول دبیرستان.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها