|

ادعاهایی که دروغ از آب درآمدند

چیزی به شروع رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر و اولین بازی ایران در این جام که مقابل انگلیس است، باقی نمانده است. کی‌روش اردوی تیم ملی را با بازیکنان شاغل در لیگ ایران شروع کرده و منتظر است تا لژیونرهای تیمش که بار اصلی ترکیب روی دوش آنهاست نیز به این اردو اضافه شوند.

چیزی به شروع رقابت‌های جام جهانی 2022 قطر و اولین بازی ایران در این جام که مقابل انگلیس است، باقی نمانده است. کی‌روش اردوی تیم ملی را با بازیکنان شاغل در لیگ ایران شروع کرده و منتظر است تا لژیونرهای تیمش که بار اصلی ترکیب روی دوش آنهاست نیز به این اردو اضافه شوند. در ‌این ‌بین، فهرست اولیه‌ای از بازیکنان تیم ملی که به اردو دعوت شده‌اند هم حرف و حدیث داشته و هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از اینکه چند بازیکن‌شان در فهرست نهایی کارلوس کی‌روش قرار نگرفته‌اند، شاکی هستند. درباره استقلال این روزها از نبودن محمد محبی و صالح حردانی در اردو زیاد انتقاد می‌‌شود. در جبهه مقابل هم پرسپولیسی‌ها از اینکه دو خرید جدیدشان یعنی دانیال اسماعیلی‌فر و سعید صادقی مورد توجه کارلوس قرار نگرفته‌اند، ابراز نارضایتی کرده‌اند. درباره دانیال که با توجه به آماری که او به ثبت رسانده، هنوز هم هستند عده زیادی که می‌گویند نه‌تنها حضور در اردو، بلکه حضور در جام جهانی هم حق این بازیکن است. به غیر از این اسامی که نام برده شد، این روزها فهرست تیم ملی یک غایب به‌نسبت سرشناس داخلی هم دارد: مهدی قایدی. بازیکنی که به او لقب «نیمار» داده و گفته شده بود قرار است آینده فوتبال ایران باشد، با حضور ناموفقش در فوتبال امارات، رفته‌رفته از یادها رفت و این روزها کسی برای اینکه چرا مهدی قایدی جایی در ترکیب تیم ملی ایران ندارد یا حتی به اردوی تیم ملی هم دعوت نمی‌شود، به خودش زحمت یک پرسش هم نمی‌دهد.

فارغ از مباحثی که این روزها درباره بازیکنان باکیفیت استقلال و پرسپولیس که راهی به اردوی تیم ملی پیدا نکرده‌اند، به جریان افتاده، از کنار همین موضوعات می‌توان به یک ادعای جنجالی که چند ماه پیش به راه افتاد، برگشت و نشان داد که اتفاقات جنجالی آن زمان، بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، یک جریان رسانه‌ای یا یک بلوف هواداری بوده است. موضوع مورد بحث مشخصا درباره مهدی قایدی و سعید صادقی است؛ دو بازیکنی که در ابتدای همین فصل به جمع بازیکنان استقلال و پرسپولیس پیوسته و هر دو هم جایی در اردوی تیم ملی ندارند. موضوع مشترک درباره این دو بازیکن، عدم حضورشان در ترکیب تیم ملی نیست، بلکه شایعاتی است که پیش‌تر مطرح و ادعا شده بود این دو، به هوای فیکس بازی‌کردن در تیم ملی ایران، به استقلال و پرسپولیس پیوسته‌اند. مهدی قایدی با وجود آنکه در تیم الاهلی کارنامه خوبی نداشت، ولی همچنان برای استقلالی که می‌خواست از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند، مهره قابلی بود. انتهای فصل پیش فوتبالی در امارات بود که خبر رسید الاهلی تصمیم گرفته این بازیکن را به صورت قرضی به باشگاه دیگری واگذار کند. مهدی و خانواده‌اش دوست داشتند در امارات یا قطر، تیمی را برای ادامه دوران فوتبالی انتخاب کنند، ولی این بازیکن در ادعایی که یکی از روزنامه‌های ورزشی در آن برهه کرد، از سوی چند نفر از مسئولان باشگاه استقلال وسوسه شد تا به تهران بیاید. آن زمان در این زمینه نوشته شد: «یکی، دو نفر از اعضای هیئت‌مدیره باشگاه استقلال در تماس با مهدی قایدی متذکر شده‌اند که بازگشت به استقلال از لحاظ فنی به سود او است و در ماه‌های منتهی به حضور ایران در جام جهانی فوتبال، انتخاب استقلال می‌تواند به حضور قطعی قایدی در تیم ملی کمک کند». درست یا غلط، مهدی قایدی برای ادامه دوران حرفه‌ای‌ خود استقلال را انتخاب کرد و راهی تهران شد. بازگشت او به استقلال فعلا موفقیت‌آمیز نبوده و او به غیر از بازی نخستی که برابر ملوان انجام داد، دیگر نتوانسته هواداران تیمش را راضی نگه دارد. طبیعتا وقتی او آماده نباشد، حتی اگر مسئولی به او قول حضور در تیم ملی، آن‌هم به صورت قطعی را داده باشد، باز این بازیکن جایی در فهرست نخواهد داشت. البته آن زمان هدایت تیم ملی بر عهده مربی دیگری بود و مشخص نیست که آیا واقعا چنین قولی به مهدی قایدی داده شده است یا خیر. فعلا که با توجه به رخداد کنونی، مشخص است ادعایی که درباره این بازیکن شده و قولی که از طرف یکی، دو نفر از مسئولان باشگاه استقلال به او داده شده، دروغ است و باورپذیر نیست.

چنین موضوعی درباره ستاره نقل و انتقالات فوتبال ایران یعنی سعید صادقی هم مطرح شد. صادقی ستاره باشگاه گل‌گهر در فصل گذشته بود و از او به‌عنوان مؤثرترین بازیکن لیگ ایران یاد شد. تقریبا همه تیم‌های متمول لیگ‌برتری برای داشتن سعید صادقی به صف شدند. اگرچه در آن برهه عنوان شد که این بازیکن پیشنهادهایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، پرتغال و بلژیک دارد، ولی خبر رسید که در سال منتهی به جام جهانی، صادقی نمی‌خواهد دست به ریسک بزند و می‌خواهد در لیگ ایران، در تیمی که به او تضمین فیکس بازی‌کردن بدهد، به میدان برود. اینجا بود که شایعه شد سعید صادقی با مسئولان باشگاه استقلال به توافق رسیده است، ولی در عین ناباوری، او به باشگاه رقیب یعنی پرسپولیس پیوست. حضور صادقی در باشگاه پرسپولیس با ادعای جنجالی عضو هیئت‌مدیره استقلال، یعنی محمد مؤمنی روبه‌رو شد. او در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی درباره منتفی‌شدن حضور «سعید صادقی» در استقلال گفت: «سعی می‌کنیم بازیکن باکیفیت را به هر شکل ممکن به خدمت گرفته و با بازیکنان ایرانی نواقص پست‌های خود را برطرف کنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد، حتما از بازیکن خارجی استفاده می‌کنیم. مضاف بر اینکه اینجا استقلال است، نه تیم ملی؛ سهمیه جام جهانی هم برای کسی نداریم یا اینکه بگوییم می‌توانیم رسیدن به تیم ملی و سهمیه جام جهانی را فراهم کنیم. تیم‌های دیگر حتما چنین قولی داده‌اند». مشخصا منظور مؤمنی، باشگاه پرسپولیس بود. همان صحبت‌ها بازتاب زیادی در فضای رسانه‌ای داشت و ادعا شد که باشگاه پرسپولیس با این وعده که صادقی با حضور در این باشگاه می‌تواند خیالش از حضور در جام جهانی قطعی باشد، تیم سرخ‌پوش تهرانی را انتخاب کرده است. در کنار چنین شایعه‌ای، سعید صادقی که مؤثرترین بازیکن فصل گذشته لیگ برتر بود، امید زیادی داشت تا با تداوم درخشش‌هایش در پرسپولیس بتواند جایگاه خود در فهرست تیم ملی را به‌ دست آورد. او در دوره دراگان اسکوچیچ به اردوی تیم ملی هم دعوت شد؛ اما حضور صادقی در تیم ملی طولانی‌مدت نبود و بعد از آنکه در اردوی اول بعد از آمدن کارلوس کی‌روش حضور پیدا کرد، سرمربی پرتغالی تیم ملی روی نام وینگر پرسپولیس خط قرمز کشید و دیگر از او دعوت نکرد تا تمایل‌نداشتن خود به سبک بازی سعید صادقی را نشان بدهد و مهره تأثیرگذار در ترکیب سرخ‌پوشان پایتخت نتواند همراه تیم ملی به قطر سفر کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها