|

سقوط قیمت جهانی غذا

قیمت جهانی مواد غذایی به پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته رسید. به گزارش ایسنا، آب‌وهوای مناسب، عرضه محصولات کشاورزی مانند جو را تقویت کرده است و تورم فزاینده تجارت کالا را محدود می‌کند.

سقوط قیمت جهانی غذا

قیمت جهانی مواد غذایی به پایین‌ترین حد در ۹ ماه گذشته رسید. به گزارش ایسنا، آب‌وهوای مناسب، عرضه محصولات کشاورزی مانند جو را تقویت کرده است و تورم فزاینده تجارت کالا را محدود می‌کند. این موضوع به مهار شوک‌های عرضه از دریای سیاه کمک کرده و باعث شده است که شاخص هزینه ماهانه مواد غذایی از سوی سازمان ملل در اکتبر ۰.۱ درصد کاهش یابد و در پایین‌ترین حد خود از ژانویه باقی بماند. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل‌ متحد اعلام کرد قیمت گوشت، شکر، روغن‌های گیاهی و لبنیات کاهش یافته است. ارین کولیر، اقتصاددان در فائو گفت: با‌این‌حال، شاخص نسبت به سال‌های اخیر به‌طور درخور توجهی افزایش یافته و دلار آمریکا در‌ حال افزایش است که تأمین عرضه را برای کشورهای واردکننده مواد غذایی دشوارتر می‌کند.

تغییر قیمت کالاها در قفسه‌های فروشگاه‌های مواد غذایی ممکن است زمان ببرد؛ زیرا تولیدکنندگان با هزینه‌های بالاتر نیروی کار و انرژی مقابله می‌کنند. به‌علاوه، مسیر محموله‌های غلات و روغن از اوکراین همچنان نامشخص است که یک عنصر حیاتی برای قیمت مواد غذایی در آینده است.‌ غلات در طول ماه سه درصد افزایش یافت. روسیه این هفته پس از تعلیق کوتاهی که کشتی‌ها را به‌طور موقت متوقف کرد، سهم خود در پیمان صادرات محصولات اوکراین را از سر گرفت. این قرارداد در اواسط نوامبر تمدید می‌شود و مقامات هنوز تمدید آن را تأیید نکرده‌اند.‌ کولیر گفت: قیمت گندم و ذرت هر دو تحت تأثیر عدم قطعیت مداوم قرار گرفتند. شاخص مواد غذایی سازمان‌ ملل در ماه مارس و اندکی پس از جنگ روسیه و اوکراین و تعطیلی بنادر اوکراین، به یک رکورد رسید. ‌بر اساس گزارش بلومبرگ، سامانه اطلاعات بازار کشاورزی در یادداشتی اعلام کرد: فسخ احتمالی این قرارداد تهدیدی برای افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار و تشدید نگرانی‌های جهانی درباره امنیت‌ غذایی است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها