|

درس بدون ترس

در چند روز گذشته فراخوانی در افغانستان منتشر شده که در آن قرار است مادران برای دادخواهی تحصیل فرزندانشان به در مدارس مراجعه کنند و درخواست تحصیل فرزندان دختر را ارائه دهند.

درس بدون ترس

در چند روز گذشته فراخوانی در افغانستان منتشر شده که در آن قرار است مادران برای دادخواهی تحصیل فرزندانشان به در مدارس مراجعه کنند و درخواست تحصیل فرزندان دختر را ارائه دهند. نام این کارزار «درس بدون ترس» است که یکی از خواننده‌های افغانستان آن را پیشنهاد داده است. در این کارزار دختران همراه مادرانشان هستند؛ هرچند در تجربه چند روز گذشته در کابل، روی خوشی از سوی مدارس به آنها نشان داده نشده و دری برای آنها گشوده نشده است. این مادران و دختران با شعار «درس بدون ترس»، خواستار بازگشایی مدارس متوسطه و دبیرستان‌های دخترانه شدند و از خانواده‌های دیگر نیز خواستند برای اعتراض مقابل بی‌سرنوشتی دخترانشان دست‌به‌کار شوند.

آنها در چند خیابان نزدیک مدرسه شعارنوشته‌های کوچکی را به همراه داشتند و خواسته خود را فریاد می‌زدند. البته تعدادی دیگر از مادران و دختران که به مدرسه دیگری رفته بودند، از ترس واکنش طالبان و دستگیری فقط به حمل شعار‌نوشته‌ها کفایت کردند، ولی با انتشار ویدئوها در شبکه‌های اجتماعی سعی در ثبت و انتظار خواسته خود داشتند. در یکی از این فیلم‌ها که در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال قرار گرفته است، یکی از مادران می‌گوید: «دخترانم آرزو داشتند از مدرسه فارغ‌التحصیل شوند و در آزمون کنکور شرکت کنند‌ ولی اکنون در خانه نشسته‌اند و به آینده تاریکشان نگاه می‌کنند». تابه‌حال بیانیه‌های زیادی از سراسر جهان در حمایت از تحصیل دختران افغانستان منتشر شده است.

در‌حال‌حاضر بیش از 400 روز از ممنوعیت تحصیل دختران می‌گذرد. برخی از خانواده‌ها بر این باورند اگر این کارزار مورد استقبال قرار گیرد و عموم مردم افغانستان، دخترانشان را با لباس فرم به مدارس بفرستند، شاید این ممنوعیت برداشته شود. در حقیقت در مدتی که از حضور طالبان در افغانستان می‌گذرد، کشتار و سرکوب و مخالفت در زمینه‌های مختلف سبب شده بسیاری خواسته‌های آنها در زمینه ممنوعیت تحصیل را اجابت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها