|

برای هنرمندان ایران

گریه «فاطمه معتمدآریا»، بازگرداندن «مانی حقیقی» از فرودگاه و ممنوع‌الخروج‌کردن او و عدم اجازه برای حضور در جشنواره فیلم لندن، ممنوع‌الخروجی «هدیه تهرانی»، عکس متفاوت از چهره «پانته‌آ بهرام»، ادامه ممنوع‌الخروجی همایون شجریان و همسرش «سحر دولتشاهی»، نوشته‌های «حمید فرخ‌نژاد» و ویدئوهای «محمد عمرانی»، «بابک کریمی» و... نمونه رفتار با هنرمندان سینما و فعالان عرصه فرهنگی در کنار بسته‌شدن فضای انتشار اخبار برای روزنامه‌نگاران و بازداشت دانش‌آموزان و دانشجویان است.

گریه «فاطمه معتمدآریا»، بازگرداندن «مانی حقیقی» از فرودگاه و ممنوع‌الخروج‌کردن او و عدم اجازه برای حضور در جشنواره فیلم لندن، ممنوع‌الخروجی «هدیه تهرانی»، عکس متفاوت از چهره «پانته‌آ بهرام»، ادامه ممنوع‌الخروجی همایون شجریان و همسرش «سحر دولتشاهی»، نوشته‌های «حمید فرخ‌نژاد» و ویدئوهای «محمد عمرانی»، «بابک کریمی» و... نمونه رفتار با هنرمندان سینما و فعالان عرصه فرهنگی در کنار بسته‌شدن فضای انتشار اخبار برای روزنامه‌نگاران و بازداشت دانش‌آموزان و دانشجویان است. خانه سینما به‌عنوان جامعه اصناف سینمای ایران، در بیانیه‌ای نسبت به این روند اعتراض داشته و نوشته است: «در روزهای پرالتهاب اخیر شاهد دو نوع رفتار متناقض از سوی نهادهای مختلف بوده‌ایم؛ همچنان که از سویی گفت‌وگو و پرهیز از قطبی‌کردن جامعه و نقش مؤثر هنرمندان به عنوان بازتاب‌دهنده خواست جامعه از سوی مقامات کشور از‌جمله ریاست قوه قضائیه مطرح می‌شود، از سوی دیگر فهرست احضارها، ممنوعیت خروج و فعالیت هنرمندان نیز هر روز گسترش می‌یابد.

 درکنار این دو شیوه متناقض، رفتارهای تحریک‌آمیز دیگری نیز بر آتش این سوءتفاهم می‌افزاید. 

نصب بیلبورد بزرگ شهری با عنوان زنان ایران که عکس‌العمل‌ها در مواجهه با آن قابل پیش‌بینی بود، عملا نظریه ایجاد گفت‌وگو را منتفی و آن را به یک بحث نمایشی و راهبردی برای از سر گذراندن بحران فعلی تبدیل می‌کند. 

جامعه اصناف سینمایی ایران با ابراز نگرانی از این رفتارهای متناقض، به مجموعه‌ دستگاه‌ها و نهادهای مختلف که مایل به گفت‌وگو با معترضین هستند، توصیه می‌کند این رفتار پرتناقض را متوقف کرده و زمینه آزادی دلسوزان و به‌ویژه هنرمندان دربند یا در شرف دریافت احکام را فراهم کرده و از احضارهای پی‌درپی و رفتارهایی که ناقض اصل گفت‌وگوست اجتناب نمایند تا در قدم نخست، طرح بحث گفت‌وگو و ایجاد وفاق، قابل باور شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها