|

جنایت در هزاره

اعتراض‌ها به کشتار دختران افغانستانی در یک آموزشگاه آمادگی کنکور در کابل ادامه دارد. انفجار در آموزشگاه کاج در غرب کابل، منجر به کشته و زخمی‌شدن بیش از ۱۴۰ نفر شد. گوترش روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «مقامات کنونی باید از حق دسترسی همه افغان‌ها بدون در نظر داشت قومیت و جنسیت آنها حمایت کنند».

جنایت در هزاره

اعتراض‌ها به کشتار دختران افغانستانی در یک آموزشگاه آمادگی کنکور در کابل ادامه دارد. انفجار در آموزشگاه کاج در غرب کابل، منجر به کشته و زخمی‌شدن بیش از ۱۴۰ نفر شد. گوترش روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «مقامات کنونی باید از حق دسترسی همه افغان‌ها بدون در نظر داشت قومیت و جنسیت آنها حمایت کنند».

این حمله صبح روز جمعه در منطقه دشت‌برچی، جایی که اکثریت شیعه و هزاره زندگی می‌کردند، رخ داد. به گفته یکی از کارمندان مرکز آموزشی کاج که حمله در آن رخ داده است، یک مهاجم انتحاری پیش از اینکه وارد صنف درسی شود و مواد منفجره همراهش را انفجار دهد، دو نفر از محافظان این مرکز را کشت. این مهاجم پیش از انفجار به سمت دانش‌آموزان تیراندازی کرده است. علاوه بر کشته‌شدگان، ده‌ها نفر در این حمله زخم برداشتند و بیشتر قربانیان این حمله، دختران هستند. تاکنون کسی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است؛ اما در گذشته مسئولیت چنین حملاتی را معمولا گروه داعش بر عهده می‌گرفت. پس از این اتفاق کاربران در شبکه‌های اجتماعی و توییتر با هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» فارسی و انگلیسی توانستند آن را به ترند تبدیل کنند و بیش از 275 هزار توییت در این زمینه منتشر شده است.

«یک هزاره داغدار در چنگ طالب!»، «باید هزاره باشی تا این همه درد را حس کنی...!»، «برای روشنایی، برای آگاهی و برای آزادی صدا بلند کنیم»، «در سوگ هم‌نسلان، هم‌صنفی، هم‌تبار و هم‌سرشت‌/ با یک صدا بگوییم و فریاد بزنیم نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» از جمله نظرات کاربران است و همچنین برخی عکس‌هایی به‌شدت تأثیرگذار را از مجروحان و کشته‌شدگان این کشتار منتشر می‌کردند و به‌عنوان «زخم‌هایی‌که به جرم دانایی به صورت نقش بسته» از آن یاد می‌کردند. همچنین تظاهرات دانشجویان دختر در دانشگاه‌های هرات و بامیان، کابل و چند شهر دیگر برگزار شد. آنها فریاد می‌زدند‌: «‌تحصیل حق ماست‌»‌، «تحصیل و تعلیم گناه نیست»، «امنیت حق ماست»، «ما امنیت می‌خواهیم»، «مرگ بر دشمنان دانایی»، «ما یکی هستیم»، «به ما محلق شوید» و شعار اصلی‌شان این بود که «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید!». به گزارش روزنامه هشت صبح که سعی می‌کند همچنان صدای مردم افغانستان باشد، یکی از تظاهرات‌های زنان در اعتراض به این کشتار به‌شدت توسط طالبان سرکوب شده است و زنان و دختران مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند و برخی از آنها با قنداق‌های تفنگ بر پهلوی زنان می‌کوبیدند، به‌طوری‌که چند زن روانه بیمارستان شدند و حتی به شلیک تیر هوایی برای پراکنده‌کردن زنان مبادرت کردند، وسایل خبرنگاران ضبط شده و موبایل برخی از آنان شکسته شده است. زنان و دختران با شعارهای «نسل‌کشی جنایت است، خاموشی خیانت است»، «عدالت عدالت، خسته‌ایم از جهالت»، «نسل‌کشی هزاره را متوقف کنید» و «‌نه به استبداد و پیش به‌ سوی آبادی» در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

طالبان چنان فضایی از رعب و وحشت به وجود آورده است که برخی منابع مردمی به رسانه‌ها گفته‌اند خانواده‌های قربانیان، سوگوار هستند و نمی‌توانند جزئیات بیشتری از تعداد قربانیان ارائه کنند.

از سوی دیگر، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان در رشته توییتی این حمله را «جنایت ‌بین‌المللی» توصیف می‌کند. او می‌گوید: «حمله بر مراکز آموزشی مردم هزاره و شیعه باید متوقف شود. حمله به آینده افغانستان را پایان دهید. جنایت بین‌المللی را بس کنید». هرچند این اعتراض‌های بین‌المللی چندان شنیده نمی‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها