|

بی‌رحمی ایران برابر اندونزی؛ استارت ‌ برای قهرمانی

شانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های فوتسال آسیا دیروز به طور رسمی برای ایران شروع شد که شاگردان وحید شمسایی در اولین گام موفق شدند با نتیجه درخور توجه 5 بر صفر از سد اندونزی عبور کنند.

بی‌رحمی ایران برابر اندونزی؛ استارت ‌ برای قهرمانی

شانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های فوتسال آسیا دیروز به طور رسمی برای ایران شروع شد که شاگردان وحید شمسایی در اولین گام موفق شدند با نتیجه درخور توجه 5 بر صفر از سد اندونزی عبور کنند. ایران که برای حضور در این دوره از رقابت‌ها تقریبا پوست‌اندازی کرده، در این بازی مالک مطلق توپ و میدان بود و چه بسا اگر جاه‌طلبی بیشتری وجود داشت، می‌توانست با نتیجه‌ای به مراتب پرگل‌تر از سد رقیب عبور کند. نکته درخور‌توجه درباره تقابل شب گذشته ایران و اندونزی، حضور محمد هاشم‌زاده، ملی‌پوش سابق ایران، به عنوان سرمربی اندونزی بود. تیم او در نیمه دوم بازی، رقابت‌ به مراتب بهتری با ایران داشت. به هر روی، تیم ملی فوتسال ایران عزمش را جزم کرده تا هر طور شده در این دوره از رقابت‌ها هم به عنوان قهرمانی برسد. ایران در هر 15 دوره گذشته جام ملت‌های آسیا حضور داشته و ملی‌پوشان فوتسال ایران توانسته‌اند 12 بار جام قهرمانی را بالای سر ببرند. تیم ملی فوتسال ایران که از سال 1999 حضوری ثابت در جام ملت‌ها داشت، این فرصت را دارد تا با کسب عنوان قهرمانی در رقابت‌های پیش‌رو، در کسب جام قهرمانی پیاپی هت‌تریک کند. تیم ملی فوتسال ایران آخرین‌ بار در جام ملت‌های آسیا 2014 ویتنام در ضربات پنالتی مغلوب ژاپن شد و جام قهرمانی را از دست داد و حالا این فرصت برای شاگردان وحید شمسایی وجود دارد تا بتوانند در کسب عنوان قهرمانی متوالی در قاره آسیا هت‌تریک کنند. موضوع مهم درباره سرمربی کنونی ایران اینکه وحید شمسایی در کسوت بازیکن در هشت دوره توانست قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را تجربه کند و حالا امیدوار است که بتواند در قامت سرمربی هم به این افتخار برسد و اولین قهرمانی‌اش را در دوره سرمربیگری به دست آورد. شب گذشته و بعد از بازی با اندونزی، علیرضا رفیعی‌پور، ملی‌پوش فوتسال ایران، یکی از اولین نفراتی بود که نسبت به برد ایران واکنش نشان داد و گفت: «بازی‌کردن در هر تورنمنتی بسیار سخت است و سطح جام ملت‌های آسیا نیز بسیار بالا است. خوشحالم که توانستیم در این دیدار پیروز شویم. بازیکنان توانستند جواب اعتماد کادر فنی را بدهند و هر آنچه را از آنها خواسته شده بود، در زمین اجرا کردند. از این به بعد به بازی بعدی فکر می‌کنیم و آماده دیدار با چین تایپه خواهیم شد».

خلق شگفتی با حضور داوران زن ایرانی

این دوره از رقابت‌ها در شرایطی در کویت استارت خورده که در یکی از نخستین بازی‌ها، تیم ملی فوتسال عربستان شگفتی بزرگی را رقم زد و تیم ژاپن، یکی از مدعیان قهرمانی این دوره از بازی‌ها را شکست داد. در این بازی که با نتیجه 2 بر یک به سود عربستان به پایان رسید، عربستانی‌ها در همان نیمه اول کار ژاپن را تمام کردند و با نتیجه ۲ بر یک برنده به رختکن رفتند. ژاپن در نیمه دوم هر کاری کرد نتوانست دروازه عربستان را باز کند تا اولین شگفتی بزرگ جام را با باخت خود رقم بزند. عربستان با سرمربیگری «آن درو پلازا آلوارز» اسپانیایی که سابقه کار در تیم بارسلونا را هم دارد، جنگنده ظاهر شد و حتی در ضد حملات می‌توانست اختلاف گل‌ها را بیشتر کند. نکته مهم برای مخاطبان ایرانی اینکه در این مسابقه، زری فتحی و گلاره ناظمی دو داور ایرانی هم حضور داشتند. فتحی از سوی AFC به‌عنوان داور دوم و ناظمی به‌عنوان وقت نگه‌دار انتخاب شده بودند.

به غیر از محمد هاشم‌زاده که شب گذشته نتوانست کار چندان زیادی در تقابل با ایران از پیش ببرد، یکی دیگر از مربیان ایرانی حاضر در این دوره از رقابت‌ها هم استارت چندان خوبی نداشت. عراق با هدایت سیدمحمد ناظم‌الشریعه سرمربی ایرانی خود که پیش‌از‌این روی نیمکت سرمربیگری ایران می‌نشست، برابر تایلند با نتیجه ۲ بر ۳ شکست خورد. ناظم‌الشریعه که پیش‌از‌این در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ با تیم ایران قهرمان آسیا شده بود، امیدوار است در بازی دوم برابر عمان به پیروزی برسد. این مربی ایرانی بعد از شکست در اولین بازی‌اش به همراه عراق در لیگ ملت‌های فوتسال آسیا گفت: «مهم‌ترین موضوع، کسب تجربه در این رقابت‌هاست. بیش از ۸۰ درصد از بازیکنان ما برای اولین بار در مسابقات قهرمانی آسیا بازی می‌کنند. به خاطر تمرکز‌نداشتن برابر تایلند شکست خوردیم. هدف اصلی ما پیروزی است. شاید با تغییر استراتژی، شانس خوبی برای پیروزی داشته باشیم. رویکرد خود را پس از ریکاوری برنامه‌ریزی خواهیم کرد». عراق که در گروه A این رقابت‌هاست، امروز پنجشنبه به مصاف تیم عمان می‌رود تا یکی از حساس‌ترین بازی‌های این روزهای فوتسالش را برگزار کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها