|

بهزاد رحیمی، نماینده بانه و سقز در مجلس در گفت‌وگو با «شرق»:

پیگیر کار بازداشتی‌ها هستم

مرگ مهسا امینی دختر جوانی که به وزرا برده شد اما درنهایت بدن بی‌جانش تحویل خانواده‌اش شد، سبب واکنش‌ها و انتقادات بسیاری به عملکرد گشت ارشاد و البته نحوه رسیدگی به پرونده موارد این‌چنینی شده است. در سه شب گذشته تعدادی از شهرهای کشور درگیر اعتراضات مردمی به مرگ این دختر جوان بودند و تعدادی هم بازداشت شده‌اند.

پیگیر کار  بازداشتی‌ها هستم
معصومه معظمی خبرنگار گروه سیاسی روزنامه شرق

مرگ مهسا امینی دختر جوانی که به وزرا برده شد اما درنهایت بدن بی‌جانش تحویل خانواده‌اش شد، سبب واکنش‌ها و انتقادات بسیاری به عملکرد گشت ارشاد و البته نحوه رسیدگی به پرونده موارد این‌چنینی شده است. در سه شب گذشته تعدادی از شهرهای کشور درگیر اعتراضات مردمی به مرگ این دختر جوان بودند و تعدادی هم بازداشت شده‌اند. در رابطه با تعداد بازداشتی‌ها و سرنوشت آنها اطلاعات دقیقی در دست نیست اما نمایندگان وعده پیگیری وضعیت بازداشتی‌ها را داده‌اند. در‌این‌بین به گفته جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها «پزشکی قانونی به صورت شفاهی گزارش خود را درخصوص وضعیت مهسا امینی به مجلس اعلام کرده است» اما گزارش نهایی کمیته پس از دریافت گزارش کتبی و رسمی پزشکی قانونی به صحن مجلس قرائت خواهد شد. بهزاد رحیمی، نماینده بانه و سقز در مجلس یازدهم که از ابتدا پیگیر پرونده مرگ مهسا امینی بوده، در گفت‌وگو با «شرق» گفت: اتفاق تلخی برای خانم مهسا امینی به‌واسطه بازداشت گشت ارشاد در تهران افتاد که قلب همه ما را جریحه‌دار کرده است. با توجه به شناختی که دارم و فیلمی که موجود است، معتقدم ‌با این دختر‌خانم که از شهرستان به تهران آمده بود و بار اولی بود که با پلیس مواجه می‌شد، دچار استرس و تنش روحی شده است. همین امر منجر به سکته قلبی و مغزی او شده است.‌این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به مباحثی که در فضای مجازی مطرح است و البته هنوز به مدارکی نسبت به آنها دست پیدا نکرده‌ام، این دخترخانم به هر دلیلی فوت کرده است. اتفاقی که برای خانواده‌اش درد سنگینی است و برای نظام هم به‌واسطه برخورد پلیس حاشیه زیادی ایجاد کرده است. به همین دلیل خواسته و تذکر من، تجدیدنظر در رفتارهای گشت ارشاد با مردم است. البته جمع‌شدن گشت ارشاد نیاز به قانون دارد. گشت ارشاد قانونی است که سال 91 در مجلس تصویب شد و تکالیف قانونی و آیین‌نامه‌ای دستورالعملش دست دستگاه متولی است. اما ما خواستار بازنگری در این قانون هستیم.

رحیمی با بیان این جمله که «ارشاد درباره حجاب کاری نیست که با یک تذکر دو خانم و چند آقا و برگزاری کلاس توجیهی یکی، دو‌ ساعته انجام شود» افزود: این تفکر اشتباهی است و باید مقوله حجاب را به دستگاه‌های متولی خودش واگذار کنیم. هدف ما این است که مردم را به حجاب تشویق کنیم. برای مثال در برخی پارک‌ها اگر دختر‌خانم کم‌سنی حجاب کامل دارد او را با دادن گل و هدیه تکریم می‌کنند. این کار خوبی است، اما اینکه دختری را ابتدا به ساکن به دلیل حجابش بازداشت و به درون گشت ارشاد پرتاب کنند، کار غلطی است و این را قبول ندارم.

این نماینده مجلس افزود: اگر قرار بود با این رفتار گشت ارشاد به نتیجه برسیم، در 17 سال گذشته به نتیجه می‌رسیدیم. اما اصلا این رفتار نتیجه‌ای به دنبال نداشته است. دلیلش هم این است که مأموران گشت ارشاد نه با این کار آشنا هستند نه وظیفه و تکلیف آنها این است. ما نهادهای متولی زیادی در قبال ارشاد و امر به معروف داریم. همین خانم امینی را مثلا 22 سال صبر کرده‌ایم با فرهنگ و تربیت خاص خود بزرگ شده است و خانواده و مدرسه و جامعه و دانشگاه در این فرهنگ‌سازی دخیل بوده‌اند و به تصور گشت ارشاد هیچ‌کدام به وظایفشان عمل نکرده‌اند، حالا گشت ارشاد پلیس می‌گوید بیایید با یک ساعت کلاس توجیهی ارشادتان کنم. طبیعی است که چنین چیزی نتیجه نخواهد داد و قابل‌قبول نیست. او همچنین افزود: این اتفاقی که افتاده باعث جریحه‌دارشدن احساسات عمومی شده و مردم معترض به خیابان آمده‌اند و برخی هم بازداشت شده‌اند. در مرحله اول در مراسم خاکسپاری مهسا امینی در سقز تعدادی بازداشت و هشت نفر در درگیری با پلیس زخمی شدند، شش نفر با رسیدگی و درمان سرپایی مداوا شدند و یک نفر در سقز بستری شد که حال عمومی‌اش الان خوب است. یک نفر آنها را هم به تبریز انتقال دادند. بقیه کسانی هم که بازداشت شده بودند، با تعهد آزاد شدند. حجم دستگیری‌ها الان هم وجود دارد اما افرادی که کم‌سن‌و‌سال بودند و وابستگی به جایی نداشتند، با اخذ تعهد آزاد شدند. دیروز هم بازداشتی‌هایی وجود داشته است اما به دلیل ایجاد بازدارندگی بوده است. می‌خواهند بررسی کنند که آیا خودجوش اعتراض می‌کنند یا به جایی وصل هستند. این نماینده مجلس در رابطه با پیگیری وضعیت بازداشتی‌های اخیر گفت: بخشی از این بازداشت‌ها به دلیل بازدارندگی است و باید مردم را توجیه کنند که این کار مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. درست است که مردم باید اعتراض و ناراحتی خود را بروز دهند اما اگر این اعتراضات برای مهسا باشد، باید از راهش انجام شود. خانواده‌اش درخواست دارند مردم اجازه دهند از راه قانونی این مسیر طی شود؛ چر‌اکه با این روند هم مسئله مهسا به حاشیه کشیده می‌شود هم انرژی برای پیگیری تلف می‌شود. ما دوست نداریم بعد‌ از آن ماجرا شاهد جان‌دادن کسی دیگر یا بازداشت و به‌زندان‌افتادن کسی یا خون‌آمدن از بینی کسی دیگر باشیم. چون این نوع اعتراضات اصل ماجرای مطالبه‌گری را به حاشیه می‌برد.

او در پایان هم گفت: البته وضعیت افرادی را که بازداشت شده‌اند، پیگیری خواهیم کرد. در‌این‌باره با مسئولان سقز صحبت کردم و برخی افراد بازداشت‌شده با تعهد آزاد شده‌اند. شاید در بین آنها بر اساس دوربین‌ها کسانی باشند که قصد تخریب اموال عمومی را داشته‌اند که البته این موضوع روند قانونی خودش را دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها