|

واکنش آموزش و پرورش به یک گزارش

ادامه تحصیل بعد از کلاس نهم نیازمند اوراق هویتی است

وزارت آموزش و پرورش در واکنش به گزارش روزنامه «شرق» با عنوان «اخراج از مدرسه برای نداشتن شناسنامه» جوابیه‌ای را به دفتر این روزنامه ارسال کرد. متن این جوابیه به شرح زیر است:

مدیرمسئول محترم روزنامه شرق

با سلام و احترام؛ 

در پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه به تاریخ 22/05/1401 با عنوان «اخراج از مدرسه برای نداشتن شناسنامه» پاسخ وزارت آموزش و پرورش را به استحضار می‌رساند: آمنه یارمحمدزهی دانش‌آموز دبیرستان نرجسیه از توابع آموزش و پرورش شهرستان گلشن (جالق) متولد 13/4/1384 می‌باشد که از سال 1391 در دبستان قدسیه تحصیلات ابتدایی را آغاز کرده، در سال 1397 در مدرسه متوسطه اول نرجسیه مشغول به تحصیل و در سال 1399 در پایه نهم فارغ‌التحصیل می‌شود. با توجه به اینکه پدر نام‌برده از اتباع پاکستان و مادر وی ایرانی می‌باشد، دانش‌آموز در پایه اول دبستان کد دانش‌آموزی دریافت کرده است و با آن توانسته تا پایه نهم تحصیل نماید. ولی دانش‌آموز نام‌برده در طی 9 سالی که وی مشغول به تحصیل بوده، می‌توانسته برای دریافت شناسنامه فرزندش اقدام کند؛ چراکه برای تحصیل در مقطع بالاتر دانش‌آموز باید شناسنامه و کد ملی دارا باشد. شایان ذکر است ولی دانش‌آموز نام‌برده زمانی که کد دانش‌آموزی افراد فاقد شناسنامه را برای فرزندش دریافت می‌کند، از این موضوع اطلاع دارد که دانش‌آموز فقط می‌تواند تا پایه نهم تحصیل کند و برای تحصیل در مقاطع بالاتر نیاز به شناسنامه و کد ملی دارد. لیکن به هر نحوی موفق به دریافت شناسنامه نشده و به دلیل عدم ارائه مدارک، دانش‌آموز نتوانسته در مقطع متوسطه دوم تحصیل نماید.

 طبق قانون مدیر مدرسه در موارد استثنا از دانش‌آموزی که فاقد مدارک هویتی و تحصیلی است، با اخذ تعهد کتبی از ولی مبنی بر ارائه مدارک مربوط به صورت مشروط حداکثر برای مدت یک ماه ثبت‌نام می‌نماید. ادامه تحصیل این قبیل دانش‌آموزان در صورت عدم ارائه مدارک هویتی و تحصیلی با موافقت کمیسیون خاص اداره آموزش و پرورش تا پایان دوره اول متوسطه بلامانع خواهد بود و در هر صورت دانش‌آموز موظف است برای ثبت‌نام قطعی و درج مشخصات در دفتر آمار مدارک هویتی و تحصیلی خود را به مدرسه ارائه نماید. با توجه به اینکه در مقطع دوم دبیرستان نمرات دانش‌آموز در سامانه امین ثبت می‌شود و این امر نیازمند داشتن کد ملی است، لذا امکان ثبت‌نام برای دانش‌آموز در ابتدای سال تحصیلی و بدو ورود به مدرسه وجود ندارد. 

در راستای پیگیری مشکل ثبت‌نام آمنه یارمحمدزهی، اولیا به همراه دانش‌آموز به اداره آموزش و پرورش شهرستان دعوت و مجددا درباره قوانین و مقررات تحصیل دانش‌آموز فاقد شناسنامه و چگونگی ادامه تحصیل به ایشان راهنمایی و توضیحات کامل ارائه شده است. 

خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات و رسانه‌ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها