|

یانیه‌ انجمن صنفی طراحان گرافیک در اعتراض به تغییر نشان سازمان استاندارد

اعتراض در پی طراحی مجدد

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، روز گذشته در اعتراض به بازطراحی نشان سازمان ملی استاندارد ایران بیانیه‌ای صادر کرد.

اعتراض در پی طراحی مجدد

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، روز گذشته در اعتراض به بازطراحی نشان سازمان ملی استاندارد ایران بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده: طراحی نشان مؤسسه‌ استاندارد ایران سال ۱۳۶۴ توسط استاد مرتضی ممیز، پیشگام گرافیک مدرن ایران، بنیان‌گذار انجمن صنفی طراحان گرافیک و از پایه‌گذاران آموزش گرافیک نوین در سیستم دانشگاهی کشور طراحی و جایگزین نشانه‌ قبل از انقلاب این مؤسسه شد.

این اثر با توجه به طراحی پیشرو و هوشمندانه‌ای که داشت، در کنار شعار «علامت استاندارد، نشانه‌ مرغوبیت کالاست» به سرعت به نشانه‌ای قابل اعتماد در جامعه بدل شد. 

علامت استاندارد در نگاه اول یک مونوگرام زیبا از حرف S را به نمایش می‌گذارد که با نگاهی خلاقانه در ساختار یک مربع طراحی شده است. ویژگی منحصر‌به‌فرد این نشانه حروف مخفف‌شده‌ عنوان مؤسسه‌ استاندارد است که با ظرافت تمام به دو زبان در فضای میانی این مونوگرام جای  گرفته‌ است.

در حالت اصلی کلمه «ایران (بدون نقطه)» دیده می‌شود و با چرخش ۱۸۰‌درجه‌ای آن، عبارت «ISIRI» خوانده می‌شود. علاوه بر طراحی زیبا و منسجم، این نشانه به‌‌عنوان یکی از بهترین لوگو‌های ملی همیشه مورد توجه مردم و طراحان گرافیک داخل و خارج از کشور بوده و در حیطه‌ آموزش گرافیک نیز همواره مورد تحلیل و بررسی دانشجویان و مدرسان است. 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها