|

نبرد تاریخی پهلوان حسن یزدانی و دیوید تیلور در صربستان

تاکنون حسن یزدانی و دیوید تیلور، دو ابرستاره کشتی جهان چهار‌ بار با هم روبه‌رو شده‌اند. مهم‌ترین این رویارویی‌ها در المپیک توکیو ۲۰۲۰ و قهرمانی جهان ۲۰۲۱ اسلو اتفاق افتاد

بهرام مسعودی: تاکنون حسن یزدانی و دیوید تیلور، دو ابرستاره کشتی جهان چهار‌ بار با هم روبه‌رو شده‌اند. مهم‌ترین این رویارویی‌ها در المپیک توکیو ۲۰۲۰ و قهرمانی جهان ۲۰۲۱ اسلو اتفاق افتاد. برای پیروزی در هر مسابقه حساسی علاوه بر توانمندی و تمرینات مناسب و آمادگی کامل کشتی‌گیر و چاشنی شانس، استراتژی مناسب و برنامه مسابقه نقش بسیار مهمی در تعیین برنده مسابقه دارد. نبرد توکیو و اسلو و نبرد صربستان بین این دو نابعه کشتی را باید نبرد استراتژیکی نامید. 

در توکیو با توجه به سوابق رویارویی این دو قهرمان و ذهنیت شکست دومین رویارویی و مهارت بالای تیلور در بدلکاری، استراتژی نامناسب دفاعی تجویزی پس از کسب چند امتیاز برای یزدانی به‌ویژه در ۴۰ ثانیه آخر موجب شکست حسن یزدانی در توکیو شد و دست یزدانی از دومین طلای خود و ایران در المپیک کوتاه ماند؛ در‌حالی‌که برتری حسن در طول مسابقه و به‌ویژه در نیمه اول کاملا محسوس بود. ناراحتی شدید یزدانی در پایان مسابقه علاوه بر ناراحتی شکست بخشی مهم به خاطر استراتژی نامناسب بود که از تمام توانمندی و ظرفیت خود استفاده نکرد. 

حسن یزدانی یک کشتی‌گیر حمله‌ای تمام‌عیار است و هر ‌لحظه می‌تواند از هر حریفی ازجمله تیلور امتیاز بگیرد و در این تردیدی نیست ولی از سوی دیگر تیلور یک بدلکار قهار است و همین ریسک و حساسیت این رویارویی را بیشتر می‌کند‌. در مسابقه جهانی اسلو تیلور با همان استراتژی توکیو وارد مسابقه شد و در نیمه اول با استراتژی دفاعی و در نیمه دوم با استراتژی حمله مسابقه را ادامه داد. اما یزدانی در اسلو برعکس توکیو این بار با استراتژی حمله هم در نیمه اول و هم در نیمه دوم البته با احتیاط لازم ادامه داد و در‌حالی‌که از حریف جلو بود، با یک حمله در آخرین لحظات تیلور را خاک کرد و ۶ بر ۲ بر او پیروز شد. 

مطمئنا با همین استراتژی‌ در توکیو هم قهرمان ما می‌توانست پیروز میدان باشد و آرزوی داشتن کشتی‌گیری با دو مدال طلای المپیک را برای کشورمان محقق کند اما در نبرد پیش‌رو که در هفته آینده در صربستان برگزار می‌شود، اگر حوادث غیر‌مترقبه‌ای روی ندهد و این دو نابغه رودرروی هم قرار گیرند، مهم‌ترین مبارزه این دو قهرمان و یک مسابقه ماندنی و تاریخی و پربیننده‌ترین خواهد شد. مسلما تیلور با برنامه و استراتژی متفاوتی در این مسابقه ظاهر خواهد شد. استراتژی‌های محتملی که تیلور در این مبارزه به کار خواهد گرفت با وجود آنکه کشتی‌گیر پر‌نفسی است، چنانچه مطمئن باشد که از نظر نفس در مقابل حسن کم نمی‌آورد یا برنامه خسته‌کردن حسن را در نیمه اول در دستور کار نداشته باشد، بدون تردید حمله را از همان سوت آغاز مسابقه شروع

 خواهد کرد.

 ترجیحات او زیر دوخم یا زیرگیری از پای راست و چپ خواهد بود. به‌هر‌حال بر‌عکس مسابقات گذشته در نیمه اول تلاش خواهد کرد امتیاز بگیرد و امتیاز ندهد یا اگر با استراتژی دفاعی مسابقه را شروع کند، سعی خواهد کرد با حداقل اختلاف امتیاز نیمه اول را تمام کند. در نیمه دوم در صورت جلو‌بودن تلاش برای حفظ امتیاز‌ها را در دستور کار قرار خواهد داد و در صورت عقب‌ماندن در نیمه اول استراتژی حمله را از شروع نیمه دوم به کار خواهد گرفت. مربیان محترم حتما برنامه و استراتژی لازم را برای این مقابله تعریف و تعیین خواهند کرد.

 به نظر می‌رسد بهترین استراتژی یزدانی همان استراتژی اتخاذی در اسلو باشد. گرفتن مچ دست چپ با دست راست و با دست چپ زیر کتف حریف زدن برای مهار حریف؛ قوس‌کردن مداوم حریف و ضد‌حمله در مقابل حملات حریف با احتیاط کامل که قبلا هم این استراتژی جواب داد. امیدواریم با کمک فکری مربیان عزیز با همان برنامه و استراتژی مناسبی که در اسلو اتخاذ کردند، در این نبرد تاریخی نیز پهلوان نامدار و نابغه کشتی ایران و جهان را راهی این مسابقه تاریخی کنند تا شاهد پیروزی قاطع این پهلوان پر‌افتخار ایران و جهان باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها