|

یک‌سوم پاکستان زیر آب

سیل بی‌سابقه در پاکستان، خسارتی 10 میلیارد دلاری بر‌ جا گذاشته و مقام‌های این کشور را به استمداد از دیگر کشورها برای کمک واداشته است.

سیل بی‌سابقه در پاکستان، خسارتی 10 میلیارد دلاری بر‌ جا گذاشته و مقام‌های این کشور را به استمداد از دیگر کشورها برای کمک واداشته است. وزیر برنامه‌ریزی و توسعه پاکستان می‌گوید هزینه بازسازی مناطق سیل‌زده و زیرساخت‌های آسیب‌دیده در این کشور بیش از ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود. جاری‌شدن سیل در پاکستان تاکنون دست‌کم هزارو صد کشته بر جای گذاشته و به گفته مقامات پاکستان یک‌‌سوم از مساحت این کشور زیر آب رفته است.

احسن اقبال، وزیر برنامه‌ریزی و توسعه پاکستان، درباره آسیب‌های واردشده بر اثر جاری‌شدن سیل گفت: «آسیب‌های گسترده‌ای به زیرساخت‌ها به‌ویژه در بخش مخابرات، کشاورزی، جاده‌ها و راه‌های امرار معاش مردم وارد شده است».

سخنان این عضو دولت شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در حالی بیان می‌شود که تلاش‌ها برای امدادرسانی به سیل‌زدگان و ده‌ها میلیون نفر که زندگی‌‌شان بر اثر جاری‌شدن سیل تحت تأثیر قرار گرفته است، ادامه دارد. نهادهای دولتی و سازمان‌های بشردوستانه برای تسریع در روند امدادرسانی به سیل‌زدگان با مشکل روبه‌رو هستند.

تاکنون نزدیک به نیم‌میلیون نفر از سیل‌زدگان پاکستان در اردوگاه‌ها اسکان یافته‌اند. بسیاری از آوارگان نیز نزد خویشاوندان و دوستان خود به سر می‌برند یا در محوطه‌هایی با هوای آزاد ساکن شده‌اند. شری رحمان، وزیر آب‌و‌هوای پاکستان نیز ویرانی ناشی از سیل ناگهانی را «بحرانی با ابعاد غیرقابل تصور» نامید و به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک اقیانوس بزرگ است؛ هیچ زمین خشکی برای پمپاژ آب وجود ندارد».

با اینکه بارش رگبار بیش از دو روز پیش متوقف شد و سیلاب در برخی مناطق در حال فروکش‌کردن است، پاکستانی‌ها در بسیاری از مناطق این کشور همچنان از وسط آبی که خانه‌هایشان را پر کرده و خیابان‌ها را پوشانده است، رد می‌شوند.

به گفته مقام‌ها، وزش بادهای موسمی از ابتدای تابستان زودتر و شدیدتر از حد معمول آغاز شد و بارش هفته گذشته آخرین بارندگی شدید نخواهد بود. هواشناسان هشدار می‌دهند احتمالا در سپتامبر، باران‌های موسمی جدیدی در راه خواهند بود.

باران‌های شدید آخرین مورد از مجموعه فجایعی‌ هستند که با تغییرات اقلیمی از‌جمله موج گرما، آتش‌سوزی جنگل‌ها و طغیان دریاچه‌های یخچالی (دریاچه‌ای که از ذوب یخچال‌ها طبیعی پدید آمده باشد) تشدید شدند. از سال ۱۹۵۹، پاکستان تنها مسئول انتشار ۰.۴ درصد دی‌اکسیدکربن منتشرشده در جهان بود؛ در‌حالی‌که سهم ایالات متحده آمریکا ۲۱.۵ درصد، چین ۱۶.۵ درصد و اتحادیه اروپا ۱۵ درصد بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها