|

سازمان محیط زیست: سیل قابل پیش بینی است اما در حد اندک

رئیس سازمان محیط زیست گفت: شرایط تغییر اقلیمی وضعیتی را ایجاد کرده که پیش‌بینی سازمان هواشناسی و دستگاه‌های دیگر خیلی نمی‌تواند دقیق باشد.

سازمان محیط زیست: سیل قابل پیش بینی است اما در حد اندک

علی سلاجقه، سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی هواشناسی از وقوع سیل اظهار کرد: از لحاظ آماری قابل پیش‌بینی است، ولی در حد اندک. شرایط تغییر اقلیمی وضعیتی را ایجاد کرده که پیش‌بینی سازمان هواشناسی و دستگاه‌های دیگر خیلی نمی‌تواند دقیق باشد.

وی افزود: توده ابری می‌آید، جبهه‌ای که حرکت می‌کند و وارد کشور می‌شود، پیش‌بینی می‌شود، ولی باد و مسائل دیگر به سرعت تأثیر می‌گذارد. البته دستگاه‌های متخصص کار خود را انجام می‌دهند، ولی اینکه بخواهند دقیقاً پیش‌بینی کنند تحت تاثیر این موارد است. من نمی‌خواهم به آن معنا دفاع کنم، ولی از لحاظ علمی این پیش‌بینی خیلی نمی‌تواند جایی داشته باشد.

سلاجقه یادآور شد: در شرایط تغییر اقلیمی، باید منتظر این موارد باشیم. آنچه که مهم است مدیریت کردن این موارد است و اینکه آیا قابل مدیریت کردن است یا نه. بارها گفتیم که کاملا قابل مدیریت کردن است و آنچه در زمینه مدیریت جامع حوزه آبخیز گفته‌ایم به عنوان یک نقشه راهبردی برای کشور و همه دستگاه‌ها موردنظر قرار گیرد.

رییس سازمان محیط زیست گفت: هر دستکاری در طبیعت برمبنای توانمندی‌ها و داشته‌های طبیعت انجام شود خیلی راحت می‌توانیم مسائلی مثل سیلاب و مخاطرات دیگر را کنترل کنیم. کشور ما از لحاظ ذاتی وضعیتی دارد که اگر دوسال سیل نیامد، خشکسالی نبود و زلزله نیامد باید انگشت به دهان باشیم. این ذات سرزمین ماست و باید آن را با همین مقتضیات مدیریت کنیم.

وی افزود: متاسفانه برخی اوقات دنبال کارهای هزینه‌بر می‌رویم که بیشتر به چشم بیاید، اما از کارهایی که هارمونی طبیعت را حفظ می‌کند و خیلی راحت می‌تواند جریان‌های رام نشده را آرام کند، را پی‌گیری نمی‌کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها