|

کشورهای دیگر با رقم فساد در فولاد مبارکه چه کرده‌اند؟

آتش در سرمایه

فساد حدود ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه اصفهان همچنان بحث داغ کاربران ایرانی است. ارزش روز این رقم درشتی که حالا بسیاری از ایرانی‌ها را شوکه کرده، حدود پنج میلیارد دلار است. برای درک بزرگی عدد فساد فولاد مبارکه کافی است که بدانید سازمان ملل بودجه‌ای معادل همین عدد برای نجات جان چهار‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار افغانستانی از سوء‌تغذیه در نظر گرفته و امارات قرار است با نصف این پول دو میدان گازی خود را توسعه دهد و هیوندای کره جنوبی همین مقدار پول را به سرمایه‌گذاری در آمریکا اختصاص داده است.

آتش در سرمایه

 فساد حدود ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه اصفهان همچنان بحث داغ کاربران ایرانی است. ارزش روز این رقم درشتی که حالا بسیاری از ایرانی‌ها را شوکه کرده، حدود پنج میلیارد دلار است. برای درک بزرگی عدد فساد فولاد مبارکه کافی است که بدانید سازمان ملل بودجه‌ای معادل همین عدد برای نجات جان چهار‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار افغانستانی از سوء‌تغذیه در نظر گرفته و امارات قرار است با نصف این پول دو میدان گازی خود را توسعه دهد و هیوندای کره جنوبی همین مقدار پول را به سرمایه‌گذاری در آمریکا اختصاص داده است.

جالب است که بدانید دست‌های فاسد در فولاد مبارکه اصفهان پولی معادل یک‌چهارم درآمد پیش‌بینی‌شده قطر از جام جهانی را جابه‌جا کرده‌اند.

 

گزارش تکان‌دهنده فساد

مجلس به‌تازگی گزارشی ۳۰۰ صفحه‌ای از فساد بزرگ در فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه ارسال کرده است؛ فسادی حدود ۹۲ هزار میلیارد تومان که مطابق اسناد طرح تحقیق و تفحص ساختمان بهارستان با مشارکت برخی وزرای سابق رخ داده است. زمان بروز این فساد بین سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ گزارش شده است.

اگر بخواهیم نرخ دلار نیمایی زمان فعلی را در نظر داشته باشیم، رقم فساد حدود ۳.۵ میلیارد دلار تمام می‌شود؛ اما اگر بخواهیم عدد فساد فولاد مبارکه را با ارزش روز حساب کنیم، به رقم بزرگ‌تری که حدود پنج میلیارد است، می‌رسیم.

میانگین قیمت دلار در سال ۹۷ حدود ۱۲ هزار تومان، در سال ۹۸ حدود ۱۳ هزار تومان و در سال ۹۹ حدود ۲۳ هزار تومان ثبت شد. میانگین نرخ دلار در سال ۱۴۰۰ هم ۲۷ هزار تومان بوده است. در واقع متوسط قیمت دلار در چهار سال گفته‌شده، حدود ۱۸‌هزار‌و ۷۰۰ تومان است و اگر بخواهیم معادل دلاری فساد فولاد مبارکه را با این نرخ در نظر بگیریم، حجم فساد در فولاد مبارکه اصفهان به حدود پنج میلیارد دلار می‌رسد. برای درک ارزش واقعی این سرمایه اتلاف‌شده، کافی است که بدانید کشورهای دیگر با این پول چه کرده‌اند؟

بودجه سازمان ملل برای گرسنگان افغانستان

ارزش تخلف فولاد مبارکه به اندازه بودجه‌ای است که سازمان ملل برای نجات جان تمام گرسنگان افغانستانی و حفاظت از آنها در مقابل سوءتغذیه در نظر گرفته است. فرانس ۲۴ خبر داده که سازمان ملل برآورد کرده است که در سال ۲۰۲۲ حدود چها‌رمیلیون‌و ۷۰۰ هزار افغانستانی در معرض سوءتغذیه شدید هستند که یک‌میلیون‌و صد هزار نفر آنها کودک هستند. سازمان ملل تخمین زده که برای حمایت غذایی از این افراد حدود پنج میلیارد دلار لازم است.

سرمایه‌گذاری هیوندای کره جنوبی در آمریکا

بهار امسال گروه خودروسازی هیوندای موتور کره جنوبی اعلام کرد که ۵.۵ میلیارد دلار برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی و باتری در ایالات‌ متحده سرمایه‌گذاری می‌کند. این غول خودروساز کره‌ای که قدمتی به اندازه ایران‌خودرو دارد، از سرمایه‌گذاری سال ۲۰۲۳ خود در گرجستان هم خبر داده و گفته که می‌خواهد هشت‌هزار‌و صد شغل ایجاد کند.

ارزش مالی فساد در فولاد مبارکه اصفهان تقریبا به اندازه رقم سرمایه‌گذاری هیوندای کره جنوبی در آمریکاست.

سود قطر از جام جهانی

بلومبرگ تخمین زده است که جام جهانی قطر سود ۲۰ میلیارد دلاری نصیب این کشور کند. بر‌اساس این گزارش قطر انتظار رشد اقتصادی درخور‌توجهی را از میزبانی جام‌ جهانی 2022 دارد و رئیس کمیته برگزاری جام جهانی 2022 اعلام کرده که تخمین زده می‌شود سود اقتصادی برگزاری این مسابقات برای قطر حدود 20 میلیارد دلار باشد. این رقم 11 درصد تولید ناخالص داخلی قطر را در 2019 تشکیل می‌دهد.

با این حساب فقط یک برند خصولتی در ایران یعنی فولاد مبارکه معادل حدود یک‌چهارم سود قطر از جام جهانی ۲۰۲۲ فساد داشته است.

توسعه میادین گازی برای خودکفایی امارات

رقم فساد فولاد مبارکه اصفهان در واقع بیشتر از دو برابر سرمایه لازم برای توسعه دو میدان گازی امارات است. در واقع با رقم فساد در این برند فولادی به‌راحتی می‌شود سرمایه توسعه چهار میدان گازی در امارات را تأمین کرد.

میدل‌ایست نیوز به‌تازگی اعلام کرده که شرکت ملی نفت امارات با انعقاد دو قرارداد به ارزش کل دو میلیارد دلار درصدد توسعه دو میدان گازی امارات است.

این قرارداد مربوط به توسعه دو میدان گازی الحیل و غشا است که ارزش کل قرارداد نخست 4.89 میلیارد درهم (1.33 میلیارد دلار) و ارزش کل قرارداد دوم 2.6 میلیارد درهم (711 میلیون دلار) است.

پروژه توسعه دو میدان گازی الحیل و غشا، بخشی از استراتژی شرکت ملی نفت امارات برای خودکفایی در زمینه گاز است.

وام عربستان برای نجات اقتصاد مصر

رقم فساد فولاد مبارکه تقریبا به اندازه وامی است که عربستان در اختیار مصر گذاشته تا از مشکلات اقتصادی پس از جنگ اوکراین نجات پیدا کند.

چندی پیش رویترز از وام پنج میلیارد دلاری عربستان به بانک مرکزى مصر خبر داد و نوشت این اقدام به درخواست ملک سلمان و محمد بن‌سلمان، پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی انجام شده است.

این رسانه نوشته است که با افزایش قیمت مواد غذایی در مصر، تورم در این کشور به حدود ۱۰ درصد رسیده که بالاترین میزان تورم در مصر در سه سال گذشته است.

پول واردات گاز و برق عراقی‌ها از ایران

احتمالا بارها خبر آزادسازی منابع بلوکه ایران از عراق را خوانده‌اید. رقم فساد فولاد مبارکه تقریبا معادل بدهی جنجالی عراق به ایران بوده است.

اتاق بازرگانی ایران و عراق سال گذشته به تسنیم اعلام کرده بود: ایران با عراق به طور مستمر یک حساب جاری دارد؛ یعنی به صورت مداوم انرژی از‌جمله گاز از ایران به عراق صادر می‌ شود و ایران به صورت مستمر پول خود را به اشکال مختلف دریافت می‌کند. از‌این‌رو مبلغ طلب ایران از عراق ثابت نیست؛ اما به طور متوسط مطالبات ایران از عراق پنج تا هفت میلیارد دلار است که البته این طلب بیشتر مربوط به بخش دو دولت در عراق و ایران است.

صادرات خودروی ترکیه در ۶ ماه

شاید برای‌تان جالب باشد که پول هنگفتی که در فولاد مبارکه اصفهان صرف فساد شده است، بیشتر از درآمد صادراتی ترکیه در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ و بیشتر از یک‌پنجم درآمدی است که ترکیه از گردشگران خارجی خود به دست آورده است. به گزارش آناتولی، انجمن صادرکنندگان صنعت خودروی اولوداگ ترکیه اعلام کرد که این کشور در شش ماه نخست سال 2022 حدود 4.6 میلیارد دلار خودرو به 97 کشور و منطقه جهان صادر کرده است و طبق گزارش همین منبع درآمد سالانه ترکیه از صنعت توریسم  حدود ۲۴ میلیارد دلار است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها