|

آیا نمایندگان تاوان دولت را پس می‌دهند؟

حمله دیروز مجتبی ذوالنور، یکی از اصولگرایان تندرو مجلس، به دولت اصولگرای مورد حمایت مجلس آن‌هم در نطق میان‌دستور صحن علنی به رویارویی رسمی اصولگرایان با سیدابراهیم رئیسی تبدیل شده است.

آیا نمایندگان 
تاوان دولت را پس می‌دهند؟

 حمله دیروز مجتبی ذوالنور، یکی از اصولگرایان تندرو مجلس، به دولت اصولگرای مورد حمایت مجلس آن‌هم در نطق میان‌دستور صحن علنی به رویارویی رسمی اصولگرایان با سیدابراهیم رئیسی تبدیل شده است. نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی و انتقادات گسترده به طرح‌های اقتصادی دولت، ادامه تحریم‌ها و افزایش روزافزون بار تورم بر زندگی و معیشت مردم قابل چشم‌پوشی نیست و نمایندگان مجلس که حامی دولت و معتقد بودند با قدرت یکپارچه اصولگرایان قرار است تحولی در وضعیت رخ دهد، این روزها نگران انتقادات مردم به‌خصوص حوزه‌های انتخابیه خود هستند که می‌تواند موجب ریزش رأی آنها در انتخابات آتی مجلس باشد. مردمی که با وعده حل مشکلات کشور با حاکمیت اصولگرایان بر کشور در انتظار گشایش اقتصادی بودند، بخشی از مشکلات را از چشم بهارستان‌نشینانی می‌بییند که بود و نبودشان در قوای سه‌گانه توفیری ندارد، حال چه حامی دولت بوده باشند ،چه منتقد آن. همین مجلس و شخص ذوالنور در دولت روحانی جز حمله به دولت نقشی برای خود تعریف نکردند و در دولت سیزدهم اول در مقام حامی و این روزها در مقام منتقد مجددا کاری از پیش نبرده‌اند.

در همین راستا ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت مجلس، گفته است: اگر پای صحبت تک‌تک نمایندگان بنشینید، جز اندکی شاید رضایت وجدانی از حضورشان در مجلس نداشته باشند؛ زیرا نقشی از مجلس در حل مشکلات عمیق جامعه نمی‌بییند و هر روز در حوزه انتخابیه با انتقاد و پرخاش مردم روبه‌رو هستند؛ اما تأثیری در حل مشکلات آنها در کارشان نمی‌بینند. ذالنور تأکید داشته که نمایندگان مجلس ارزشی، انقلابی و دلسوز هستند؛ ولی به‌مثابه دانه‌های پراکنده یک تسبیح هستند و هیئت‌رئیسه باید به‌عنوان نخ اتصال و انسجام کارآمدی لازم را به مجلس بدهد و نقش لازم را ایفا کند؛ امروز کدام برنامه و طرح مشترک بین مجلس و دولت به‌عنوان میثاق مشترک وجود دارد که ما براساس‌آن مطالبه‌گری و مشکلات مردم را پیگیری کنیم.‌ نماینده مردم قم در مجلس یازدهم توضیح داده است: امروز می‌بینیم طرح رتبه‌بندی معلمان نیمه‌کاره است و با وجود گذشت پنج ماه از سال هنوز هم تکلیف حقوق بازنشستگان مشخص نیست؛ جراحی اقتصادی و حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی در نهاده‌های دامی جای تشکر دارد و امری ضروری است؛ اما مجلس نقش خودش را در کنترل دولت برای اینکه به کمرهای خمیده مردم فشار وارد نشود، ایفا نکرد؛ مجلس چه نقشی در این زمینه ایفا کرده است؟

او یادآور شده که گناه تک‌تک نمایندگان چیست؟ آیا شرکت رئیس مجلس در شورای عالی هماهنگی امور اقتصادی به‌معنای تعامل مجلس و دولت است؛ امروز کدام برنامه‌ای که در این شورا مطرح می‌شود، با نمایندگان ملت به اشتراک گذاشته و درمورد آنها همفکری و هماهنگی می‌شود و گزارش کدام موضوع از آنجا به مجلس می‌رسد؟ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما چه نقشی در حل مشکلات مردم داریم؟ آیا این مشکلات راه برون‌رفت دارد یا خیر و اگر دارد، کدام همفکری و هماهنگی بین مجلس و دولت وجود دارد؟ چه کسی باید این زمینه را فراهم کند.

ذالنور خطاب به رئیس‌جمهور هم تأکید کرده است: تحرک، روحیه انقلابی و منش شما موجب تشکر است؛ اما امروز حرکت دولت مانند حرکت کسی است که روی تردمیل می‌دود و مسافتی طی نمی‌شود؛ امروز نقطه (الف) و (ب) شما کجاست که ارزیابی کنیم پیشرفتی در امور اتفاق افتاده یا خیر؟ آقای رئیس‌جمهور! یک‌چهارم فرصت خدمت شما گذشت. آیا یک‌چهارم اهدافی که باید طی کنید، وصول شده است و به آن رسیده‌اید؟ فرصت‌ها مانند ابر می‌گذرد. نماینده مردم قم در مجلس یازدهم تصریح کرد: امروز کیست که نداند فساد سیستمی بانکی و قاچاق کمر اقتصاد کشور را شکسته است؛ کدام قرارگاه شما برای رفع این مشکلات فعال هستند؟ آقای رئیس‌جمهور؛ تولید را فعال و جوان افسرده را مشغول کار کنید؛ جوان درآمد مکفی داشته باشد، مشکل ازدواج و فرزندآوری و جمعیت حل می‌شود. او تمرکز بر ابرمشکلات کشور را از ضروریات کار دولت دانست که باید به آن توجه کند.‌چندی پیش هم علیرضابیگی، دیگر نماینده مجلس، خطاب به رئیسی گفت: چرا از شنیدن صدای مردم واهمه دارید. بدانید که نادیده‌گرفتن مردم سنت صحیحی نیست و سرنوشت شومی دارد. همچنین محمود احمدی‌بیغش هم چندی پیش در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان‌دستور گفته بود: آنچه این‌جانب را وادار به این نطق کرده، شرایط خاص کشور بعد از روی‌کار‌آمدن دولت جدید است که به نظر می‌رسد با توجه به رویکردهای دولت محترم و احاطه یک نوع بی‌برنامگی و قضاوت‌های مأیوس‌کننده در سطح جامعه، نیاز است از سر دلسوزی به رئیس‌جمهور محترم و با انگیزه یادآور شوم؛ مهم‌ترین مسئله در باب رفتارهای دولت، نبود برنامه محوری در سیاست‌های کوتاه‌مدت دولت است که جای پردازش و نقد منصفانه دارد. ‌اینکه نمایندگان مجلس نگران عملکرد دولت مورد حمایت خود هستند، امری جدید نیست و از زمان معرفی وزرا هشدارها درباره ناکارآمدی کابینه بارها مطرح شده؛ اما برنامه حمایت با دید جناحی نه منافع ملی مانع از بازخواست تأثیر‌گذار شده و چک سفید‌امضای سال گذشته مجلس به دولت این روزها برای نمایندگانی که شاهد ریزش آرای خود در حوزه‌های انتخابیه هستند، دردسر‌ساز شده و می‌خواهند راه نجاتی بیابند تا در انتخابات آینده مجلس شاهد شکست خود نباشند. هرچند نمی‌توان عملکرد مجلس یازدهم را صرفا به پای دولت نوشت؛ زیرا به باور برخی کارشناسان نه دولت تا حالا توانسته بر مشکلات اقتصادی فائق شود، نه مجلس توانسته آن‌طور که باید در راستای منافع ملی تصمیم‌های فراجناحی و ملی بگیرد. قاطبه مجلس با پیگیری طرح‌هایی نظیر صیانت از اینترنت و افزایش جمعیت این مسئله را تأیید می‌کنند که یا این‌گونه بوده یا دنبال محاکمه روحانی و کابینه او و تهیه گزارش‌های مختلف با رنگ و بوی سیاسی بوده‌اند؛ بنابراین عملکرد فعلی قوه مقننه که همه اعتبار خود را صرف دولت سیزدهم کرده، چندان قابل دفاع نیست که بخواهد با شانه خالی‌کردن از مسئولیت خود همه مشکلات را به دولت مورد حمایت خود گره بزند تا مفری برای نجات بیابد؛ مگر اینکه در مقام بازخواست از دولت بتواند تمام‌قد بایستد و حداقل وزرای ضعیف کابینه را با استیضاح راهی خانه کند که در این حد هم جنب‌و‌جوشی در مجلس وجود ندارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها