|

تحدید جدید برای هنرمندان

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، با شیوه رئیس سازمان سینمایی دولت احمدی‌نژاد، از تغییر ریل بارها سخن گفته است اما او اینک به تغییر ریل‌گذاری در عرصه تئاتر نیز پرداخته و با تأکید بر اینکه تحول اساسی در حوزه تئاتر مستلزم توجه ویژه به تقویت بخش «تولید محتوا» است، گفت: «با حمایت از استعدادهای جوان و استفاده از ظرفیت عظیم آنان برای تقویت بخش تولید محتوا، تغییر ریل‌گذاری تئاتر کشور تسهیل می‌شود».

تحدید جدید برای هنرمندان

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی دولت سیزدهم، با شیوه رئیس سازمان سینمایی دولت احمدی‌نژاد، از تغییر ریل بارها سخن گفته است اما او اینک به تغییر ریل‌گذاری در عرصه تئاتر نیز پرداخته و با تأکید بر اینکه تحول اساسی در حوزه تئاتر مستلزم توجه ویژه به تقویت بخش «تولید محتوا» است، گفت: «با حمایت از استعدادهای جوان و استفاده از ظرفیت عظیم آنان برای تقویت بخش تولید محتوا، تغییر ریل‌گذاری تئاتر کشور تسهیل می‌شود». او به اهتمام جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی مبنی بر اعتلای حوزه تئاتر اشاره کرد و افزود: «بنای وزارت فرهنگ ایجاد تحولی جدی در حوزه تئاتر کشور است که در راستای دستیابی به این تحول، علاوه بر توجه جدی به مقوله زیرساخت‌ها باید اقدامات و فعالیت‌های مناسبی نیز تدارک دیده شود». او این سخنان را در شورای سیاست‌گذاری چهل‌ویکمین دوره تئاتر فجر بیان کرد. از سوی دیگر، شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرده بود که گروه‌های نمایشی پیش از انجام هر کاری به تعیین تکلیف درباره متن و انجام مراحل قانونی صدور پروانه نمایش اقدام کنند و تأکید کرده بود که «مسئولیتی در قبال هر اقدامی که توسط عوامل نمایش منجر به تعهد مادی و معنوی شود (شامل تمرین یا صرف هزینه و مشابه آن به‌ویژه پیش از تعیین تکلیف ارزیابی متن و سایر مراحل قانونی صدور پروانه اجرای نمایش) ندارد».

خط‌و‌نشان برای سینما

اما مسئله حضور در جشنواره‌ها همواره باعث اختلاف بین هنرمندان و مسئولان است. به گزارش فارس، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم درخصوص حضور فیلم‌های ایرانی درباره نحوه حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های مختلف جهانی باز هم تأکید کرده که عواقب سختی در انتظار فیلم‌هایی است که بدون مجوز به جشنواره‌ها می‌روند. در حال حاضر چهار فیلم ایرانی در جشنواره معتبر ونیز وجود دارند. او گفت: «موضوع از لحظه‌ای پیچیده و مشکل‌دار می‌شود که یک فیلم بدون طی مراحل قانونی و پیش از اقدام به دریافت مجوزهای لازم در جشنواره‌ها شرکت کند. چنان‌که در آیین‌نامه مربوط به نمایش آثار سینمایی آمده، فیلم‌ها برای حضور در جشنواره‌ها یا هر فضای نمایشی الزاما باید دارای پروانه نمایش باشند و هرگونه تخطی از این امر می‌تواند تبعات سنگین و جریمه‌های خاصی را در پی داشته باشد». وی افزود: «تبعات و خسارت‌های عدم تمکین به قوانین موجود و مصوب و تخلف در نحوه عرضه آثار، حتما بیشتر از دستاورد احتمالی حضور در یک یا چند جشنواره خواهد بود». او بدون اشاره به نام جعفر پناهی که اکنون در زندان است، گفت: «البته فیلم دیگری که از ایران در جشنواره مذکور حضور دارد اساسا پروانه ساخت یا شناسنامه‌ای ندارد که بخواهم درباره آن اظهارنظر کنم و از شواهد پیداست بیشتر نمایش یک سیاسی‌بازی است تا حضور یک فیلم سینمایی».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها