|

سینما در التهاب

بیش از یک هفته از بازداشت سه سینماگر گذشته است. جعفر پناهی که طبق سخنان همسرش اکنون در بند عمومی است و داروهایش را نیز دریافت کرده است. از دو سینماگر دیگر خبری در دسترس نیست.

سینما در التهاب

بیش از یک هفته از بازداشت سه سینماگر گذشته است. جعفر پناهی که طبق سخنان همسرش اکنون در بند عمومی است و داروهایش را نیز دریافت کرده است. از دو سینماگر دیگر خبری در دسترس نیست. ایندی وایر به‌عنوان یک رسانه سینمایی مهم جهان درباره این بازداشت‌ها و هم‌زمان شرایط کنونی ایران تحلیل و گزارشی نوشته است. در این گزارش با چند سینماگر از‌جمله مانی حقیقی درباره این شرایط گفت‌وگو شده و به رویکرد اصغر فرهادی از منظر سیاسی و همچنین نحوه معرفی فیلم ایران به اسکار پرداخته است. همچنین درباره جایگاه سینماگر، مهاجرت و شرایط آنها در این زمانه تحلیلی ارائه داده است. هرچند این گزارش که نوشته «اریک کان» منتقد شناخته‌شده فیلم است، تحلیل تمام شرایط حال حاضر ایران را دربر گرفته است، از جمله مسائلی مانند گشت ارشاد، حجاب و اعتراضات و... حتی ماجرای متروپل و صاحب آن که اطلاع داده شد جسدش پیدا شده و تردیدهایی در این زمینه وجود دارد یا ....

بیانیه‌ها و جشنواره ها

در این گزارش به جایگاه فیلم‌سازان دستگیرشده نیز پرداخته و همچنین به بیانیه‌ای که سینماگران درباره آبادان امضا کرده‌اند نیز اشاره شده است. پس از دستگیری رسول اف و آل احمد، فیلم‌سازان بیانیه‌ای دیگری منتشر کردند و خواستار آزادی آنها شدند. بیانیه‌ای که در‌حال‌حاضر بیش از 600 امضا دارد. پناهی پیش از بازداشت جزء امضاکنندگان بیانیه دوم بود و آن را در صفحه اینستاگرام خود نیز منتشر کرد. در این مدت جشنواره‌های مختلفی مانند کن، برلین، ونیز و... نسبت به بازداشت این فیلم‌سازان جهانی اعتراض کرده‌اند و البته در این گزارش پیش‌بینی شده است، آخرین اثر ساخته‌شده پناهی به جشنواره‌های پاییز راه یابد.

مانی حقیقی

در بخشی از این گزارش گفت‌وگویی با مانی حقیقی که نامش در هردو بیانیه به چشم می‌خورد، انجام شده است. همچنین به فیلم اول این کارگردان به نام «آبادان» اشاره شده است. او درباره این شهر به ایندی وایر می‌گوید که آبادان قبل از انقلاب، مکان بسیار زیبایی بود که همه کارمندان بریتانیایی شرکت نفت در آن زندگی می‌کردند مردم تصور رمانتیکی از این شهر دارند. این کارگردان به ویران‌شدن بخش زیادی از این شهر در زمان جنگ ایران و عراق اشاره می‌کند. مانی حقیقی گفته که فروریختن متروپل تبدیل به استعاره قوی از بیان شرایط کلی کشور شد».

اصغر فرهادی

در این گزارش به اشتباه گفته شده که اصغر فرهادی جزء امضاکنندگان بیانیه برای آزادی سینماگران نیست و بر اساس این گمان اشتباه تحلیل و گفت‌وگو نیز انجام داده است. ایندی وایر به اصغر فرهادی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلم‌سازان بین‌المللی اشاره کرده و گفته او به‌صورت عمومی به بازداشت‌های اخیر واکنش نشان نداده. ایندی‌وایر خبر داده اصغر فرهادی به درخواست این رسانه برای گفت‌وگو در‌این‌باره پاسخ نداده است. طبق تحلیل ایندی‌وایر رویه آقای فرهادی برای بسیاری از اعضای جامعه سینمایی ایران تعجب‌برانگیز نیست؛ جمشید اکرمی گفته که اصغر فرهادی یکی از فیلم‌سازانی است که فکر می‌کند اگر بیانیه‌ای دارید، باید آن را در فیلم‌هایتان بگذارید. ایندی‌وایر در ادامه به اتفاقات مربوط به صحبت‌های اصغر فرهادی در زمان نمایش «قهرمان» در جشنواره کن و واکنش محمد رسول‌اف به آن اشاره کرده است اما مانی حقیقی که پیش‌تر در نوشتن فیلم‌نامه «چهارشنبه‌سوری» و بازی‌ در «درباره الی» با فرهادی همکاری داشته، از عملکرد آقای فرهادی دفاع کرده و گفته «این برای من بسیار عجیب است که انتظار دارند چون هنرمند بسیار خوب و موفقی هستید، ناگهان این مسئولیت را دارید که درباره همه مسائل پیرامون صحبت کنید. اصغر فرهادی رهبر افراد معترض نیست. او استاد کشیدن این خط مابین معترض‌بودن و به اصطلاح هنرمند خالص بودن است».

پیشنهاد تغییر روند اسکار

مسئولیت معرفی فیلم ایرانی به اسکار بر عهده بنیاد فارابی بود که بستگی به رابطه نزدیک بین دولت و سینماگران، از خانه سینما نیز افرادی دعوت می‌شدند که در کمیته معرفی حضور داشته باشند یا نه! حتی در یک سال به دلیل مشکلاتی که بین میرکریمی و مسئولان پیش آمده از اعزام فیلم او به اسکار خودداری کردند. حالا در این رسانه مهم پیشنهاد شده است آکادمی اسکار تغییری در آیین‌نامه معرفی فیلم برای بخش بهترین فیلم بین‌المللی بدهد و اختیار معرفی نماینده ایران را از بنیاد سینمایی فارابی به‌عنوان یک نهاد حکومتی بگیرد. این رسانه اشاره کرده که آیین‌نامه اسکار باعث شده است تا هیچ‌کدام از فیلم‌های پناهی و رسول‌اف تاکنون از جانب ایران به اسکار معرفی نشوند و نتوانند در رقابت اسکار شرکت کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها