|

تداوم ابهام؛ جودوی ایران محروم است یا نه؟

فدراسیون جودوی ایران از سه سال پیش و به‌طور مشخص بعد از مهاجرت سعید ملایی وارد بحران شده و از سوی فدراسیون جهانی جودو به مدت چهار سال یعنی تا سال 1402 محروم شده است.

تداوم ابهام؛ جودوی ایران  محروم است یا نه؟

امیرحسین ناصری: فدراسیون جودوی ایران از سه سال پیش و به‌طور مشخص بعد از مهاجرت سعید ملایی وارد بحران شده و از سوی فدراسیون جهانی جودو به مدت چهار سال یعنی تا سال 1402 محروم شده است. این محرومیت در شرایطی به‌صورت رسمی به طرف ایرانی ابلاغ شده که به‌تازگی و در فاصله تقریبی یک سال مانده به پایان این محرومیت، نامه‌ای از ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو رسیده که به طرف ایرانی اجازه حضور در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را که قرار است ماه آینده در ترکیه برگزار شود، داده است. این خبر در شرایطی رسانه‌ای شده و تیم ملی جودوی ایران مهیای حضور در این رقابت‌ها می‌شود که هنوز تردیدها درباره محرومیت جودوی ایران وجود دارد. چند روز پیش اصغر رحیمی، سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی‌های همبستگی، به‌طور مشخص از این گفت که با رایزنی‌های صورت‌گرفته‌، جودوی ایران فقط می‌تواند در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی شرکت کند و از حضور در سایر رقابت‌ها همچنان محروم است. او گفت که در پی مذاکره با مسئولان فدراسیون جهانی جودو، مجوز حضور جودوی ایران را فقط برای بازی‌های پیش‌رو به دست آورده‌اند اما این اظهارنظر با واکنش آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودوی ایران، روبه‌رو شده است. او می‌گوید اصغر رحیمی اطلاعات نادرستی در این زمینه به رسانه‌ها داده است. میراسماعیلی که با فارس صحبت کرده می‌گوید: «حضور جودو در رقابت‌های همبستگی کشورهای اسلامی یک موفقیت برای این رشته محسوب می‌شود، این روزها در اردوهای تیم ملی شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده و همه ملی‌پوشان ما پرقدرت در حال تمرین‌کردن هستند. هرچند این موفقیت برای برخی از افراد خائن و مغرض خوشایند نبود و در طول این مدت در تلاش بودند برای جودوی ایران حاشیه‌سازی کنند اما به لطف خدا مردان و بانوان جودوی ایران در مسابقات تیمی و انفرادی در ترکیه به روی تاتامی خواهند رفت. ما برای حضور تیم ملی مردان و بانوان در طول این مدت اردوهای منظمی را برگزار کردیم، تدارکات خوبی برای ملی‌پوشان مهیا کردیم و آنها از لحاظ مکمل و حقوق حمایت شدند. 

خوشبختانه حالا با توجه به حضور تیم ملی مردان و بانوان در بازی‌های کشورهای اسلامی انگیزه ملی‌پوشان دوچندان شده است. در چند روز آینده قرار است تیم ملی جودوی مردان تاجیکستان برای حضور در اردوی مشترک به تهران سفر کنند. البته قرار بود ما در اردوی مشترک تونس حضور پیدا کنیم، اگر طی یکی، دو روز آینده دعوت‌نامه از سوی فدراسیون تونس به ایران ارسال نشود، ما ناچاریم یک کمپ تمرینی دیگر را انتخاب کنیم». رئیس فدراسیون جودوی کشورمان در واکنش به صحبت‌های اصغر رحیمی، سرپرست کاروان ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که مدعی شده مشکل جودو برای سایر مسابقات حل نشده است، گفت: «متأسفانه اصغر رحیمی اطلاعات اشتباهی را در نشست خبری مطرح کرده است. از نظر من او بدون اطلاع و آگاهی در مورد جودو نباید اظهارنظر می‌کرد. گویا او از کلیات موضوع بی‌اطلاع است و خوراک اشتباه به رسانه‌ها داده است. از رحیمی می‌خواهم در چارچوب وظایف خود اظهارنظر کند، نه اینکه اطلاعات غلط به رسانه‌ها بدهد. موضوع جودو کاملا محرمانه است و در آینده موضوعات توافق را مطرح خواهیم کرد». رئیس فدراسیون جودو در ادامه به موضوع مهمی اشاره کرده و گفته که جودوکاهای ایران با «شرایط خاص» می‌توانند در سایر مسابقات بین‌المللی هم حضور پیدا کنند: «جودوی ایران برای بازی‌های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک با شرایط خاص با وجود ادامه تعلیق می‌تواند در مسابقات پیش‌رو شرکت کند . بنده طی این دو روز با رئیس کنفدراسیون جودوی آسیا جهت حضور تیم ملی نوجوانان و جوانان در مسابقات آسیایی صحبت‌هایی داشتم. رایزنی‌ها انجام شده و منتظر جواب او هستیم. در حال حاضر اولویت ما حضور پرقدرت جودوی ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی است».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها