|

شورای شهر برای توسعه شهری تصمیم‌های نگران‌کننده‌ای گرفت

نیازمندی‌های عمرانی تهران!

این روزها وقت اصلی صحن علنی شورای شهر تهران یا به میزبانی معاونان شهردار تهران که هرکدام مدیریت یک قرارگاه در تهران را هم بر عهده دارند می گذرد، یا براساس مناسب‌های تقویمی میزبان مدیری از نهادهای دیگر است. پرونده باغات و تغییرنام خیابان‌ها هم اختتامیه هر جلسه است.

نیازمندی‌های عمرانی تهران!
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: این روزها وقت اصلی صحن علنی شورای شهر تهران یا به میزبانی معاونان شهردار تهران که هرکدام مدیریت یک قرارگاه در تهران را  هم بر عهده دارند می گذرد، یا براساس مناسب‌های تقویمی میزبان مدیری از نهادهای دیگر است. پرونده باغات و تغییرنام خیابان‌ها هم اختتامیه هر جلسه است.

این هفته شورای شهر تهران میزبان دادستان کل کشور بود. محمدجعفر منتظری از اعضای شورای شهر خواست که برای ساخت زندانی برای تهرانی‌ها چاره‌اندیشی کنند. او از پول‌هایی گفت که هزینه می‌شود تا فضای شهر تهران فضایی اخلاقی و اسلامی نباشد. زمانی که می‌خواست از امضافروشی برخی از مهندسان ناظر ساختمانی سخن بگوید، از اینکه جلسات شورای شهر به‌صورت زنده از آپارات پخش می‌شود، گلایه کرد.

منتظری اعتقاد داشت که لیست 129 ساختمان ناایمن اطلاعات درون‌خانوادگی است که نباید منتشر می‌شد و همین که مسئولان دغدغه ایمن‌سازی این ساختمان‌ها را داشته باشند و به سمت ایمن‌سازی بروند، کافی است اما نباید در این زمینه مردم را نگران کرد. موضوعی که با نگاه اعضای شورای شهر تهران متفاوت بود.

قبل از آغاز سخنان او احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران، از تصمیم فاجعه‌آمیزی خبر داد که دو هفته پیش در شورای عالی شهرسازی گرفته شده و می‌تواند در زمان بحران حادثه‌ای بزرگ و تلخ را رقم بزند.

او به تبدیل اراضی 50 هکتاری دوشان‌تپه به بوستان و خیابان اشاره کرد و گفت:‌ می‌خواهم مردم تهران را از فاجعه بزرگی که از این تصمیم در‌حال رخ‌دادن است، آگاه کنم و در صورت لزوم تذکرات لازم را به دست‌اندرکاران از جمله شهرداری تهران داده باشم. طرح موضعی اراضی دوشان‌تپه در منطقه 13 یکی از تکالیف طرح جامع تهران بوده که تاکنون محقق نشده و با توجه به موقعیت و قابلیت‌هایی که این محدوده در شرق تهران دارد، باید گفت این منطقه یکی از محدود فرصت‌های پایتخت است که می‌تواند برای مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین موضوع تصمیم‌گیری در این اراضی یک موضوع ملی است و اهمیت بسیار دارد.

به گفته او با توجه به قابلیت دسترسی به دو بیمارستان اصلی شهر و همچنین وجود استادیوم و زمین تنیس و فضای ساخته‌شده باز شهری اراضی فوق یکی از نقاط مهم برای پشتیبانی و اسکان اضطراری حوزه شرق تهران است. همچنین معاونت امور بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور در نامه مورخ سوم دی 99 بر حفظ باند پروازی موجود و طراحی کاربری مرتبط با مدیریت بحران در این اراضی مانند مرکز آموزشی و پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران ضمن لحاظ نیاز‌های معطوف به ساختار ارتباطی و سازمان فضای منطقه تأکید کرده است.

به گفته صادقی سازمان پدافند غیرعامل هم بر موضوع لزوم حفظ باند پروازی موجود در مواقع بحرانی و اضطرار جهت انتقال مصدومان و مجروحان و همچنین به‌عنوان اصل جایگزین در صورت اختلال و آسیب‌دیدن فرودگاه مهرآباد مطرح کرده است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با وجود مواردی که اشاره شد، کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران در جلسه 627 خود براساس آخرین توافق بین شهرداری و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مصوباتی را به شورای عالی شهرسازی و معماری پیشنهاد می‌دهد و شورای عالی شهرسازی و معماری در کمال تعجب با آن موافقت می‌کند. براساس این مصوبه همه نظرات کارشناسی دستگاه‌های مسئول و کارشناس نادیده گرفته می‌شود و وضعیت اراضی تغییر کاربری می‌شود تا جایی که در بند مصوبه 19 اردیبهشت 1401 تغییر کاربری مسکونی به مساحت 206هزارو 140 مترمربع در حداکثر 11 طبقه موافقت شده و پیش‌بینی سرانه‌های دیگر از قبیل ورزشی، فرهنگی، تجهیزات شهری و تجاری نیز دیده شده است. این یعنی نادیده‌گرفتن همه ملاحظات ایمنی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و بی‌توجهی به دستگاه‌های مسئول در این زمینه.

آسیب‌هایی که حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری وارد کرده موضوع یکی دیگر از تذکراتی بود که در صحن شورای شهر تهران مطرح شد. این عضو شورای شهر تهران که درخواست داشت شهرداری آخرین وضعیت سامانه‌های شهرداری و آرشیو اطلاعات شهرداری را توضیح دهد، به مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس استناد کرد.

جعفر شربیانی گفت که یکی از نمایندگان مجلس چندی پیش در رسانه‌ها اعلام کرد و بنده نیز با این مسئله روبه‌رو شده‌ام که هک‌شدن و ازکارافتادن سامانه‌های شهرداری را به‌نوعی ماحصل رعایت‌نشدن شایسته‌سالاری در انتصابات و عدم پاسخ‌گویی شهرداری دانسته‌اند. دومین مسئله‌ای که این نماینده مجلس به آن اشاره کرده، این است که مرکز اسناد و آرشیو شهرداری به‌طور کامل به شرایط قبل بازنگشته است و تا به‌کارگیری و بارگذاری نسخه‌های پشتیبانی داده‌ها بک‌آپ مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌ها مجبور هستند خارج از روال معمول تصمیم‌گیری کنند. او ادامه داد:‌ در ملاقات‌های مردمی چهار هفته اخیر و نشست‌های تخصصی کارشناسان و مدیران نواحی و مناطق در حوزه شهرسازی متوجه چالش‌های ارائه خدمت به شهروندان شدم؛ چراکه به اذعان کاربران مناطق با وجود راه‌اندازی سامانه‌ها متأسفانه هنوز آرشیو الکترونیکی اسناد با اختلال یا کندی روبه‌رو هستند.

سیدجعفر منتظری، دادستان کل کشور هم که بخش اصلی صحن شورا به سخنان وی اختصاص داشت، بر پیگیری حقوق عامه از سوی شوراهای شهر تأکید کرد. به گفته او یکی از وظایف و تکالیف شورای شهر هم این است که هر جایی حقی از حقوق مردم تضییع می‌شود، نیازمند این است که از ظرفیت دادستان استفاده کنید. یک‌سری وظایف بر عهده شوراها و شهرداری‌هاست و باید به میدان بیایند. تخلفات ساختمانی جزء وظایف شورا و شهرداری‌هاست و باید با آن برخورد کنند.

او ادامه داد:‌ گاهی اوقات شوراها زمینه‌ساز تخلفات شهری هستند، در حادثه دلخراش متروپل آبادان ما ورود جدی پیدا کردیم و هیئتی به آنجا اعزام شد و مطالعه جامعی انجام شد که در فرصت مناسبی اطلاع‌رسانی می‌شود. در حادثه متروپل وقتی بررسی کردیم یکی از مؤثرترین عوامل در این حادثه کوتاهی‌هایی بود که در حوزه شهرداری‌ نظارت شورای شهر به وقوع پیوسته است. همه مکاتبات و اسناد نیز موجود است.

دادستان کل کشور با اشاره به تصویب به رأی وحدت رویه درخصوص قانون تغییر کاربری هم گفت: دو پرونده درخصوص موضوع تغییر کاربری داشتیم که دو رأی معارض داشت. آیا تغییر کاربری که به‌عنوان تخلف محسوب می‌شود، یک تخلف آنی است یا مستمر؛ یک دادگاه رأی داده بود مبنی بر اینکه تخلف آنی است، اگر تخلف آنی باشد دیگر نمی‌توانیم این فرد را در یک سال بعد تحت تعقیب قرار دهیم اما اگر مستمر باشد، می‌توانیم آن را تحت تعقیب قرار دهیم. در این خصوص نیز از دو دادگاه دو رأی متفاوت صادر شده بود، ازهمین‌رو درخواست رأی وحدت رویه کردیم که در روز سه‌شنبه رأی‌گیری شد و رأی وحدت رویه مبنی بر این بود که یک تخلف آنی است. این آثار و تبعات خوبی ندارد؛ یعنی اگر کسی تغییر کاربری داد، اگر همان روز تحت تعقیب کیفری قرار گرفت که هیچ اما یک هفته بعد دیگر نمی‌توانیم این فرد را تحت تعقیب قرار دهیم. این امر موجب می‌شود دامنه تخلفات گسترده شود، از این به بعد ما نمی‌توانیم تخلفات کاربری را پیگیری کنیم. من این را یک تخلف مستمر می‌دانم، نظر ما رأی نیاورد ولی شما در دستور کار قرار دهید.

او در پاسخ به صحبت‌های یکی از اعضای شورای شهر درباره استفاده از اراذل و اوباش در ساخت‌وسازهای غیرمجاز هم گفت: استفاده از اراذل و اوباش در ساخت‌وسازهای غیرمجاز عجیب‌و‌غریب است، شما هر مورد و مصداقی دارید به ما بگویید، چه در تهران و چه در حومه تهران به دادستان تهران اعلام کنید و رونوشت به من بدهید، قطعا به‌سرعت پیگیری خواهد شد.

دادستان کل کشور به اتفاقات شیراز نیز اشاره کرد و گفت:‌ هزینه زیادی می‌شود که فضای شهر تهران یک فضای غیراخلاقی شود، متأسفانه اخیرا همه دیدیم که از دختران نوجوان و جوان استفاده می‌شود. باید هم شهرداری‌ و هم شورای شهر و همچنین دستگاه قضائی و فرهنگی تعاملی در این زمینه داشته باشند، برای ما زشت است که اجازه دهیم چهار نفر آدم که از خارج مأموریت دارند، چنین فضایی را در شهر ایجاد کنند. در یکی از مواردی که دستگیر کردیم، خانمی در ملأعام لخت و برهنه حرکت کرده می‌کرد، بعد معلوم شد که پول دریافت کرده تا این‌گونه حرکت کند و بعد هم از آن فیلم‌برداری کنند و در فضای مجازی منتشر کند.

او با بیان اینکه باید در این زمینه کار فرهنگی بشود، تأکید کرد: باید کار فرهنگی را گسترده کنیم و به کار قضائی موکول نکنیم. در بسیار جاها می‌گویند چرا با بدحجاب برخورد نمی‌کنید‌ اما باید در ابتدا در این زمینه کار فرهنگی صورت بگیرد. کار فرهنگی کشور مسئول دارد، بودجه و اعتبار دارد، مسئولان فرهنگی باید به وظیفه خود عمل کنند، شما به‌عنوان مطالبه‌گری این موضوع را در دستور کار قرار دهید.

منتظری با اشاره به وضعیت زندان‌ها در استان تهران خاطرنشان کرد: وضعیت زندان‌های ما در تهران مناسب نیست، البته این یک موضوع سراسری است. در کل کشور تعداد زندانیان با ظرفیت زندان تناسب ندارد. دو زندان تهران در خارج از شهر است. زندان‌های قزلحصار و رجایی‌شهر در زمانی که کرج جزئی از تهران بود، در آنجا ساخته شده است و در‌حال‌حاضر دو زندان مهم تهران در استان کرج است که مشکلات فراوانی دارد. اگر فکری برای این قضیه کنید، عالی است و این را در دستور کار بگذارید.

دادستان کل کشور تأکید کرد: ما نمی‌توانیم شهر را فاقد زندان کنیم، این افرادی که امنیت مردم را هدف قرار می‌دهند، نمی‌توانند رها باشند، البته کاهش جمعیت زندان از برنامه‌های قوه قضائیه است‌ اما به‌هر‌حال برای عده‌ای که مرتکب جرم می‌شوند، سرقت‌هایی که می‌شود و اراذل و اوباشی که امنیت مردم را بر هم می‌زنند، باید زندان وجود داشته باشد، شهر بدون تعارف نیاز به زندان دارد و باید این را در دستور کار قرار دهید.

منتظری با اشاره به انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن هم گفت: انتشار این اسامی اقدام درستی نیست، چون اینکه بگوییم چه تعداد ساختمان در‌حال ریزش هستند، باعث التهاب در جامعه می‌شود. انتشار هر چیزی به مصلحت نیست. شفاف‌سازی اتفاق خوبی است‌ اما در شهر تهران مسائلی وجود دارد که مسئولان باید بدانند و پیگیری کنند. مهم این است که مسئولان بی‌تفاوت نباشند و مطالبات را دنبال کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها