|

حمایت بیات‌شده شورا از کارکنان شهرداری

بیش از 10 روز از حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری گذشته و هنوز بسیاری از این سامانه‌ها در دسترس شهروندان قرار نگرفته است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جریان بازدید از شرکت فاوا گفته بود شهروندان می‌توانند از روز شنبه از سامانه‌های شهرداری استفاده کنند؛ اما این وعده محقق نشد.

نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: بیش از 10 روز از حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری گذشته و هنوز بسیاری از این سامانه‌ها در دسترس شهروندان قرار نگرفته است. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در جریان بازدید از شرکت فاوا گفته بود شهروندان می‌توانند از روز شنبه از سامانه‌های شهرداری استفاده کنند؛ اما این وعده محقق نشد. چمران روز گذشته در حاشیه جلسه علنی شورا دلیل طولانی‌شدن راه‌اندازی سامانه‌های هک‌شده شهرداری را وسعت عملیات حمله سایبری به سایت‌های شهرداری عنوان کرد و گفت: این حمله با حمله به سامانه‌های پمپ‌ بنزین متفاوت و قابل قیاس نیست. شهرداری 50 هزار کاربر داخلی دارد. همچنین پیمانکاران و شهروندان تهرانی نیز از خدمات این سامانه‌ها استفاده می‌کنند. هرچند بخش‌هایی از این سامانه‌ها وارد چرخه خدمت شده‌اند. او باز هم وعده راه‌اندازی سامانه‌های شهرداری در دو، سه روز آینده را داد و اعلام کرد یکی از راه‌های نفوذ به سامانه‌ها شناسایی شده. او خبر دستگیری فرد یا افرادی در پی این حمله سایبری را نه تأیید کرد و نه رد و گفت: «بنده نیز مطالبی را خوانده‌ام؛ اما اطلاعات دقیقی ندارم و این‌گونه اخبار مستند نیست».

به گفته چمران هنوز دفاتر خدمات الکترونیک وارد مدار نشده‌اند؛ اما اطلاعات شهروندان و مبالغی که پرداخت کرده‌اند، در سیستم‌ها موجود است. بیشتر وقت جلسه روز گذشته شورا به طرح بیات‌شده الزام شهرداری تهران در استفاده از نیروهای انسانی موجود واجد شرایط در پست‌های مدیریتی اختصاص داشت؛ طرحی که در اوایل آغاز به کار شورای ششم و در پی ورود اتوبوسی مدیران از خارج از مجموعه شهرداری مطرح شد. در جریان بررسی این طرح شهرداری عنوان کرد برخلاف انتقادهای مطرح‌شده بیش از 95 درصد مدیران میانی شهرداری از داخل شهرداری انتخاب شده‌اند.

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه شهرداری تهران در اوج بلوغ و رشد علمی و کارشناسی خود قرار دارد و حتی می‌تواند این ظرفیت را در اختیار قرار دهد، گفت: تعداد زیادی از مدیران شهرداری مسئولیت‌های بالایی گرفته‌اند و ما نیاز نداریم فردی از خارج سازمان به‌ویژه برای پست‌های تخصصی وارد شهرداری تهران شود. او دلیل تأخیر چندماهه این طرح در صحن شورا را توافق با شهرداری درخصوص انتصابات مدیران میانی عنوان کرد که به نتیجه نرسید و همچنین بررسی لایحه بودجه و پس از آن تعطیلات سال نو. در متن پیشنهادی شورا، شهرداری تهران ملزم است اولویت انتصاب مدیران در پست‌های 5، 15 و پایین‌تر را به نیروهای ثابت شهرداری اختصاص دهد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی با گلایه از تأخیر چند‌ماهه از مطرح‌کردن این طرح در صحن شورا خواستار اضافه‌کردن مدیران ارشد نیز به این طرح شد.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر، نیز با اشاره به اینکه بیش از هزار نفر از کارکنان شهرداری دارای مدرک دکترا و بیش از 10 هزار نفر آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، تأکید کرد: چطور ممکن است فرد متخصصی در این مجموعه نداشته باشیم؟ او به حضور افراد خارج از شهرداری در هیئت‌مدیره سازمان‌ها و شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: بعضا تخلفاتی نیز از سوی این افراد انجام می‌شود و سپس می‌روند و کسی نیز پاسخ‌گو نیست.

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران، نیز این طرح را با ویرایش جدید دخالت در امور اجرائی عنوان کرد؛ اما در نهایت با 15 رأی موافق و سه رأی مخالف طرح شورا مصوب شد؛ هرچند که ماه‌هاست انتصابات در شهرداری به اتمام رسیده و گلایه بسیاری از کارکنان درخصوص بی‌توجهی به کارکنان شهرداری ادامه دارد.

واکنش به خرابی‌های سریالی خط 5 مترو

در جلسه روز گذشته شورا به موضوع خرابی‌های پی‌در‌پی خط 5 متروی تهران نیز پرداخته شد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران، به خرابی خط 5 مترو اشاره کرد و گفت: این مشکلات ناشی از فرسودگی شبکه برق بالاسری این خط است.

او ادامه داد: از آغاز دوره ششم مدیریت شهری تهران با انجام مکاتبه‌های رسمى و در تذکرهای علنى و همچنین در بازدیدهاى متوالى از کارخانه واگن‌سازی بر لزوم خرید ضروری قطعات یدکى و انجام تعمیرات اساسی و اورهال تأکید داشته‌ام و اعلام کردم مترو تهران به دلیل کارکرد طولانى‌مدت، نیازمند اورهال قطار، ایستگاه و تجهیزات اعم از شبکه برق خطوط مترو است که متأسفانه با وجود تذکرات مکرر تاکنون اقدام شایسته‌اى صورت نگرفته است.

به گفته تشکری‌هاشمی، قطعات یدکی موجود در حمل‌ونقل درون‌شهری پایتخت در انبارهای شرکت بهره‌برداری مترو در سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته و اقدام اثربخشی به منظور خرید مجدد و شارژ انبارهای مترو انجام نشده است. بر‌اساس‌این با گذشت ١٠ ماه تنها اقدامى که از سوى شرکت بهره‌بردارى مترو صورت گرفته، تأمین تعدادى چرخ براى مترو بوده است؛ در‌حالی‌که تجهیزات بسیارى براى نگهداشت این سرمایه ارزشمند حمل‌ونقلى مورد نیاز است. رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شوراى اسلامى شهر تهران با تأکید بر اینکه استفاده از ناوگانى که ایمنى لازم را ندارد، به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید و قابل قبول نیست، متذکر شد: تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز مترو از سوى شهردارى تهران تسریع شود.

تشکرى‌هاشمى در ادامه از قرارداد شرکت مپنا و شرکت بهره‌بردارى مترو برای بازسازى ١٥ کیلومتر برق بالاسرى خط ٥ مترو یاد کرد و گفت: مشخص نیست چرا و به چه دلیل و در‌حالی‌که امکان ادامه کار از سوى شرکت فراهم بوده، ادامه این قرارداد براى سال جارى در کمیته فنى پروژه‌هاى این شرکت تأیید نشده است و این اقدام بسیار تأمل‌برانگیز است. او با بیان اینکه عدم تعمیرات اساسى و اورهال به‌موقع قطارهاى مترو و به سبب آن بروز خرابى‌هاى نگران‌کننده و متعدد در قطارهاى در حال خدمت به شهروندان بسیاری تحمیل شده است، از شهردار تهران خواست نسبت به جلوگیری از فعالیت قطارهای شهری که به مرحله ناایمن رسیده، رفع موانع خرید و ارسال سریع قطعات یدکی به کارخانه واگن‌سازی و انبارهای مترو دستورات لازم را صادر کند.

 دچار بیماری تکرار، تمرکز و فراموشی شده‌ایم

مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر، نیز در تذکری به تشکیل قرارگاه ایمنی در شهرداری تهران اشاره کرد و از منطقه 19 به‌عنوان بهشت ساخت‌وسازهای غیرمجاز نام برد و گفت: ما روی اتفاقاتی که تکرار می‌شوند، تمرکز می‌کنیم و سپس آنها را فراموش می‌کنیم. در‌حال‌حاضر در شهر تهران و حریم آن با اهمال نهادهای ذی‌ربط، ساختمان‌هایی ساخته می‌شوند که فاقد پروانه هستند و هرکدام می‌توانند متروپل دیگری باشند؛ اما کسی این ساختمان‌ها را نمی‌بیند!

اقراریان ادامه داد: قرارگاه ایمنی، کار بسیار خوبی است؛ اما به نظرم اولین اقدام آن باید جلوگیری از این دسته ساختمان‌ها باشد. همچنین باید جلوی ساختمان‌هایی را که مجوز پنج طبقه گرفته‌اند؛ اما هشت طبقه می‌سازند، بگیرد.

به گفته این عضو شورا، برخی از این مافیای ساخت‌وساز، اراذل و اوباش سازمان‌یافته دارند و نیروی انتظامی می‌گوید که امکان برخورد ندارد «نکته دیگر این است که برخلاف قانون، به ایشان آب و برق و گاز هم داده می‌شود؛ اما اگر به این ساختمان‌های ناایمن آب و برق و گاز داده نشود، کسی این ساختمان‌ها را خریداری نمی‌کند؛ بنابراین بهتر است در قرارگاه با کمک نیروی انتظامی و دادستانی پیشگیری کرده و جلوی این دست ساخت‌وسازها گرفته شود».

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها