|

به وزیر ورزش نامه بنویسید

مسئله ورود زنان ایرانی به ورزشگاه وارد مرحله جدیدتری شده است. در شرایطی که در دولت حسن روحانی و دیدار او با جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، وعده داده شد تا بازی‌های تیم ملی ایران با حضور تماشاگران زن برگزار شود، در دولت ابراهیم رئیسی این موضوع کج‌دارومریز پیش رفته است.

به وزیر ورزش نامه بنویسید

مسئله ورود زنان ایرانی به ورزشگاه وارد مرحله جدیدتری شده است. در شرایطی که در دولت حسن روحانی و دیدار او با جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، وعده داده شد تا بازی‌های تیم ملی ایران با حضور تماشاگران زن برگزار شود، در دولت ابراهیم رئیسی این موضوع کج‌دارومریز پیش رفته است. اگرچه برای بازی تیم ملی فوتبال ایران و عراق، تعدادی از زنان توانستند وارد ورزشگاه شوند ولی شایعه انتخاب گزینشی آنها سروصدای زیادی به پا کرد. بعد از آن هم که اتفاق تلخ مشهد رخ داد و با اسپری فلفل مانع از حضور تماشاگران زن در ورزشگاه شدند.

 با وجود مباحث مطروحه، روز گذشته، حمید سجادی، وزیر ورزش ابراهیم رئیسی گفته است که مسئله ورود زنان به ورزشگاه برای بازی‌های تیم ملی حل شده است و آنها می‌توانند بازی تیم ملی را از نزدیک تماشا کنند. البته حمید سجادی هم مثل بسیاری دیگر از دولتمردان فراموش نکرد که کلیدواژه «زیرساخت» را به کار ببرد. او گفت که زیرساخت در ورزشگاه آزادی مهیاست و تلاش می‌کنند تا این رویه در بقیه ورزشگاه‌هایی که تیم ملی به میدان می‌رود، فراهم شود. 

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش سینا کلهر، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز در گفت‌وگو با ایسنا جملاتی مشابه به کار برد. او در پاسخ به این پرسش که آیا چالش حضور زنان در ورزشگاه‌ها در دولت سیزدهم حل خواهد شد، گفت: «این مسئله خیلی زود حل می‌شود. در بخش ملی موضوع حل شده و در بخش باشگاهی نیز فعالیت‌ها به خوبی پیش خواهد رفت. اگر ماجراهای مشهد نیز به خوبی پیش می‌رفت و زیرساخت‌ها وجود داشت، در آنجا نیز شاهد حضور بانوان در ورزشگاه بودیم. بزرگ‌ترین مانع ما درحال‌حاضر نبود زیرساخت‌هاست و حقیقتا فضاهای ورزشی کشور و به‌ویژه ورزشگاه‌ها فضای مناسبی برای بانوان و خانواده‌ها نیست و از امکاناتی که بتوانیم به‌خوبی پذیرای آنها باشیم، برخوردار نیستیم و امیدواریم پس از تصویب ضوابط ورود قانونمند بانوان و خانواده‌ها به اماکن ورزشی به‌ویژه ورزشگاه‌ها، بتوانیم این دغدغه ورزش کشور را حل کنیم». او سپس با اشاره به این موضوع که پیش‌نویس طرح مربوطه آماده شده است، گفت: «صرفا باید کمیسیون فرهنگی ورزش برگزار شود و آن را مصوب کند. کمیسیون فرهنگی ورزش به‌عنوان زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز دارد تا ذیل معاونت فرهنگی و توسعه ورزش همگانی تشکیل شود. وزیر ورزش و جوانان به‌عنوان رئیس این کمیسیون، معاون فرهنگی به‌عنوان دبیر و سایر نهادهای حوزه ورزش از‌جمله وزارت آموزش‌و‌پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح، کمیته ملی المپیک و... به‌عنوان اعضای این کمیسیون حضور دارند و پس از تصویب طرح در کمیسیون، ابلاغ آن به برگزارکنندگان مسابقات ورزشی و نهادهای ارائه‌دهنده صدور مجوز حضور تماشاگران، صورت می‌گیرد و لازم‌الاجرا خواهد بود».

مسئله مهم‌تر در این مورد اما اظهارنظر وزیر ورزش درباره ورود زنان به ورزشگاه برای بازی‌های باشگاهی است؛ موردی که تا همین الان تبدیل به تابو شده است. درواقع اگرچه مسئولان ورزش ایران احتمالا با فشار فیفا مجوز حضور زنان در ورزشگاه را برای یکی، دو بازی تیم ملی صادر کرده‌اند ولی با وجود نامه رسمی فیفا مبنی بر اینکه زمینه ورود زنان برای بازی‌های باشگاهی هم باید فراهم شود، این مورد هنوز نهایی نشده است. حالا وزیر ورزش می‌گوید این مورد که زنان برای بازی‌های لیگ بتوانند به ورزشگاه بروند، به نظر فدراسیون فوتبال بستگی دارد. او گفته مسئولان فدراسیون باید به ما نامه بزنند تا شرایط را مهیا کنیم. 

حمید سجادی برای حرفش مدرک هم رو می‌کند و می‌گوید که در رقابت‌های باشگاهی والیبال آسیا که به میزبانی ایران برگزار شد، محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال نامه زد و آنها هم با مکاتبات توانستند زمینه حضور تعدادی از زنان در ورزشگاه را فراهم کنند. حالا اگر ادعای وزیر ورزش صحت داشته باشد، بهتر است مسئولان فدراسیون فوتبال هم دست به کار شده و توپ پاس داده‌شده را تبدیل به گل کنند. آنها می‌توانند در آینده‌ای نزدیک برای انجام یکی از دیدارهای استقلال و پرسپولیس که قرار است در ورزشگاه آزادی، همان ورزشگاهی که به قول وزیر زیرساختش مهیاست، برگزار شود، درخواست حضور زنان به ورزشگاه را ارائه دهند تا مشخص شود ادعای وزیر ورزش مبنی بر راه‌دادن زنان به ورزشگاه برای بازی‌های باشگاهی، علاوه بر دیدارهای ملی تا چه حد منطبق بر واقعیت است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها