|

رئیس‌جمهور روسیه از بحران کمبود مواد غذایی برای بهبود موقعیت خود استفاده می‌کند

سلاح غذایی پوتین

رئیس‌ جمهور روسیه می‌خواهد با استفاده از بحران کمبود مواد غذایی در جهان که در پی حمله این کشور به اوکراین اوج گرفته، از غرب امتیاز دریافت کند تا از تبعات ناکامی در اوکراین بکاهد. ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان گفته که روسیه مایل است راهی برای ازسرگیری صادرات محموله‌های غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه فراهم کند اما به شرطی که با خواسته‌اش موافقت شود.

سلاح غذایی پوتین

رئیس‌ جمهور روسیه می‌خواهد با استفاده از بحران کمبود مواد غذایی در جهان که در پی حمله این کشور به اوکراین اوج گرفته، از غرب امتیاز دریافت کند تا از تبعات ناکامی در اوکراین بکاهد. ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان گفته که روسیه مایل است راهی برای ازسرگیری صادرات محموله‌های غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه فراهم کند اما به شرطی که با خواسته‌اش موافقت شود. رویترز در گزارشی به نقل از سخنگوی کرملین نوشت که «روسیه به‌نوبه خود آماده است کمک کند تا راهی برای صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراین، از بنادر دریای سیاه، ایجاد شود». پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت جهانی مواد غذایی، به‌ویژه غلات به‌شدت بالا رفت. برخی از کشورهای صادرکننده هم مانند هند، عرضه گندم خود را به‌دلیل قیمت بالا و نیازهای داخلی متوقف یا به‌شدت محدود کردند.

بالارفتن بهای انرژی و مواد غذایی در جهان، کشورهای اروپایی را برای تشدید تحریم‌های بیشتر بر روسیه تحت فشار قرار داده است. روز گذشته بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد در صورت کاهش شدید صادرات نفت روسیه، بهای نفت خام «برنت» ممکن است به ۱۵۰ دلار در هر بشکه برسد. درحال‌حاضر، مقاومت مجارستان و برخی دیگر از کشورها، اجرای بسته ششم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را متوقف کرده است. رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از مقام‌های روسیه نوشت پوتین در گفت‌وگو با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، به آنها گفته است حاضر است در صورت لغو تحریم‌ها، صادرات کود و محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد. پوتین پیش‌تر نیز پیشنهادهای مشابهی را با رهبران اتریش و ایتالیا در میان گذاشته بود.

دفتر رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که مکرون و شولتس به نوبه خود از روسیه خواسته‌اند با رفع محاصره بندر اودسا در اوکراین اجازه صادرات غلات را بدهد. این دو رهبر به «وعده رئیس‌جمهوری روسیه برای تضمین دسترسی کشتی‌ها به بندر اودسا برای صادرات غلات توجه دارند».

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین، پوتین تحت فشار افکار عمومی جهان قرار دارد و متهم است که از گرسنگی به‌عنوان سلاحی در حمله نظامی مسکو به اوکراین استفاده می‌کند. روسیه و اوکراین ۳۰ درصد گندم جهان را تأمین می‌کنند. نهادهای کارشناسی اتحادیه اروپا و دولت آلمان در روزهای اخیر گفته‌اند که روسیه از صادرات غله اوکراین که مقصد اصلی آن آسیا و شمال آفریقاست جلوگیری می‌کند و این باعث افزایش شدید بهای مواد غذایی شده است. براساس برآوردهای برنامه جهانی غذا در اوایل سال ۲۰۲۲ حدود ۲۷۶ میلیون نفر از مردم جهان از کمبود شدید مواد غذایی رنج می‌برند و اگر جنگ اوکراین ادامه پیدا کند، حداقل ۴۷ میلیون نفر دیگر به این رقم  افزوده می‌شود.

همچنین روسیه یکی از صادرکننده‌های جهانی کود کشاورزی به‌ شمار می‌رود و اوکراین هم صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان است. هم‌زمان جنگ در اوکراین به‌ویژه در جبهه‌های شرقی ادامه دارد. آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقام‌های نظامی روسیه، نوشت نیروهای این کشور با همراهی جدایی‌طلب‌های اوکراینی شهر کلیدی و استراتژیک «لیمان» در شرق این کشور را تصرف کرده‌اند. شهر لیمان دومین شهر بزرگ منطقه دونباس به‌ شمار می‌رود و یک مرکز مهم راه‌آهن و حمل‌ونقل منطقه‌ای است.

روزنامه واشنگتن‌پست هم در تحلیلی نوشت درحالی‌که حضور نظامی روسیه در این کشور ادامه دارد و بسیاری پوتین را در چهره «آدولف هیتلر»، رهبر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، معرفی می‌کنند، در داخل اروپا آنهایی که کماکان سعی دارند راهی برای مماشات و دیپلماسی با پوتین بیابند «بزدل» معرفی می‌شوند. به‌نوشته واشنگتن‌پست، مکرون به دلیل تلاش برای «صحبت منطقی» با پوتین، مسخره شد و صدراعظم آلمان هم به‌خاطر تعللش در ممنوعیت واردات نفت و گاز روسیه، با انتقادهای جدی  مواجه شد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها