|

در گفت‌وگو با کارشناسان توقیف محموله نفتی ایران از سوی آمریکا و پاسخ این اقدام با توقیف 2 نفتکش یونانی بررسی شد

چشم در مقابل چشم

جمعه گذشته دو فروند نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توقیف شد؛ اقدامی که به گفته رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تنبیهی از جانب تهران برای آتن به دلیل توقیف نفتکش روسی حامل محموله نفتی ایران و مصادره آن از سوی ایالات متحده بود.

چشم در مقابل چشم

‌‌عبدالرحمن فتح‌الهی: جمعه گذشته دو فروند نفتکش یونانی در آب‌های خلیج فارس توقیف شد؛ اقدامی که به گفته رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تنبیهی از جانب تهران برای آتن به دلیل توقیف نفتکش روسی حامل محموله نفتی ایران و مصادره آن از سوی ایالات متحده بود. 

‌‌‌فارغ از تبعات این اقدامات برای هر‌کدام از طرفین، آنچه در‌این‌بین حائز اهمیت است، به تغییر معنادار فضای منطقه‌ای و جهانی بازمی‌گردد؛ تغییر معناداری که حکایت از رادیکالیزه‌شدن موقعیت کنونی دارد. در‌این‌بین به نظر می‌رسد که دولت بایدن عملا سیاست کج‌دار و مریز خود را در قبال ایران به دلایل متعدد کنار گذاشته و سراغ اقدامات و تصمیماتی رفته است که بوی ترامپ می‌دهد. از تصمیم قاطع کاخ سفید برای خارج‌نکردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست گروه‌های تروریستی موسوم به FTO گرفته تا اعمال تحریم‌های چهارشنبه گذشته علیه 19 فرد و شرکت درخصوص فروش نفت ایران و نهایتا احیای سیاست توقیف و مصادره؛ گویا بایدن دیگر وقعی به آینده مذاکرات وین و احیای برجام نمی‌نهد و شمشیرش را از رو بسته است. در کنار این مسائل احتمال دیدار بایدن و بن‌سلمان و اقدامات اسرائیل از ترور گرفته تا... شرایط را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها