|

در صحن شورای شهر تهران چه گذشت

بازگشت رئیس

روز گذشته مهدی چمران پس از دو ماه غیبت به صحن شورای شهر تهران آمد. هنوز رد بیماری در صدایش بود و اما تلاش می‌کرد فعال‌تر از همیشه باشد. در نطق ابتدایی‌اش رویدادهای تاریخی را مرور کرد و به تذکرات اعضا واکنش نشان می‌داد. اما باز هم در نیمه جلسه، مدیریت صحن را به پرویز سروری سپرد.

بازگشت رئیس
نورا حسینی خبرنگار گروه جامعه روزنامه شرق

نورا حسینی: روز گذشته مهدی چمران پس از دو ماه غیبت به صحن شورای شهر تهران آمد. هنوز رد بیماری در صدایش بود و اما تلاش می‌کرد فعال‌تر از همیشه باشد. در نطق ابتدایی‌اش رویدادهای تاریخی را مرور کرد و به تذکرات اعضا واکنش نشان می‌داد. اما باز هم در نیمه جلسه، مدیریت صحن را به پرویز سروری سپرد.

در هفته‌هایی که چمران در صحن شورای شهر تهران حضور نداشت، علیرضا زاکانی با دو بار حضور در صحن شورا و برگزاری جلسات هم‌اندیشی با اعضا برای گرفتن مجوز ایجاد سازمان فناوری‌های نوین بیشترین نفع را از این غیبت برد. سازمانی که به عقیده اعضای مخالف، سازوکار و فعالیت آن، شفاف و مشخص نبود و به نوعی ادامه موازی‌کاری در شهرداری محسوب می‌شود. اما حضور دوباره چمران با اخطار جدی او به شهردار تهران همراه بود. چمران که در غیبت چندماهه‌اش بارها شایعه کناره‌گیری‌اش از شورای شهر مطرح بود تلاش کرد حضور دوباره‌اش پرشور و پرتذکر باشد. شهردار تهران که در این مدت وعده داده بود تا خردادماه روند صدور پروانه را به دو ماه کاهش خواهد داد، روز گذشته بابت کم‌کاری در این حوزه اخطار گرفت.

علیرضا زاکانی در این مدت بارها از روند صدور پروانه گلایه کرده و گفته بود 120 مرحله برای دریافت پروانه باید طی شود و ما به دنبال تجمیع و روان‌سازی فرایندها هستیم تا خدمات تسریع شود. وعده کاهش این زمان تا پایان خرداد، به دو ماه است که کار بزرگی است‌. اما روز گذشته مشخص شد با وجود سخنان شهردار تهران هنوز لایحه کاهش زمان صدور پروانه به شورای شهر نرسیده و اقدامات این حوزه هم به شورای شهر گزارش نشده است. مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، با اشاره به یکی از مصوبات اولیه شورای ششم گفت: ۲۱ مهر سال گذشته مصوبه‌ای داشتیم که در آن به شهرداری ابلاغ شد تا با لحاظ رویکردهای این مصوبه باید لایحه بازنگری و اصلاح صدور پروانه را به شورای شهر تقدیم کند، قرار بود این لایحه در سه ماه به شورای شهر ارائه شود که نشد. او ادامه داد: قرار بود به صورت ماهانه گزارش اصلاح صدور پروانه به شورای شهر داده شود که این موضوع هم محقق نشد و این در حالی است که ما در این مصوبه راهکارهایی را در راستای کاهش صدور پروانه به شهرداری ارائه کرده بودیم و همچنین بر بازمهندسی فرایند کلی و تکمیل فرایند هوشمندسازی تأکید کرده بودیم. در پنجم آبان سال گذشته شهرداری را ملزم کردیم که لایحه ایجاد واحدهای ارائه خدمات مشاوره شهرسازی را به شورا بیاورد که آن را هم نیاورد. چمران نیز با بیان اینکه متأسفانه مصوبه اجرا نشده است گفت: این مصوبه قطعا باید اجرا شود و نامه‌ای تهیه کنید خطاب به شهردار تهران که چرا مصوبه اجرا نشده و منتظر اجرائی‌شدن آن هستیم. وی با بیان اینکه این نامه اخطار یا تذکر در حالی است که مصوبه جزئیات تخصصی داشت و اگر اجرائی می‌شد الان شرایط بهتری داشتیم، گفت: قرار بود شهرداری طرحی را بیاورد و معاون شهرسازی گفت که این طرح آماده است اما نه تنها آن طرح آماده را ارائه نکردند؛ بلکه مصوبه را هم اجرا نکردند و متأسفانه در شهرداری تغییری در بحث صدور پروانه ساختمانی نمی‌بینیم و این عقب‌ماندگی باید هرچه سریع‌تر جبران شود و مصوبه را شهرداری باید اجرائی کند و اگر به نظرشان مصوبه قابلیت اجرا ندارد بیایند حرف بزنند نه اینکه مصوبه را مسکوت بگذارند. وی افزود: کاهش صدور پروانه یکی از مسائل مهمی است که می‌توانیم با آن مانور بدهیم و بگوییم که مهلت زمان صدور پروانه طولانی بود و آن را کاهش دادیم.

در این جلسه بعد از تعطیلی شورای شهر تهران در روزهای پرالتهاب شهرداری به دلیل نامشخص‌بودن میزان افزایش حقوق‌ها در سال 1401 حبیب کاشانی به این موضوع اشاره کرد و گفت:‌ مشکلات مالی در عدم تحقق بودجه داشتیم. اما قدم اساسی از سوی شهرداری برای تحقق حقوق کارکنان برداشته شد و این اقدام برای نهادی که بودجه دولتی ندارد سختی‌هایی را به همراه داشت و دیدیم که شهردار تهران، قدم بسیار بزرگی برداشت و مقرر کرد حقوق کارکنان ۴۰ درصد افزایش پیدا کند تا در خدمت‌رسانی به مردم گام بهتری بردارند و این اقدام قابل تقدیر است. او درخصوص افزایش نامتعارف قیمت هزینه‌های زمین‌های چمن در مناطق جنوبی تهران هم گلایه کرد و گفت:‌ مقرر شد ورزش در اختیار عموم قرار بگیرد و بیش از ۳۰۰ چمن مصنوعی و چند سالن ورزشی افتتاح شد، این در حالی است که در ایام کرونا سالن‌ها و استخرها تعطیل بود و تقاضای من این است که این زمین‌ها در اختیار جوانان قرار بگیرد. کاشانی با بیان اینکه ما برای معتادان متجاهر هزینه می‌کنیم اما هزینه ورزش جوانان را بالا برده‌ایم گفت: باید در این زمینه دقت شود چراکه ایجاد زمین فوتبال برای این بود که در اختیار جوانان باشد؛ اما این زمین‌ها را به مزایده گذاشتیم و شاهد این هستیم که هزینه هر سئانس افزایش یافته و لازم است کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در این زمینه اقدامی انجام دهند. چمران هم با بیان اینکه نرخ مجموعه‌های ورزشی شهرداری از سازمان تربیت بدنی کمتر است اما در گذشته از سوی تعزیرات حکومتی جریمه میلیاردی شدیم، گفت: در دادگاه اول و دوم رأی به نفع ما صادر شد اما دادگاه تجدید نظر رأی به ضرر شورا داد و اعلام کردند که باید ۲۶ میلیارد تومان جریمه بپردازیم، چراکه نرخ زمین‌های ورزشی در آن زمان زیاد بود و امیدواریم با نامه‌نگاری‌ها به نتیجه مطلوب برسیم. نرگس معدنی‌پور هم در پاسخ به کاشانی گفت: با وجود اینکه هنوز بودجه سازمان ورزش محقق نشده است اما این سازمان توانسته از ابتدای سال تاکنون ۱۴ مجموعه ورزشی را که در دوره قبل به دلیل عدم رسیدگی مناسب دچار مشکل شده بودند، به‌روزرسانی و تجهیزات مورد نیاز را در آنها تأمین کند. وی گفت: در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در تلاش بودیم که شهرداری برای تعیین تکلیف مجموعه‌های ورزشی لایحه‌ای را ارائه دهد که این لایحه با پیگیری‌های کمیته ورزش کمیسیون تقریبا آماده شده و به زودی جهت طرح در صحن شورا در دستور کار قرار خواهد گرفت. تعدیل نیروهای شهرداری هم در صحن روز گذشته شورای شهر موضوع تذکر نرجس سلیمانی بود. او از تعدیل کارگران و کارمندانی که یا خودشان باردار هستند یا همسرشان باردار هستند یا کودک زیر یک سال دارند، انتقاد کرد. 

او با بیان اینکه گاهی برای فرهنگ‌سازی مسائل اصلی هزینه می‌کنیم، اما در انجام وظیفه‌مان کمی عجله می‌کنیم، اظهار کرد: هفته گذشته از معاونت فرهنگی دعوت‌نامه‌ای ارسال شد برای شرکت در پویش «نفس‌های تازه شهر».  پویش نفس‌های تازه شهر که برای هر نوزاد یک درخت کاشته می‌شد، کار خوبی بود، اما این هم‌زمان شد با تعدیل نیرو در شهرداری که در میان افراد تعدیل‌شده خانم باردار یا افرادی که همسرشان باردار هستند یا افرادی که دارای فرزند زیر یک سال هستند به چشم می‌خورد. وی با بیان اینکه تعدیل نیرو علاوه بر اینکه به لحاظ درآمدی افراد را دچار مشکل می‌کند، بیمه درمانی آنها را نیز با مشکل روبه‌رو می‌کند، ادامه داد: پس اگر قرار است سیاست‌های کلی و اصلی را فرهنگ‌سازی کنیم نباید ناخواسته نحوه عمل‌مان برخلاف سیاست‌های کلی نظام باشد. سلیمانی با تأکید بر اینکه جذب و تعدیل نیرو از ابزارهای مدیریت است، گفت: اما این شیوه مدیریت نباید برخلاف سیاست‌های اصلی باشد و به همین دلیل توصیه می‌کنیم تحت هیچ عنوان نسبت به تعدیل کارگران و کارمندانی که خودشان یا همسرشان باردار هستند یا کودک زیر یک سال دارند، اقدام نشود مگر با حکم دستگاه قضا و اگر لازم به تعدیل است شش ماه قبل به این افراد اطلاع داده شود تا آنها یکدفعه با شوک مواجه نشوند. محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران هم دیروز گزارشی از وضعیت آب تهران داد. او گفت: شهر تهران توسط پنج سد تأمین آب می‌شود و مخازن آب تهران یک میلیارد مترمکعب گنجایش دارد و تقریبا ۷۰ درصد آب در سال‌های نرمال از طریق سدها و ۳۰ درصد از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود؛ به گونه‌ای که ۶۰۰ حلقه چاه داریم که ۳۰ درصد آب مورد نیاز را تأمین می‌کند. وی با بیان اینکه ۹‌میلیون‌و ۴۵۵ هزار نفر بر اساس سرشماری از آب شرب استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد این جمعیت بیشتر است، گفت: امسال دومین سال خشک‌سالی متوالی را پشت سر می‌گذاریم و متأسفانه امسال وضعیت بارندگی مناسب نیست؛ چراکه تا به حال تنها ۱۷۹ میلی‌متر باران باریده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۲۵۹ میلی‌متر باران باریده بود و امسال تهران جزء پنج، شش استانی است که به شدت از لحاظ آبی در تنش است. او ادامه داد: باید بگویم وضعیت مخازن سدها که ۲۰۰ میلیون لیتر کاهش مخازن را داریم، یک مقدار وضعیت تهران را با مشکل مواجه می‌کند. تمام ظرفیت چاه‌ها در مدار هستند؛ چراکه مجبوریم مخازن استراتژیک را برای شهریور نگه داریم و به همین دلیل تمام چاه‌ها در مدار هستند. وی با بیان اینکه شهر تهران به تنهایی ۱۷ درصد آب شرب را مصرف می‌کند، گفت: مصرف آب استان تهران در روزهای پیک تقریبا با دبی پایه رودخانه کارون برابر است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها