|

روسیه و حبس 25 میلیون تن غلات در اوکراین

براساس اظهارات یکی از مقامات آژانس غذایی سازمان ملل، حجم عظیمی از محموله‌های غلات که در مجموع نزدیک به ۲۵ میلیون تن است، در اوکراین سرگردان است و به دلیل «چالش‌های زیرساختی» و بسته‌شدن بنادر دریای سیاه، امکان انتقال آنها به خارج از کشور وجود ندارد. براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این محموله مسدودشده غلات می‌تواند منجر به تشدید افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان شود. شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس با بالاترین سرعتی که تاکنون ثبت شده است، افزایش یافتند و با افزایش 34درصدی در ماه به ۱۵۹.۳ رسیدند

براساس اظهارات یکی از مقامات آژانس غذایی سازمان ملل، حجم عظیمی از محموله‌های غلات که در مجموع نزدیک به ۲۵ میلیون تن است، در اوکراین سرگردان است و به دلیل «چالش‌های زیرساختی» و بسته‌شدن بنادر دریای سیاه، امکان انتقال آنها به خارج از کشور وجود ندارد. براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این محموله مسدودشده غلات می‌تواند منجر به تشدید افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان شود. شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس با بالاترین سرعتی که تاکنون ثبت شده است، افزایش یافتند و با افزایش 34درصدی در ماه به ۱۵۹.۳ رسیدند. قبل از حمله نیروهای روسیه به اوکراین در ماه فوریه، این کشور یکی از تولیدکنندگان برتر کالاهای کشاورزی در جهان بود که به‌طور خاص محصولات اصلی مانند گندم، ذرت و کلزا، تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان را تولید می‌کرد. هم‌زمان با افزایش قیمت‌ها، مقامات ایالات‌ متحده بارها نسبت به کمبود مواد غذایی ناشی از درگیری بین روسیه و اوکراین هشدار دادند. بی‌شک این محدودیت اخیر نیز بر این نگرانی‌های فزاینده خواهد افزود. جوزف اشمیدوبر، معاون بازار و تجارت فائو در نشست خبری در ژنو گفت: «درحال‌حاضر، شاهد وضعیت تقریبا عجیبی در اوکراین هستیم، به‌طوری‌که نزدیک به ۲۵ میلیون تن غله امکان صادرات دارد اما صرفا به دلیل کمبود زیرساخت‌ها و محاصره بنادر قادر به ترک این کشور نیست». اشمیدوبر گفت مسدودشدن غلات می‌تواند منجر به کمبود انبار در برداشت بعدی در ماه‌های جولای و آگوست شود؛ به‌ویژه اگر بنادر دریای سیاه توسط نیروهای روسی مسدود شود. به نوشته اپک‌تایمز، از زمان تهاجم نیروهای مسکو، اوکراین مجبور است به‌جای صادرات دریایی، غلات خود را از طریق مرزهای غربی یا بنادر کوچک رودخانه دانوب صادر کند. بااین‌حال، گزارش شده است که واگن‌های غلات با مشکلات متعدد تشریفات اداری و چالش‌های تدارکاتی و همچنین کمبود نیروی کار و وسایل نقلیه ریلی مواجه شده‌اند. با وجود جنگ، شرایط برداشت آن‌چنان وخیم به نظر نمی‌رسد. این می‌تواند واقعا به این معنا باشد که ظرفیت ذخیره‌سازی کافی در اوکراین وجود ندارد؛ به‌ویژه اگر مسیر گندم برای صادرات از اوکراین وجود نداشته باشد. معاون فائو نسبت به گزارش‌های مربوط به تخریب برخی از انبارهای غلات در اوکراین در بحبوحه درگیری‌های جاری نیز ابراز نگرانی کرد.

اظهارات اشمیدوبر اندکی پس از آن منتشر شد که داده‌های شرکت اس‌اند‌پی‌گلوبال نشان داد کمبود عرضه مواد غذایی در آوریل به بالاترین حد خود رسیده است. طبق این بررسی، شاخص کمبود عرضه جهانی نشان می‌دهد که کمبودها حدود هفت‌برابر بیشتر از سطح عادی ماه گذشته بوده است که نسبت به بالاترین حد چهار ماه منتهی به مارس تغییری نکرده است. اس‌اند‌پی‌گلوبال می‌گوید ظرفیت حمل‌ونقل بیشترین تأثیر را داشته است. درهمین‌حال، سازمان ملل در ماه آوریل اعلام کرد که ۴۵ میلیون نفر در سراسر جهان از سوءتغذیه رنج می‌برند و هشت تا ۲۰ میلیون نفر دیگر در معرض خطر قحطی هستند که ناشی از اثرات مخرب جنگ است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها