|

در شصتمین جلسه شورای شهر تهران چه گذشت؟

تفاهم‌نامه‌های پرابهام

علیرضا زاکانی بعد از تعطیلات نوروز در سه جلسه صحن علنی شورای شهر تهران حضور داشته، اعضای شورای شهر تهران در همین مدت یک جلسه هم‌اندیشی نیز با حضور شهردار تهران برگزار کرده‌اند؛ جلسات هم‌اندیشی جلساتی است که بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و اعضای شورا و شهردار بی‌پرده‌تر از صحن علنی با هم سخن می‌گویند.‌این در حالی است که در سال گذشته شهردار تهران کمتر فرصت حضور در صحن پیدا می‌کرد. لطف‌الله فروزنده، معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران پیش از این درخصوص اینکه چرا شهرداری پاسخ ابهامات اعضای شورای شهر در حوزه‌های مختلف از جمله قرارگاه مسکن را نمی‌دهد، گفته بود شهرداری درخواست حضور در صحن را داده است اما مهدی چمران این فرصت را نمی‌دهد و می‌گوید دستور جلسات زیادی در نوبت مانده است. ‌

 تفاهم‌نامه‌های پرابهام

‌نورا حسینی: علیرضا زاکانی بعد از تعطیلات نوروز در سه جلسه صحن علنی شورای شهر تهران حضور داشته، اعضای شورای شهر تهران در همین مدت یک جلسه هم‌اندیشی نیز با حضور شهردار تهران برگزار کرده‌اند؛ جلسات هم‌اندیشی جلساتی است که بدون حضور خبرنگاران برگزار می‌شود و اعضای شورا و شهردار بی‌پرده‌تر از صحن علنی با هم سخن می‌گویند.‌این در حالی است که در سال گذشته شهردار تهران کمتر فرصت حضور در صحن پیدا می‌کرد. لطف‌الله فروزنده، معاونت برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران پیش از این درخصوص اینکه چرا شهرداری پاسخ ابهامات اعضای شورای شهر در حوزه‌های مختلف از جمله قرارگاه مسکن را نمی‌دهد، گفته بود شهرداری درخواست حضور در صحن را داده است اما مهدی چمران این فرصت را نمی‌دهد و می‌گوید دستور جلسات زیادی در نوبت مانده است. ‌چمران در ایام نوروز دچار کرونا شده و هنوز توانایی بازگشت به صحن شورای شهر تهران را ندارد. روز گذشته پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران به خبرنگاران گفت وضعیت کلامی و حرکتی مهدی چمران رو به بهبود است.

‌گزارش روز گذشته شهردار به شورا به موضوع تفاهم‌نامه شهردار با نهادهای مختلف اختصاص داشت. تفاهم‌نامه‌های برخی از آنها به قرارداد ختم شده بود اما اعضا از جزئیات هیچ‌کدام از این تفاهم‌نامه‌ها اطلاعی نداشتند. گزارش شفاهی شهردار هم اطلاع بیشتری از آنچه پیش‌تر در رسانه‌ها منتشر شده بود، به اعضای شورا نداد. ناصر امانی از شهردار درخواست کرد دست‌کم شهردار تفاهم‌نامه‌ها را به‌صورت پاورپوینت ارائه می‌کرد که جزئیات بیشتری از این قراردادها در اختیار شورا قرار می‌گرفت. اما به نظر می‌رسید گزارش مکتوبی در این زمینه وجود نداشته باشد، به گفته شهردار از برخی از تفاهم‌نامه‌ها که در مسیر امضا بودند، نام برده نشد و در پایان سخنان شهردار او به خاطر آورد که تفاهم‌نامه‌ای هم با اوقاف داشته و کلیاتی از این تفاهم‌نامه را در صحن تشریح کرد.

‌علیرضا زاکانی درخصوص تفاهم‌نامه‌های امضا‌شده توضیح داد: در این دوره جنس مدیریت خود را مدیریت مشارکتی قرار دادیم و چشم‌انداز ۱۰‌ساله خود را تهران، کلان‌شهر الگوی جهان اسلام قرار دادیم و به گفتمان خدمت و پیشرفت توجه کردیم و شعار ما نیز تهران، شهر تلاش و سرزندگی بود؛ بنابراین برای تحقق مدیریت مشارکتی از اولین اقدامات، راه‌اندازی قرارگاه‌ها بود تا اهداف واحدی را با مشارکت سایر نهادها و دستگاه‌ها دنبال کنیم که دغدغه‌های جدی نظام و شهر تهران است.

وی با بیان اینکه در آستانه تشکیل قرارگاه جمعیت هستیم تا ظرفیت‌های این حوزه را جمع کنیم و خدمت و امکان مرتبط به خانواده‌ها را فراهم کنیم، توضیح داد: یکی دیگر از رئوس ما ایجاد تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌ها بود تا از اختیارات قانونی در دولت و مجلس و شورای شهر به‌عنوان یک قاعده استفاده کنیم و بتوانیم از طریق تفاهم‌نامه‌ها یک بستر جدی برای ارائه خدمت داشته باشیم.‌ تفاهم با وزارت راه، بنیاد مسکن، وزارت نفت، وزارت نیرو و نیروهای مسلح برخی از تفاهم‌نامه‌هایی بود که زاکانی به آن اشاره کرد و درخصوص تفاهم‌نامه با نیروهای مسلح توضیح داد: بخش عمده‌ای از زمین‌هایی که از دوران قبل در شهر رها شده بوده، متعلق به نیروهای مسلح است و قانون انتقال پادگان‌ها به خارج از شهر نیازمند مراوده و تعامل است. در این راستا درباره پادگان‌هایی مانند ۰۶، جی، دوشان‌تپه و کوهک نیازمند تفاهم هستیم.

بنیاد مستضعفان، ستاد اجرائی فرمان امام (ره)، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیته امداد خمینی‌(ره)، شرکت مپنا در حوزه برقی‌سازی اتوبوس‌ها و سازمان اوقاف نهادهای دیگری بودند که شهرداری قصد دارد با آنها تفاهم‌نامه‌هایی امضا کند.

اما برخی از اعضای شورای شهر تهران چندان به این تفاهم‌نامه‌ها و قرارگاه‌ها در جهت حل چالش‌های تهران خوش‌بین نبودند. ناصر امانی، عضو شورای شهر در واکنش به سخنان شهردار گفت: مدیریت شهری تهران صرفا متولی تهران به‌عنوان یک کلان‌شهر است و مسئولیت دو مفهوم دیگر تهران با دولت است و تا زمانی که دولت به‌معنای عامش مسئولیت خود را نپذیرد، مشکلات تهران حل نخواهد شد. این عضو شورا اضافه کرد: به‌عنوان نمونه آلودگی هوا و ترافیک دو مقوله به‌هم‌پیوسته و متأثر از هم هستند که بدون احساس مسئولیت عملی دولت در تهران حل‌نشدنی هستند. اگر ایجاد قرارگاه‌هایی که شهرداری تهران در حال راه‌اندازی‌شان است، مسئولیت‌های متوجه دولت را بر‌ عهده قوه مجریه بگذارد و هزینه‌های آن را از دولت بستاند، یک کار بی‌نظیر و قابل ستایش در طول تاریخ بلدیه است؛ اما اگر این قرارگاه‌ها مدیریت شهری را وادار به پذیرفتن مسئولیت‌های دولت در تهران کند، قطعا راه به جایی نخواهد برد و بار مدیریت شهری سنگین‌تر از همیشه خواهد شد.

امانی تأکید کرد: چه خوب بود که قبل از امضای این تفاهم‌نامه‌ها نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران در جریان مفاد این تفاهم‌نامه‌ها قرار می‌گرفتند و به شهرداری تهران کمک فکری و کارشناسی می‌کردند. آقای زاکانی گفتند شش تفاهم‌نامه قطعی شده؛ یعنی تفاهم‌نامه با وزارت مسکن، وزارت نیرو، وزارت نفت، نیروهای مسلح، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان. همان‌طور که می‌دانید، تفاهم‌نامه هیچ مسئولیتی نمی‌آورد و ما هر وقت حرف زدیم راجع به اصل تفاهم‌نامه حرف نداریم؛ چون می‌توانید صدها تفاهم‌نامه امضا کنید. تفاهم‌نامه وقتی عملی می‌شود که به قرارداد تبدیل شود و ممکن است از درون یک تفاهم‌نامه ۱۰ الی ۲۰ قرارداد بیرون بیاید و در اینجاست که تفاهم‌نامه خود را نشان می‌دهد.

احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران هم در این زمینه گفت: شهر تهران را باید به صورت مشارکتی اداره کرد؛ چرا‌که اگر تمام بار اداره شهر به دوش مردم باشد، این اتفاق رقم نمی‌خورد. امیدواریم دولت هم به این بلوغ برسد که هزینه اداره تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران را بپردازد.

جعفر تشکری‌هاشمی هم درخصوص کارایی تفاهم‌نامه‌ها در حل چالش‌های تهران گفت:‌ تفاهم‌نامه‌ها معمولا تمایلات طرفین را نشان می‌دهد و زمانی کاربردی می‌شود که دقیقا شرح کار، مجریان، زمان و نتایج و هزینه کار به صورت صریح بررسی شود.

او با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه‌ها رافع مسئولیت‌های ما در شهرداری نیستند، گفت: یک‌سری از وظایف در شهرداری ذاتی است و باید این وظایف به‌خوبی انجام شود؛ اما باید بگویم که ما از مدیران گذشته گلایه‌مند بودیم که شش‌هزارو 500 اتوبوس را به دوهزارو 500 اتوبوس کاهش دادند؛ اما با کمال تأسف اعلام می‌کنم که وضعیت اتوبوس‌رانی اصلا خوب نیست و در زمان ما تعداد اتوبوس‌های فعال به کمتر از هزارو 500 دستگاه رسیده است و به این مسئله توجه کنید و از مدیران توضیح بخواهید. آمار خرابی مترو خیلی زیاد شده و مسافران دقایق طولانی منتظر می‌مانند. این در حالی است که گفته شده بود هفت هزار میلیارد تومان برای خرید قطعات از طریق بانک شهر تأمین کردیم؛ اما باید این کار سرعت داده شود؛ چرا‌که هنوز محصولی دریافت نشده است.

به گفته تشکری‌هاشمی در بحث سیستم‌های هوشمند نیز اوضاع خوب نیست؛ به گونه‌ای که جی‌پی‌اس اتوبوس‌ها خاموش است و تجهیزات الکترونیکی نیز وضعیت نامطلوبی دارد.

حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران هم تأکید کرد در این تفاهم‌نامه‌ها باید آورده طرفین موضوع آن مشخص باشد. او خاطره‌ای از زمانی که مشاور یکی از شهرداران بود و قرار بود عده‌ای از شهروندان را به سفر زیارتی ببرند، گفت. اینکه اتوبوس، میان‌وعده و ناهار با شهرداری بود و طرف مقابل می‌گفت من آدم‌ها را می‌آورم. کاشانی ادامه داد: در همین میدان هاشمی اتوبوس می‌ایستاد و می‌گفت می‌خواهیم برویم قم، پذیرایی داریم و ناهار هم می‌دهیم. همه سوار اتوبوس می‌شدند. او تأکید کرد که آورده طرف مقابل و شهردار مشخص باشد و این تفاهم‌نامه‌ها در جهت گره‌های تاریخی شهر و شهروندان امضا شود تا مشکلی از مشکلات مردم حل شود.

تعدیلی‌های سیاسی استخدام  شدند

در این شورای شهر تهران به موضوع تعدیل نیروهای سیاسی که چند روزی است شورا و شهرداری درخصوص آن سکوت کرده است نیز پرداخته شد. احمد علوی که در دوره گذشته یکی از مدیران شهرداری بود، در ابتدا از برخورد مدیران گذشته گلایه کرد و در واکنش به توییت انتقادی شهردار سابق تهران درباره تعدیل نیرو در شهرداری به دلیل گرایشات سیاسی گفت: ای ‌کاش ایشان سخنانی درباره نیروی انسانی را منتشر نمی‌کردند و ما هم اجازه می‌دادیم آنچه در چهار سال گذشته بر پرسنل شهری گذشت، در دل‌ها بماند.

عضو شورای شهر تهران در توصیه‌هایی به مدیران فعلی شهری نیز گفت: این کاری که در دوره گذشته با ما پرسنل شهرداری کردند بد، غیر‌انسانی و غیر‌اسلامی بود؛ ما به عنوان مدیران انقلابی حق تکرار و ایجاد دسته‌بندی سیاسی و جناحی را نداریم و اولین و اصلی‌ترین اصل این است که همه ما پرسنل، سرمایه شهرداری هستیم. وقتی شفاف عمل نکنیم و به وقت برای پاسخ‌گویی وارد نشویم، جای ظالم و مظلوم عوض می‌شود. سکوت ما برای حدود ۵۰ نفر که مشخص هم هست علت اتفاقات رخ‌داده چه بوده، موجب شده است جای ظالم و مظلوم عوض شود و در مورد همین تعداد محدود و همان هزار نفری که در روزهای آخر مدیریت قبل جذب شده و مورد اعتراض پرسنل نیز هستند، اگر مسائل اداری و گزینشی اجازه می‌دهد، با رأفت برخورد کنید.

شهردار تهران دراین‌باره به «شرق» گفت: جذب این نیروها در شهرداری سیاسی بود و افرادی تعدیل می‌شوند که چارچوب‌های جذب را نداشته‌اند و باقی نیروها روی تخم چشممان هستند. او گفت جزئیات بیشتر درخصوص این تعدیل نیرو را فروزنده معاونش توضیح خواهد داد.

نمی‌گذارند  زاکانی  دامادش  را  استخدام  کند

روز گذشته در صحن شورای شهر تهران دو عضو شورای شهر از محمدباقر قالیباف دفاع کردند و در حالی که پسر او از مردم بابت گناه نابخشودنی خواهر و دامادشان عذرخواهی کرده بود، واکنش‌ها به خرید دو تکه سیسمونی بچه از حراجی‌های ترکیه را ناشی از عقده توصیف کردند.

پرویز سروری با اشاره به اینکه دشمن تلاش دارد اختلافی را در بین قوا ایجاد کند، گفت: در موضوع سفر خانواده رئیس مجلس ببینید چه فضاسازی‌ای ایجاد کردند. در حالی که پسر ریاست مجلس اعلام کرد این خطایی بود و نباید انجام می‌شد و رئیس مجلس هم گفت نباید این کار انجام می‌شد.

در ادامه این جلسه سید‌محمد آقامیری نیز در تذکری به حواشی ایجاد‌شده برای سفر خانواده رئیس مجلس به ترکیه اشاره کرد و گفت: خدا را شاهد می‌گیرم صحبت‌های من نه از روی هوای نفس که صرفا از روی تکلیف است. اگر اندک آبرویی در فضای سیاسی جامعه دارم، از لطف و محبت مردم تهران و جبهه انقلاب دارم و به عنوان یک سرباز کوچک این آبرو را صرف مردم می‌کنم و بس. او ادامه داد: اندک آزادگی در خودم می‌بینم که آنچه را حق است، اعلام کنم و فریاد بزنم و باکی از جبهه‌گیری‌ها و تهمت‌هایی که بعدا پیش بیاید ندارم.

‌آقامیری با اشاره به حواشی سفر خانواده قالیباف به ترکیه گفت: موضوعی که چند روز است فضای مجازی کشور و شبکه‌های معاند را علیه نظام بسیج کرده و همه به صورت یکدست، چه عوامل داخلی و منافقین و چه شبکه‌های خارجی، درصدد ضربه‌زدن به نظام بر سر یک مسئله بسیار پیش‌پا‌افتاده هستند، وارد‌کردن چند قلم کالای خارجی به نام سیسمونی کودک است که توسط دختر و داماد رئیس مجلس اتفاق افتاده است. این خانواده با چهار ساک رفتند و با پنج ساک برگشتند و دو قلم جنس هم همراه خود آوردند که مشخص است. دو جوانی که اول ازدواجشان است و دارند صاحب فرزندی می‌شوند، ذوق دارند و به یک سفر خارجی رفتند و در یک حراجی سیسمونی دیدند و دو قلم جنس هم خریدند.

‌چه خطایی کردند؟ جای خاصی رفتند؟ مکان خاصی رفتند؟ چیزی خوردند؟ حرکتی کردند؟ این عقده‌ها از کجا درمی‌آید که به یک نیروی انقلابی و جهادی که 40 سال از عمر خود را در این مملکت وقف انقلاب و نظام کرده است و در این کشور کار کرده و زحمت کشیده، انتقاد می‌کنند؟ امروز آقای قالیباف است، دیروز آقای رئیسی بود، فردا آقای زاکانی و حدادعادل هستند. سر آقای زاکانی چه بلایی درمی‌آورند؟ هر کاری انجام می‌دهد برای او داستانی درست می‌کنند. خودشان در زمان خود پسر و دختر و عروس و داماد و حتی قصاب سر کوچه خود را استخدام کردند و آقای زاکانی یک داماد خود را نمی‌تواند در شهرداری استخدام کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها