|

اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 1401

قرارگاه‌های پرابهام پایتخت

«هنوز مهدی چمران به بخش منتقل نشده اما حال عمومی او خوب است و سطح اکسیژن وی به 95 رسیده است»؛ این سخنان پرویز سروری در ابتدای جلسه شورای شهر تهران است. او می‌گوید قرار نیست پس از بهبودی مهدی چمران از ریاست شورا کناره‌گیری کند و باید سایه چمران بالای سر شورا باشد. او چمران را ستون فقرات شورا می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که او به‌زودی به جلسات شورای شهر بازگردد. در نبود چمران، شهردار تهران و معاونانش به صحن شورای شهر تهران آمدند تا پاسخ‌گوی ابهامات اعضا درخصوص فعالیت‌های شهرداری در قرارگاه مسکن و قرارگاه اجتماعی باشند

قرارگاه‌های پرابهام پایتخت

نورا حسینی: «هنوز مهدی چمران به بخش منتقل نشده اما حال عمومی او خوب است و سطح اکسیژن وی به 95 رسیده است»؛ این سخنان پرویز سروری در ابتدای جلسه شورای شهر تهران است. او می‌گوید قرار نیست پس از بهبودی مهدی چمران از ریاست شورا کناره‌گیری کند و باید سایه چمران بالای سر شورا باشد. او چمران را ستون فقرات شورا می‌داند و ابراز امیدواری می‌کند که او به‌زودی به جلسات شورای شهر بازگردد. در نبود چمران، شهردار تهران و معاونانش به صحن شورای شهر تهران آمدند تا پاسخ‌گوی ابهامات اعضا درخصوص فعالیت‌های شهرداری در قرارگاه مسکن و قرارگاه اجتماعی باشند. هرچند پرسش و پاسخ‌های اصلی در جلسه هم‌اندیشی که قبل از صحن شورای شهر تهران برگزار شده بود، پرسیده شده بود؛ جلسه‌ای که در آن اعضای شورا از سخنان شهردار درخصوص قرارگاه مسکن راضی نشده و شهردار هم وعده داده بود معاون معماری و شهرسازی شهرداری که مسئولیت قرارگاه مسکن را بر عهده دارد، جزئیات نقش شهرداری را در این قرارگاه و آورده آن برای شهر و شهروندان را توضیح دهد. شهردار تهران روز گذشته گزارش بیات‌شده‌ای که در دو گفت‌وگوی تلویزیونی آن را ارائه کرده بود، تکرار کرد. علیرضا زاکانی درخصوص تحقق 93‌درصدی بودجه سال 1401 شهرداری تهران سخن گفت و آن را در سال‌های اخیر بی‌سابقه دانست.

او از موانعی گفت که در راه عرضه املاک شهرداری ایجاد شده؛ موانعی که پیش از آن از سوی برخی از کارشناسان و اعضای شورای شهر به آن اشاره شده بود اما با این وجود باز هم زاکانی ابراز امیدواری کرد این موانع را به‌زودی برطرف می‌کند و شاهد جهشی در درآمدهای شهرداری خواهیم بود.

او از تعریف سه سقف بودجه در شهرداری سخن گفت. اینکه شورای شهر تهران سقف 50 هزار میلیاردی را برای شهرداری تصویب کرده است اما شهرداری و معاونانش در توافقی جمعی برای خود سقف بودجه 60 هزار میلیاردی را تعریف کرده و می‌خواهند از این طریق برای مردم گشایش خوبی فراهم کنند. او از ایجاد چهار قرارگاه در شهرداری تهران خبر داد که اولین تجربه آن قرارگاه اجتماعی بوده و از بسیج، سپاه، نیروی انتظامی و... برای همراهی در این قرارگاه تشکر کرد.

تشکیل 4 قرارگاه در تهران

به گفته شهردار تهران این قرارگاه ۲۳۰ مصوبه داشته که حدود ۸۳ درصد آنها اجرائی شد و تنها ۴۱ مصوبه یعنی حدود ۱۸ درصد آنها اجرائی نشده است. حاصل این تلاش‌ها جمع‌آوری هفت هزار معتاد متجاهر از سطح شهر و انتقال آنها به کمپ ماده ۱۶ بوده است. برای نخستین بار افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۱۸ سال، خانم‌ها و معتادان دارای زخم باز در مرکزی که تأسیس شد ساماندهی شدند؛ در حالی که قبلا امکان ارائه خدمات و سرویس به آنها وجود نداشت. برای هفت هزار معتاد متجاهری که جمع‌آوری شدند، هشت اقدام شامل هویت‌سنجی، سم‌زدایی، بازسازی شخصی، مهارت‌آموزی، مواجهه با خانواده، تضمین اشتغال و اقدام ناظر بر اجتماعی‌شدن صورت می‌گیرد. کار بزرگی در سطح شهر تهران انجام شد و به همراه آن ۲۹۱ مجموعه‌ای که با این معتادان وارد خرید و فروش می‌شدند، پلمب شدند و ۴۱ پلاک قرمز نیز پلمب شدند و در رود دره‌فرحزاد نیز اقدامات مؤثری انجام شد. شهردار تهران به تشکیل قرارگاه سلامت و قرارگاه ایمنی هم در شهر تهران اشاره کرد. او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث تشکیل قرارگاه مسکن در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: سالانه ۱۸۰ هزار واحد را هدف‌گذاری کردیم که در این راستا ظرفیت‌های همه مناطق تهران شناسایی شده و این کار در محور سازمان نوسازی و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های قانونی مورد توجه قرار گرفته است.

قطع درخت ارزان می‌شود

زاکانی همچنین از تدوین لایحه‌ای خبر داد که جریمه قطع درختان کاهش پیدا کند و گفت: شورای شهر تهران در دوره گذشته جریمه قطع درختان را آن‌قدر بالا برده که دیگر کسی جرئت نمی‌کند درخت بکارد. کسی که می‌خواهد کاشت درخت انجام دهد احساس می‌کند این درخت بلای جان خود او خواهد شد، لذا از دوستان شهرسازی می‌خواهیم لایحه‌ای به شورا بیاورند که این موضوع به صورت منطقی تعدیل شود.

پیش از سخنان شهردار تهران، 10‌ دقیقه‌ای تصاویری از فعالیت‌های شهرداری تهران پخش شد. هرچند برخی از اعضای شورای شهر تهران به عملکرد شهرداری در ایام نوروز در برخی از مناطق تهران گلایه داشتند. به گفته احمد صادقی در منطقه 20 نه خبری از فرش چند‌ده‌متری گل بود و نه برنامه‌های نوروزی. موضوعی که بسیاری از شهروندان تهرانی نیز نسبت به آن گلایه‌مند و معتقد بودند تهران در نوروز حال و هوای تحویل سال را ندارد.

گلایه از فعالیت‌های نوروزی

برخی از اعضای شورای شهر هم معتقد بودند فعالیت‌های شهرداری در اندازه شهری به وسعت تهران نبوده و کل فعالیت‌های معاونت اجتماعی در سطح فعالیت‌های یک منطقه هم نبوده است. حبیب کاشانی که سخنانش را با این گلایه آغاز کرده بود از برگزاری برنامه‌های 15 هزار نفری در بوستان ولایت سخن گفت و مدیریت شهری با وسعت تهران را دشوار دانست.

او به‌جز این انتقاد، به آمارسازی زاکانی هم درخصوص تحقق بودجه اشاره کرد و گفت:‌ سقف بودجه در آبان کاهش داشته است و در اصل بودجه شهرداری در سال 1400 بیش از 48 هزار میلیارد تومان بوده و شهرداری نزدیک به 70 درصد بودجه را محقق کرده است.

کاشانی که از توضیحات شهردار تهران درخصوص قرارگاه مسکن هم قانع نشده بود، گفت باید مشخص شود آورده شهرداری چیست و سهم شهرداری از ساخت‌وسازها چیست؟ قرار است این ساخت‌وسازها برای کارکنان شهرداری باشد یا قرار است به افراد بی‌بضاعت داده شود؟ این موضوعات برای شورای شهر مشخص نیست و نمی‌دانند به مردم چه جوابی بدهند.

موضوعی که مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی هم به آن اشاره کرد و گفت: از آقای زاکانی می‌خواهم ما را نسبت به برنامه‌های ۱۴۰۱ به صورت ریزعملیات توجیه کنند؛ چراکه مثلا وقتی خبرنگاران از ما در مورد قرارگاه مسکن می‌پرسند، ما در حد کلیات می‌دانیم و جوابی برای جزئیات نداریم و حتی با برخی فرمول‌های خودم هم نمی‌توانم پاسخی پیدا کنم.

وی با بیان اینکه لازم است در یک فرصت مفصل گفت‌وگویی با شهرداری در مورد قرارگاه مسکن داشته باشیم، گفت: ضمن تشکر از شهرداری برای انجام طرح‌های استقبال از بهار، چه در حوزه خدمات شهری و چه در حوزه فرهنگی، باید بگویم توقع‌مان بیشتر از این بود.

ایجاد امید تنها در  وعده‌ها و آرزوها نیست

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از عرصه‌های نگاه حضرت آقا برای ایجاد امید و نشاط تنها امیدآفرینی در بیان وعده‌ها و آرزوها نیست، بلکه ایجاد شور و نشاط در بدنه جامعه است، گفت: مردم بعد از دو سال از شیوع کرونا نوروزی متفاوت داشتند و جامعه آماده بود که مشارکتی فعال در مسائل اجتماعی داشته باشد به‌خصوص در محلات جنوب تهران.

زهرا شمس، عضو دیگر شورای شهر تهران هم به فعالیت‌های قرارگاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: مطابق قانون، شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی از‌جمله معتادان متجاهر نقش محوری و اصلی ندارد، اما از آنجایی که این موضوع از دغدغه‌های شهرداری بود و با اتکا به مسئولیت اجتماعی شهرداری تهران با محوریت شهرداری قرارگاه آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شد، به عنوان مسئول کمیته اجتماعی شورا در مورد اقدامات شهرداری در بحث جمع‌آوری و ساماندهی تذکراتی دارم.

او ادامه داد: در بهمن از سامان‌سرای خاورشهر که محل مددجویان دارای محدودیت بود بازدید کردم که متأسفانه هر دو گروه مددجو و مددکار از شرایط مرکز گلایه‌های جدی داشتند و حتی برخی از نیروهای مددکار شهرداری به علت اینکه زمان طولانی در این مرکز بودند دچار چالش و مشکلات جدی شده بودند و به نظر می‌ رسید توان و انگیزه لازم برای مددکاری وجود نداشت، لذا اقدامات درمانی و مددکاری دچار مسئله است و باید نوع بهره‌برداری مورد بازنگری قرار گیرد و نیروهایی که در این قبیل مراکز فعالیت می‌کنند به صورت چرخشی انتخاب شوند.

صورت‌جلسه قرارگاه اجتماعی برای رئیس شورا ارسال شود

شمس احسان با اشاره به اینکه موضوع جامعه‌پذیری و توانمندسازی معتادان نیازمند اقدامات منسجم چندساله است و وقتی شهرداری وارد چنین فضایی می‌شود یعنی سیاست‌گذاری چندساله شهرداری در حوزه آسیب‌های اجتماعی مشخص می‌شود، گفت: ما انتظار داریم برنامه‌های شهرداری در مورد اتمام عملیات جمع‌آوری، مدت زمان نگهداری، آموزش و نحوه توانمندسازی و... معتادان ارائه شود و به نحو مطلوب‌تری به اطلاع اعضای شورای شهر برسد. برای مثال صورت‌جلسه قرارگاه اجتماعی برای رئیس شورا ارسال شود و در مورد جمع‌آوری متکدیان شهرداری وظیفه دارد و بهتر است در این زمینه برنامه‌ای ارائه شود.

شمس احسان همچنین در مورد وضعیت بوستان‌های مادر و کودک نیز گفت: این بوستان‌ها به صورت پایلوت در سطح مناطق ایجاد شده‌اند، اما نیازمند اصلاح و بازنگری در انتخاب و تجهیز هستند؛ چراکه بازدید همکارانمان از این بوستان‌ها نشان داده عموما بوستان‌های محلی زیر پنج هزار متر با هدف حداقل هزینه‌های تجهیز انتخاب شدند و فارغ از استقبال و رضایت شهروندان این پارک‌ها در مناطقی هستند که از نظر سرانه فضای سبز در مضیقه هستند؛ به‌گونه‌ای که خانواده‌ها برای استفاده از بوستان‌های دیگر باید مسافت زیادی را طی کنند. لذا موضوع محدودیت حضور آقایان باید منتفی شود و از طرفی دیگر فلسفه وجود اتاق مادر و کودک در بوستان‌های فرامنطقه‌ای است، نه اینکه ما آن را در بوستان‌های محلی که ساکنان محله از این بوستان‌ها استفاده می‌کنند راه‌اندازی کنیم.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها