|

آقای وزیر! قول می‌دهید مردم شاد بمانند؟

وزیر بهداشت در مراسم تقدیر از خادمان سلامت نوروزی به آمار ۱۴۸ میلیون دُز تزریق واکسن کرونا اشاره و عنوان کرد مردم بعد از دو سال، نوروز امسال شاد بودند که می‌توانند به مسافرت بروند. بهرام عین‌اللهی، پوشش وسیع واکسیناسیون در دولت سیزدهم را مهم‌ترین عامل مسافرت‌های نوروزی دانست. اما لازم است چند نکته را برای تداوم شادی مردم مورد توجه قرار دهیم.

آقای وزیر! قول می‌دهید مردم شاد بمانند؟

حبیب احسنی‌پور: ‌وزیر بهداشت در مراسم تقدیر از خادمان سلامت نوروزی به آمار ۱۴۸ میلیون دُز تزریق واکسن کرونا اشاره و عنوان کرد مردم بعد از دو سال، نوروز امسال شاد بودند که می‌توانند به مسافرت بروند. بهرام عین‌اللهی، پوشش وسیع واکسیناسیون در دولت سیزدهم را مهم‌ترین عامل مسافرت‌های نوروزی دانست. اما لازم است چند نکته را برای تداوم شادی مردم مورد توجه قرار دهیم.

نخست اینکه برای خوشحالی وزیر از شادی مردم، باید کمی صبر کرد؛ زیرا همان‌طور که تعدادی از استادان علوم پزشکی که از اعضای کمیته علمی کشوری کووید‌۱۹ نیز هستند، نسبت به بروز موج جدید بیماری از نیمه اول اردیبهشت هشدار داده‌اند، اگر قرار باشد موج جدیدی را در روزهایی که بازگشایی‌های مدارس و دانشگاه‌ها را کلید زده‌ایم، شاهد باشیم، روزهای آینده قدری سخت و دشوار خواهد بود.

دوم موضوع قیمت دارو است که به‌عنوان یک کالای استراتژیک از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا از نیمه دوم سال گذشته تا‌کنون شاهد خیزش قیمت برخی از اقلام دارویی و البته پزشکی بوده‌ایم. هرچند رئیس سازمان غذا و دارو افزایش قیمت دارو را مربوط به دولت قبل دانسته است، اما شواهد و مستندات زیادی وجود دارد که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون، افزایش قیمت برخی اقلام دارویی و پزشکی شروع شده و دلیل آن نیز تبدیل ارز ترجیحی به نیمایی برای برخی داروها بوده است.

آقای وزیر! برای شادماندن مردم قدری صبوری کنید؛ زیرا نوروز تمام شده و مردم از حال‌و‌هوای عید خارج شده‌اند. پزشکان به مطب‌ها و بیمارستان‌ها بازگشته‌اند تا بیماران را ویزیت کنند. قطعا همه می‌دانیم که دارو، سهم زیادی در روند بهبودی بیماران دارد و در واقع، بیشترین هزینه بیماران به خرید دارو اختصاص می‌یابد.

در‌حالی‌که برخی از بیماران همواره باید به صورت ثابت و به دستور پزشک، دارو مصرف کنند، در نتیجه این قبیل از افراد جامعه، بیش‌از‌پیش متوجه گرانی دارو خواهند شد. بماند که داروهای معمولی مثل شربت سرماخوردگی، استامینوفن و... نیز گران شده است.

آقای وزیر! برای اینکه شادی مردم خراب نشود، بهتر است سری به داروخانه‌ها بزنید و از نزدیک در جریان قیمت داروها قرار بگیرید. البته به شرطی که داروهای مورد نیاز بیماران خاص، صعب‌العلاج و... در داروخانه موجود باشد.

سوم اینکه وزیر بهداشت در همان مراسم تقدیر و تکریم از خادمان نظام سلامت عنوان کرده است هنوز همه مردم کشورمان آن‌هم بعد از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب بیمه نیستند و وعده داده است که این افراد تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

آقای وزیر! اگر فرض کنیم که ادعای شما درست از آب در‌بیاید و جمعیت هشت‌میلیونی فاقد بیمه، تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، باز هم در مسیر کاغذبازی‌های اداری و... زمان‌بر خواهد بود.

حالا اگر یک نفر از این چند میلیون فاقد بیمه، درگیر یک بیماری سخت باشد که هزینه‌های درمان و داروی او سر به فلک بگذارد، آیا شاد خواهد بود؟

آقای وزیر! شما قول می‌دهید حالا که مردم بعد از دو سال شاد شده‌اند، این شادی تداوم داشته باشد و ما نگران کمبود و گرانی دارو نباشیم؟ آیا قول می‌دهید مشکل نبود پزشک متخصص و فوق‌تخصص در مناطق محروم و دورافتاده و حاشیه‌نشین، حل شود تا بیماران مجبور نشوند برای درمان به تهران یا سایر کلا‌ن‌شهرها بیایند و شب را در پیاده‌روهای بیمارستان‌های نخوابند؟‌به نظر می‌رسد برای شاد‌ماندن مردم باید کمی صبور بود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها